Deel dit artikel
-

AH stopt met slimme koelkastmagneet Hiku

Het was een noviteit waar Amazon de kranten mee haalde, maar dan op Nederlandse bodem. Een jaar lang testte Albert Heijn of het met een slimme koelkastmagneet zijn klanten anders kon laten winkelen. Daar komt binnenkort een einde aan.

De koelkastmagneet van het Amerikaanse bedrijf Hiku bevat een barcodescanner, maar ook een soort digitale oren. De gebruiker kan vertellen welke boodschappen hij nodig heeft en het apparaatje zet ze op iemands AH-boodschappenlijstje. Net als de Dash van Amazon.

Albert Heijn onderzocht sinds mei 2017 bij een selecte groep klanten of en hoe een dergelijke interface, ‘oren in de keuken’, van nut kan zijn. Eind vorige week moest het deze klanten echter een mail sturen om het einde van de proef aan te kondigen.

AH wordt er door zijn leverancier toe gedwongen om de test te staken, zo valt te lezen. “We willen je hierbij informeren dat de proef met de Hiku eind mei wordt afgerond. Het bedrijf dat de Hiku heeft bedacht en ontwikkeld zal vanaf eind deze maand zijn dienstverlening stoppen. Vanaf dat ogenblik zal het apparaat daarom niet meer werken.”

De testgroep wordt aangeraden om over te stappen op AH’s eigen winkelapp Appie.

Demonstratie van Hike bij Bright:

Het team dat bij de grootgrutter met de Hiku-data werkt, gebruikt de opgedane inzichten om “nog sneller je boodschappenlijstje of online bestelling te laten samenstellen”. Details over de learnings worden niet gegeven, maar ze kunnen zonder twijfel worden ingezet bij het ontwikkelen van apps voor Google Home-achtige apparaten.

Op de site van Hiku staat niets te lezen over het aanstaande einde van haar dienstverlening.

Foto: Jan Jablunka (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

Edwin Vlems - MCB

De Dash button van Amazon werkt heel anders, het is gewoon een knop waarmee je één product bestelt dat vervolgens wordt geleverd. Jupiler zou klanten een bierknop kunnen geven, met één druk wordt een nieuwe krat geleverd. En totdat die krat er is werkt de Dash overigens niet, om te voorkomen dat mensen per ongeluk twee keer drukken.

De eindredacteur

Albert Heijn wordt in dit artikel afwisselend ‘hij’ en ‘het’ genoemd en Hiku ‘haar’.

Erwin Boogert

Attent, bedankt. Dat ‘haar’ klopte idd niet, want verwees niet naar ‘dienstverlening’ maar naar ‘het bedrijf’. Gecorrigeerd.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond