Deel dit artikel
-

Ahold-dochter Peapod heeft nieuw kapitaal nodig

Online supermarkt Peapod van moederbedrijf Ahold heeft dit jaar een kapitaalinjectie nodig van ongeveer vijftig miljoen dollar. De nieuwe kapitaalstroom zou nodig zijn om de huidige operaties voort te zetten. Momenteel is Peapod in gesprek met Ahold voor eventuele uitbreiding van haar kredietlijn bij Ahold en aanvullende financiering. Dit maakte Peapod bekend bij de presentatie van haar jaarcijfers.

Eind 2000 had Peapod voor 14,7 miljoen dollar in kas en beschikte over een kredietlijn van twintig miljoen dollar, door Ahold beschikbaar gesteld. Volgens Ahold woordvoerder Gobes heeft Peapod nog niets gebruikt van de kredietlijn van twintig miljoen dollar.
Peapod verwacht pas in 2003 winst te gaan maken. "De verwachtingen zijn inderdaad sober, maar ook omdat al vele online kruideniers het loodje hebben gelegd. Peapod heeft daarentegen in Ahold een partner gevonden en kan vanwege ons volume aanzienlijk goedkoper bij ons inkopen. Daarbij komt dat het verlies van Peapod aan het verminderen is", aldus Gobes.

Het verlies van Peapod over de laatste drie maanden van 2000 is 23,8 miljoen dollar (1,33 dollar verlies per aandeel). In 1999 rond dezelfde periode was dit verlies 9,1 miljoen dollar (een halve dollar per aandeel). Voor het gehele jaar 2000 was het verlies 56,8 miljoen dollar (3,15 dollar per aandeel). In 1999 was dit 28,5 miljoen dollar (1,62 dollar per aandeel).
De omzet in het laatste kwartaal van 2000 is in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar met elf procent gestegen van 21,4 miljoen dollar naar 23,7 miljoen dollar. In 2000 groeide de omzet met 28 procent van 72 miljoen dollar naar bijna 93 miljoen dollar. Voor dit jaar verwacht Peapod een omzetgroei van veertig procent, met een marge van dertig procent.

Peapod maakte ook bekend haar distributiecentrum in San Francisco te sluiten. In september vorig jaar sloot Peapod al vier vestigingen in Dallas, Austin, Houston en Columbus. De sluitingen zijn onderdeel van de 'clicks and bricks' strategie, een strategie waarbij Peapod de samenwerking met de meer dan duizend Amerikaanse Ahold-winkels een primaire rol geeft. Ahold levert de goederen en diensten, inclusief het gebruik van warenhuizen en distributiecentra. In december vorig jaar werd de relatie tussen beide partijen geïntensifieerd. Peapod zette haar Amerikaanse toeleverancier Jewel-Osco stop aan de kant en Ahold nam het toeleveren van ondermeer gezondheids- en schoonheidsproducten voor haar rekening.

Peapod CEO Marc van Gelder, een voormalige Ahold-executive zegt: "We zijn ervan overtuigd dat Ahold vertrouwen heeft in het succes van thuiswinkelen samen met ons. We zien de toekomst rooskleurig en kunnen met de dienst op den duur winst maken". Volgens Peapod heeft de onderneming door de samenwerking een makkelijke entree op de markt en verschafte Ahold meer volume, wat een voorsprong geeft op de andere online supermarkten.

Peapod werd twaalf jaar geleden opgericht door de gebroeders Parkinson en is actief in Boston, Chicago, Long Island en Washington DC met in totaal 124 duizend klanten. In april vorig jaar investeerde Ahold 73 miljoen dollar en nam daarmee een belang van 51 procent in de onderneming. Vervolgens versterkte Ahold in december haar aandeel naar 58 procent door 2,3 miljoen aandelen Peapod te bemachtigen. Daarbij verklaarde Ahold het online winkelen te willen uitbreiden op de Amerikaanse markt.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond