Deel dit artikel
-

‘Airlines laten miljarden online omzet liggen’

Luchtvaartmaatschappijen kunnen in de komende jaren miljarden extra omzet genereren als hun passagiers gaan beschouwen als online consument.

De eerste voorwaarde daarbij is dat reizigers kunnen beschikken over breedbandig wifi tijdens hun reis. Airlines kunnen daar op meerdere manieren aan verdienen. Natuurlijk aan de verkoop van internettoegang an sich, maar ze als ‘locatie-eigenaar’ kunnen ook delen in de inkomsten uit e-commerce en online advertising.

Dat valt te lezen in een rapport dat Inmarsat samen met hem London School of Economics vandaag publiceert.

Zoals de overgang van smalband naar breedband bij vast en mobiel internet enorme economische groei-impulsen gaf, zijn die ook te verwachten voor breedband in de lucht. Het rapport, getiteld ‘Sky High Economics’, schetst hoe luchtvaartmaatschappijen daarvan kunnen profiteren. Vliegtuig-wifi creëert een nieuwe economie van 130 miljard dollar. Althans, dat is als Inmarsat een nieuw netwerk kan optuigen, de airlines klant worden en er vijftien jaar in de toekomst wordt gekeken. De adresseerbare markt voor luchtvaartmaatschappijen ligt rond de dertig miljard dollar.

Het rapport schat dat er tegen 2035 vier dollar extra aan reizigers kan worden verdiend door te delen in online omzetten.

Momenteel bieden 53 van de luchtvaartmaatschappijen internet aan tijdens hun vluchten. Over de snelheid wordt niets gezegd, maar het is vooralsnog niet mogelijk om – bijvoorbeeld – live 4K-videostreaming aan te bieden. Daarvoor zijn de internetpijpjes in de lucht te dun.

De prijzen voor wifi tijdens vluchten worden nog berekend volgens modellen die mobiele telecomaanbieders in 2013 hanteerden: kleine bundels, hoge prijzen, lage snelheden. KLM rekent bijvoorbeeld 11 euro voor een uur wifi, Lufthansa 9 euro en Singapore Airlines 11,30 euro voor tien MB. Wifi bij Emirates daarentegen is gratis.

Luchtvaartmaatschappijen beschouwen wifi te veel als het product en niet het middel. Om hun reizigers met online diensten aan te spreken, zouden ze aan microsegmentatie moeten doen. Zo kunnen zakelijke reizigers andere online diensten aangeboden krijgen dan particuliere.

Foto: Tino Henschel (cc)

Deel dit bericht

7 Reacties

Tony

Bij Emirates krijg je maximaal 20 MB gratis. Dat is natuurlijk absurd weinig, zeker wanneer je veel apps hebt die gaan synchroniseren op het moment dat er een verbinding is.
https://www.emirates.com/english/experience/inflight-entertainment/onboard-wifi.aspx

Erwin Boogert

Ah, dankjewel Tony. Wordt gewaardeerd.

Gijs

Norwegian: helemaal top. Gratis wifi.
Niet al te snel, maar toch.

Maarten Soetens - Woensdag.nl Online Specialisten

@Tony; 20MB kan zeker weinig zijn als je alles gaat synchroniseren. Op Android en Windows kun je een verbinding aangeven als Metered Connection. Nu zul je op Windows er als nog snel doorheen gaan.
Maar stel je gaat op Android, Metered Connection, whatsapp berichtjes sturen dan kun je echt heel veel versturen.
Of Whatsapp Voicecall schijnt gemiddeld 740kb per minuut te zijn (maar er zijn ook berekeningen van 1MB per 5 minuten).

Het is maar net hoe je het wil gaan gebruiken.

Arie van der Giesen

Bij Emirates krijg je goed, maar langzaam internet. En voor maximaal 2 uur gratis. Het is perfect om een foto via whatsapp te versturen en verder te communiceren via chat. Dit kost natuurlijk weinig bandbreedte. Apps zoals NOS, NU.nl en RTLnieuws starten niet eens op !! Die zullen nog wat moeten doen aan low bandwidth connecties. Natuurlijk zal dit de komende jaren nog sterk vergroot worden. Je zult als consument wel moeten weten wat wel en niet kan; ik lees hier dat mensen Apps willen updaten. Tja, dat gaat niet, dat kost vele MB’s verkeer. En je hebt maar 20 MB gratis. Genoeg om even te relaxen en met het thuisfront te whatsappen. Heel leuk en handig. Maar het is geen 3G of 4G zoals we in Nederland gewend zijn.

Reynder

Wat kunnen we toch heerlijk Hollands reageren op een meer inhoudelijk bedoelde artikel en het hebben over 20Mb en Appjes. Het gaat er dus om dat vliegtuig maatschappijen gaan denken vanauit de consument. Vliegen is in teveel gevallen geen pretje. Ergenis nummer is is volgens mij nog steeds kinderen. Zorgen voor een goede digitale entertainment, waarvoor ouders zeer zeker willen betalen. Geef reizigers de mogelijk om digitaal te orienteren voor hun bestemming, natuurlijk met de nodige relevante advertenties 😉 Er zijn mogelijkheden genoeg. Inderdaad een mooie kans voor vliegtuigmaatschappijen zolang ze vanuit klantbelang blijven denken en niet als eerste vanuit de kassa.

Ravi

Stel dat jij als premium automerk kan inkopen op business/first class reizigers via een gratis wifi verbinding! Dit is een segmentatie die je niet snel zal vinden. Ze hebben ook de tijd om je boodschap te lezen en te zien. Tenslotte eindig je jouw verhaal met een proefrit op de plaats van bestemming. Slechts één van de mogelijkheden voor ‘Sky High’ advertising.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond