Deel dit artikel
-

Al vierhonderd webwinkels in virtuele stad

In de Nederlandse internetstad Stad.nl hebben zich op dit moment meer dan vierhonderd verschillende (web)winkels gevestigd. Dat maakten Mabel Mangnus en Helène Van der Meijs vandaag bekend op de E-commerce Dagen in Utrecht.

Op 7 maart, de datum van lancering, bood de digitale stad ongeveer 250 verschillende winkels. Sinds deze datum hebben zich al 150 nieuwe winkels in Stad.nl gevestigd.

Kleine (web)winkels kunnen in Stad.nl hun krachten bundelen en zich zo beter profileren op internet. De winkels zijn gevestigd aan virtuele straten zoals de Modegracht, de Babystraat en de Fairtradelaan.

Consumenten oriënteren zich tegenwoordig voor een productaankoop zowel in winkelstraten als op internet. Deze zoektocht verloopt echter niet altijd eenvoudig, stellen Mangus en Van der Meijs. Op het internet zijn veel kleine webbedrijven. Die  zwerven ergens op het internet in de hoop dat iemand het juiste zoekwoord intikt.

Voor fysieke winkels geldt dat ze wel vindbaar zijn in een winkelstraat, maar zich minder goed profileren op het internet.

Deel dit bericht

9 Reacties

Sjoerd

Leuk initiatief en het zal zeker van toegevoegde waarde zijn van bedrijven die niet gevonden worden in de Gouden Gids of via zoekmachines (omdat zij niet weten hoe ed.) maar de usability is dramatisch. Een normaal mens wordt toch gek van de onoverzichtelijkheid en kneuterigheid van de vormgeving? Maak je het vele malen strakker dan en sneller dan gaat het waarschijnlijk nog beter werken 🙂

Robert

Het is een vreselijke site!
Onoverzichtelijk, jaren 90 layout (wellicht netscape geoptimaliseerd?) en vreselijk traaaaaaag.
De kneuterigheid straalt van alles af. Ik vraag me werkelijk af wie hier geld in heeft (willen) stoppen. Mijn voorspelling is dat dat weggegooid geld is.

mabel

@robert, ik weet niet wat voor verbinding je hebt maar jouw opmerking over de traagheid lijkt me wat overdreven. Stad.nl zal langzamer laden dan een nu.nl maar dat is ook inherent aan de opzet van de site. Dit wil niet zeggen dat het verbeteren van de site op het gebied van usability en snelheid niet hoog op onze agenda staat. We zijn er ons van bewust dat de site anders is en mensen er ook aan moeten wennen. Hierin ligt voor ons nog een taak om bepaalde dingen duidelijker te maken. Qua onoverzichtelijkheid wil ik er nog op wijzen dat je ervoor kan kiezen om te struinen door de straten maar ook gebruik kan maken van het zoekicoon op de dijk om direct te zoeken naar een pand of een produkt. En over de kneuterigheid, dit is een kwestie van smaak, ik kan me voorstellen dat sommige mensen dit vinden aan de andere kant spreekt het ook veel mensen aan en hebben wij veel positieve reacties over de uitstraling mogen ontvangen. Op dit moment zien we wel dat een aantal straten een beetje druk zijn en die gaan we visueel wat rustiger maken. Wat dat betreft staan we ook open voor opbouwende kritiek om de stad nog mooier en beter te maken.

Roel

Waarschijnlijk een vrouwending waar wij mannen niks van snappen… ;p

Robert

@Mabel
De internetverbinding op ons kantoor is inderdaad niet supersnel, maar problemen als met stad.nl had ik nog niet ervaren. Alles is zo vreselijk druk.

Vormgeving is idd een kwestie van smaak en jullie richten je wellicht op mensen die echt de tijd nemen om iets te ontdekken om vervolgens dan wat aan te schaffen.

Dat wennen aan een site is in deze tijd erg moeilijk te realiseren denk ik. Er zal vast een markt voor zijn, maar of die groot genoeg is om stad.nl winstgevend te laten worden. Dat vraag ik me af!

Dennis

Geen last van de snelheid en mijn smaak is het persoonlijk ook niet qua vormgeving.

Echter ben ik het meer dan eens met de opmerkingen over de usability want die vind ik zelf ook behoorlijk slecht te noemen.
Wellicht dat ik toevallig in de verkeerde straat cq. steeg beland ben maar een goed voorbeeld vind ik blok 3 in de sieradensteeg.
op ´straat´ liggen enkele items zoals “Gewoon Myra – Ring” en “Chi Design – Armband Agaat” echter kan ik die zelf niet aanklikken of in het geval van Chi Design als ik probeer te klikken kom ik in Dazzling Beauty terecht, een andere winkel dan ik dus wil!
Dit was in ieder geval in Chrome zo, nu ik het probeer te repliceren in Firefox merk ik dat de items op straat willekeurig worden gedropt en of niet aanklikbaar zijn of, indien wel aanklikbaar, vaak naar een andere winkel dan op het item vermeld staat wordt doorgestuurd.
Naar mijn mening een voorbeeld hoe het niet moet, geen toegevoegde waarde, maakt het nog drukker en dus onoverzichtelijk en zal een bezoeker sneller verwarren en laten afhaken…

Verder als ik zoek op sieradensteeg komt stad.nl wel bovenaan maar bevat het een onaantrekkelijke metadescription met als 2e resultaat een vermelding van stad.nl met in de title “Javascript staat uitgeschakeld” wat lijkt te impliceren voor doorsnee bezoekers dat er ‘iets niet werkt’.

Al met al veel werk aan de winkel en hoewel dit initiatief ongetwijfeld met de beste bedoelingen is opgezet zal ik ondernemers eerder nog aanraden om bij de gouden gids (waar ik absoluut geen fan van ben) iets te gaan doen dan zich hierbij aan te melden.

mabel

Dag heren, ik weet niet of het een vrouwending is, misschien wel en zijn wij meer visueel ingesteld, meer op zoek naar beleving en een verhaal achter een produkt, toch weer die diepgang van de vrouw:). Het interessante is dan wel dat vrouwen de grootste shoppers online zijn.. Om niet te veel in hokjes te denken, we krijgen ook veel positieve reacties van mannen, gisteren nog op de Ecommerce dagen in de jaarbeurs waar wij een stand hadden en een lezing hebben gegeven. De tijd zal het leren..
@Dennis, jouw opmerking over de produkten in de straat is een goed punt. Dit kan inderdaad beter, ze zijn inderdaad nog niet klikbaar, hier zijn we wel mee bezig dus dit wordt opgelost. Jouw ervaring dat je ergens komt als je op een produkt klikt klopt dus niet want ze zijn niet klikbaar, wat er gebeurt is dat jij dan het pand of (advertentie) aanklikt wat er achter staat. We zullen de produkten en labels wat lager gaan plaatsen zodat ze niet voor de winkelpanden komen zodat deze verwarring niet ontstaat, dank voor deze feedback. Ook gaan we de straten iets rustiger maken. En ja er is nog genoeg werk aan de winkel, dit is de eerste release van stad.nl en we hebben nog genoeg te doen.

Patrick

Ik vind het een mooi initiatief. Eindelijk een website die een goed overzicht geeft van de wat minder bekende webwinkels op het internet. Ik kan me dan ook niet geheel vinden in de kritiek van een aantal anderen hier. Snelheid is hier prima en ik vind de uitstalling goed. Denk da jullie in mijn leeftijdscategorie (40+) zeker een toegevoegde waarde hebben.

Een aantal suggesties voor verbeteringen: Minder drukke ‘straten’, meer uitleg over hoe te navigeren en ook producten kunnen kopen zonder vooraf te registreren.

Ik denk dat dit echt iets kan worden! Ga vooral zo door dames! Een verademing ten opzichte van al die ‘klinische’ webshops.

Jorn Eiting - Synz BV

Voor elk wat wils. Wel weer typisch Hollands om eerst te gaan lopen zeiken. Waar is de opbouwende kritiek? Wanneer dit uiteindelijk een succes blijkt te zijn (40+? Of in welke doelgroep dan ook) zullen bovenstaande criticasters claimen dat ze hebben bijgedragen aan het succes en het altijd al te hebben geweten.
Dat doen ze in landen als de VS toch een stuck better: “I like your concept, but would suggest the following:…”. Dat houdt de ondernemersgeest firs, optimistisch, maar ooh scherp. Samen staan we sterk zullen we maar zeggen.
Dus idd, ga zo door dames! Mooi concept, en er zijn een aantal zaken die qua usability nog wat verbetering kunnen gebruiken. Bepaal je doelgroep (online savvy/40+?) en ga vervolgens in meerdere sessies (met koffie en cake) zitten met deze mensen terwijl ze je website gebruiken. Maak van iedere gebruiker ‘heatmaps’ en interview ze allemaal individueel over hun gebruik van internet en shopgedrag. Daarna ga je weer om de tekentafel en zorg je dat het werkt in de meest gangbare browsers om vervolgens weer een groepssessie te doen.
Alles wat je meet en hoort kun je ook weer gebruiken in je reclame campagnes. Veel succes!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond