Deel dit artikel
-

Alibaba Group: 1,24 miljard actieve klanten

De internationale tak van Alibaba Group, waaronder AliExpress, groeide afgelopen kwartaal met 20 miljoen nieuwe klanten. Concurrent JD.com overtroeft Alibaba’s omzet met een fractie.

Dat laten de kwartaalcijfers zien die de bedrijven beiden publiceerden in de afgelopen uren.

Alibaba Group zag de omzet met 29 procent stijgen tot 31 miljard dollar (Pdf). Het overgrote merendeel van de verkopen komt voort uit e-commerce, maar ondertussen is tien procent wel afkomstig uit cloudactiviteiten (+33%).

Het concern zag het aantal bediende actieve klanten stijgen tot 1,24 miljard. Het merendeel daarvan is op thuismarkt China (953 miljoen). De rest, 285 miljoen, zit in het buitenland. Twintig miljoen meer dan drie maanden geleden.

De buitenlandse online retailformules zijn: Lazada, AliExpress, Trendyol en Daraz. De eerste twee zijn de grootste.

Lazada en AliExpress zijn de grootste drijvers achter de internationale e-commercegroei. Deze omzetpoot groeide met 33 procent tot 1,6 miljard dollar. Omgerekend zijn die twee goed voor slechts vijf procent van de concernomzet. De thuismarkt is vele malen belangrijker.

Alibaba’s grote rivaal JD.com zag zijn omzet in het derde kwartaal met een kwart toenemen naar 33,9 miljard dollar. Niettemin werd er verlies geleden van 435 miljoen Amerikaanse dollar door koersdalingen van zijn beursgenoteerde beleggingen. In de cijfers zijn de opbrengsten van Singles Day overigens niet meegenomen. Die vallen buiten de verslagperiode.

Dochter JD Retail vormde een samenwerking met elektronicafabrikant ASUS om zeker 150 ASUS winkels te vestigen.

JD Logistics opende in het kwartaal een eerste route tussen China en Londen. Het onderdeel had eind september de beschikking over 1300 warenhuizen.

JD.com is inmiddels ook in Nederland neergestreken met fysieke winkels waar zowel food als non-food wordt verkocht onder de naam Ochama. Leiden heeft de primeur. Binnenkort volgen er echter ook vestigingen in Diemen (Amsterdam), Utrecht en Rotterdam.

Klanten sparen bij elke aankoop tien procent van hun aankoopbedrag aan gratis shoptegoed, die ze kunnen besteden aan het hele assortiment.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond