Deel dit artikel
-

Alibaba brengt kunstmatige intelligentie naar fysieke modewinkels

De Chinese techreus Alibaba experimenteert in dertien fysieke modewinkels met zijn zelfontwikkelde FashionAI. Deze technologie geeft de shopper in de paskamer, via projecties op de spiegel, kledingadviezen.

De eerste proef op schaal was vorige week elf november tijdens Single’s Day. Toen kon Alibaba, initiatiefnemer van die dag, publiek naar de deelnemende winkels sturen en de opgedane ervaringen terugstoppen in het leermodel. Want dat is hoe het werkt: met machine learning.

FashionAI baseert zijn adviezen niet enkel op de ervaringen in de deelnemende winkels. Verre van dat zelfs. De meeste data komen van internet. Op het oog gaat dat om zachte variabelen als smaak en voorkeur van designers en influencers. Maar wanneer die op een grote hoop worden geveegd en in het kleedhokje interactief gepresenteerd dan ontstaat er een soort dialoog over smaak.

De spiegels in de pashokjes weten welke items een shopper bij zich draagt vanwege de kleine RFID-achtige sensoren die erin zitten. Technology Review beschrijft hier hoe de paskleding van een winkelende dame wordt herkend en hoe vervolgens passende accessoires worden getoond.

De suggesties van aan klanten verschillen per winkelformule, want retailformule is ook een van de factoren waar de AI rekening mee houdt.

Het idee van interactieve spiegels in paskamers is niet nieuws. Wat Alibaba echter toevoegt zijn de factoren machine learning en big data. Die brengen specificaties van honderdduizenden producten en zaken als smaak en stijl bij elkaar. Een platform als Zalando, natuurlijk ook op zoek naar meer AI-specialisten, moet in Europa in staat worden geacht om de rol van dataleverancier op zich te nemen in dit soort ketens.

Foto: Calvin Lee (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond