Deel dit artikel
-

Amadeus investeert in start-up FLYR

Amadeus Ventures heeft een onbekend bedrag geïnvesteerd in de start-up FLYR, die reizigers de prijs van vliegtickets laat vastzetten tot ze gaan boeken. In totaal haalde FLYR bij deze investeringsronde 8 miljoen dollar op.

FLYR speelt in op het yield-managementsysteem van luchtvaartmaatschappijen. Elke vlucht is opgedeeld in een aantal boekingsklassen op basis van de verwachte vraag. Wanneer zo’n klasse vol is, gaat de prijs omhoog.

Via FLYR kunnen reizigers die nog even willen nadenken over de boeking, maar bang zijn dat de prijs omhoog zal gaan, het tarief ‘bevriezen’. Als de prijs stijgt gedurende de bedenktijd, dan legt FLYR het verschil bij, met een maximum van 200 dollar.

Wie via een OTA, metazoekmachine of op de website van een airline naar een vlucht zoekt die samenwerkt met FLYR, krijgt deze mogelijkheid aangeboden. Het tarief dat de reiziger daarvoor betaalt, hangt af van hoe waarschijnlijk het is dat de prijs gaat stijgen. FLYR gebruikt algoritmen en machine-learning om dit te berekenen.

Volgens FLYR leidt 30 procent van de vastgezette ticketprijzen tot een boeking.

Reisdistributiesysteem Amadeus zegt dat het mes aan twee kanten snijdt: FLYR biedt consumenten een prettige winkelbeleving en geeft luchtvaartmaatschappijen en OTA’s de kans om een relatie aan te gaan met een potentiële klant.

Voor de Nederlandse markt betekent de investering dat Amadeus OTA’s zal helpen FLYR te implementeren op hun platform, zoals het eerder deed bij het Spaanse Logitravel, laat een woordvoerder weten.

Overigens bieden de meeste OTA’s de mogelijkheid om een optie te nemen, met als voorwaarden dat dit telefonisch gebeurt en de maximale bedenktijd 24 uur is. Die service is gratis. KLM geeft de mogelijkheid om maximaal 14 dagen na te denken over een boeking. Dat kost 10 tot 15 euro per vliegticket.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond