Deel dit artikel
-

‘Amazon grootste advertentieverkoper na Facebook en Google’

Advertentieverkoop wordt steeds belangrijker voor retailer Amazon. Dat blijkt uit de gisteren gepresenteerde jaarcijfers.

Naast een winst van 3 miljard dollar op een omzet van 72,4 miljard in het vierde kwartaal viel vooral de categorie ‘Overige’ op. Die omvat volgens Amazon zelf hoofdzakelijk de verkoop van advertenties, naast de verkoop van niet nader gespecificeerde diensten.

Voor 2018 zorgde de categorie ‘Overige’ al voor ruim 10 miljard dollar, waarbij het bedrag snel oploopt: 2 miljard voor het eerste kwartaal, 2,2 miljard voor het tweede, 2,5 miljard voor het derde en 3,4 miljard voor het vierde, een stijging van 95 procent. CFO Brain Olsavsky sprak gisteren in een toelichting op de jaarcijfers van een ‘sterk kwartaal voor advertenties’.

Amazon verkoopt de advertenties op zijn eigen platform. Er is ook al een legertje startups dat adverteerders helpt met hun rendement bij Amazon.

De advertenties kunnen gelet op hun ruime marges op termijn bijdragen aan de winst van Amazon. eMarketer voorspelde vorig jaar al dat Amazon Microsoft zou passeren als het gaat om advertentieverkoop in de VS. Microsoft verkoopt zo’n 7 miljard dollar aan zoekadvertenties ten behoeve van zijn zoekmachine Bing. Ook al is de 10 miljard niet puur advertentieverkoop, Amazon zou daarmee eindigen onder Facebook en Google. Pivotal Research verwacht zelfs dat Amazon 38 miljard dollar aan advertenties verkoopt in 2023.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond