Deel dit artikel
-

‘Amazon past prijzen 2,5 miljoen keer per dag aan’

Amazon past zijn prijzen op een willekeurige dag 2,5 miljoen keer aan. Dat blijkt uit een meting van Profitero. Het aantal wijzigingen ligt vele malen hoger dan bij concurrenten Walmart en Best Buy. Die veranderen prijzen online vijfduizend keer per dag.

Profitero constateert dat het voor traditionele winkels erg moeilijk wordt om tegen deze ‘robopricing’ op te boksen. Daarvoor zouden ze niet alleen zeer geavanceerde software nodig hebben, maar voor de meeste winkels is het onmogelijk om dit nog handmatig te doen.

Profitero heeft geen inzicht in de technologie die Amazon voor zijn prijswisselingen gebruikt. Wel is duidelijk dat het aantal wijzigingen het afgelopen jaar drastisch is gegroeid. Vorig jaar ging het om 300.000 wijzigingen per dag. Een prijs kan nu wel elke vijftien minuten worden aangepast.  Volgens Profitero gaat het aantal wijzigingen alleen maar verder omhoog.

untitled

Deel dit bericht

2 Reacties

Sander

Het is inderdaad cruciaal voor retailers om dagelijks de prijspunten van alle producten opnieuw te berekenen obv prijzen van concurrenten, maar ook prijselasticiteit van producten, inkoopcondities en voorraadstanden. ADPS maakt het retailers (zowel pure online spelers als click&brick spelers) mogelijk om deze “zeer geavanceerde software”, waar hierboven over wordt gesproken, in te kopen.

Pricemotion

Ik sluit me bij Sander aan. Dergelijke software is voor kleinere spelers echter vaak erg duur. Pricemotion biedt webwinkeliers en leveranciers daarom een SAAS oplossing aan waarbij betaald wordt voor het aantal producten dat men bij wil houden. Hierbij zijn standaard integraties beschikbaar voor o.a. Magento.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond