Deel dit artikel
-

Amazon stapt groots in lineaire televisie

Amazon overweegt om zijn Prime Video aanbod uit te breiden met liveprogrammering. Dat blijkt uit advertenties die de afgelopen weken zijn geplaatst. Bronnen hebben de plannen aan nieuwssite Protocol bevestigd.

Amazon zou een groot aantal kanalen overwegen op het gebied van nieuws, muziek en sport. Hiermee zou Amazon Prime Video zich meer kunnen onderscheiden van on demand diensten als Disney Plus en Netflix.

Amazon heeft in de advertenties er zelf op gewezen dat ondanks de opkomst van Netflix kijkers de voorkeur geven aan live tv.

Amazon doet nu sporadisch aan live tv met de wedstrijden van NFL Thursday Night Football en de English Premier League. Ook geeft Amazon zenders als Cheddar en ABC New Live door op zijn Fire TV apparaten via een app.

In de VS zijn al diverse diensten voor zogenoemde ‘cord cutters’, consumenten die tv liever online consumeren. Naast als Pluto en Xumo biedt bijvoorbeeld Hulu 65 topkanalen zoals die van CBS, ABC, Fox en CNBC. Google heeft YouTube TV en Dish Sling TV.

Het is niet gezegd dat Amazon met eenzelfde aanbod komt. Amazon zou eerder gaan voor content die diensten als Pluto en Roku (fabrikant van mediaspelers) aanbieden. Vermoedelijk beperkt het aanbod zich voorlopig ook tot de Amerikaanse markt.

Prime Video bestaat inmiddels al 15 jaar. In de VS begon de dienst als Amazon Unbox in de VS. Na de overname van LoveFilm in 2011 werd de dienst ook internationaal uitgerold. Om de dienst aantrekkelijker te maken werden steeds meer zogenoemde ‘Originals’ (exclusieve series) geproduceerd. Een grote slag sloeg Amazon in 2015 met de komst van The Grand Tour, oftewel het oude team van BBC’s Top Gear.

Amazon wilde de berichten van Protocol niet bevestigen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond