Deel dit artikel
-

Amsterdam heeft zoekmachine voor producten in fysieke winkels

Met de lancering van Voradius.nl is Amsterdam de eerste stad in Nederland met een zoekmachine waar gebruikers producten kunnen vinden bij winkels in hun directe fysieke omgeving. Uit diep marktonderzoek blijkt dat 63 procent van de lokale winkeliers geen webshop heeft.

Na maanden van voorbereiding is Voradius.nl zojuist in Beta live gegaan (uitlegvideo). Eerst in Amsterdam, daarna volgen andere grote steden in Nederland. In de index van de specialistische zoekmachine staan nu 3500 winkels met 50.000 producten en merken. De zoekresultaten melden in ieder geval de locatie dus de afstand, het soort assortiment, meestal openingstijden en waar mogelijk de verwijzing naar de webshop.

De launching partner is Kijkshop. Het volledige assortiment van de filialen is live doorzoekbaar. De gebruiker van Voradius kan vanuit de filiaalpagina (voorbeeld) ook items bestellen en laten klaarleggen om later op te halen (Click & Collect).

Basisvermeldingen in de zoekmachine zijn gratis, maar winkeliers die hun zaak prominenter in de zoekresultaten willen profileren moeten de portemonnee trekken. “Winkels met een real time voorraadkoppeling staan wel bovenaan”, aldus Martijn Jansen. Hij werkte voorheen bij eBay, Skype en eBuddy en richtte het nieuwe bedrijf vorig jaar op met compagnons Jop Houben, Sebastiaan Ambtman en ontwikkelaar Maikel Brouwer.

“In Amsterdam heeft 37 procent van de winkeliers een webshop”, wijst onderzoek uit. Omgekeerd heeft dus bijna tweederde van de Amsterdamse winkeliers niets op met digitale handel en laat moedwillig extra omzet of minstens aansluiting tot dit online domein links liggen.

Het idee om metadata van fysieke winkels, waaronder het beschikbare assortiment, te indexeren in een ‘verticale zoekmachine’ is nieuw in Nederland. Het legt de link tussen offline winkels en het digitale e-commercedomein. Mits goed uitgevoerd zou het zelfs de teruggang in winkelbezoeken kunnen temperen. In Amerika is dit concept bekender. Een bekend voorbeeld daar is Milo. Dat bedrijf werd eind 2010 door eBay overgenomen voor 75 miljoen dollar.

De maanden van vooronderzoek en datakoppelingen en -analyse hebben de ondernemers interessante inzichten gegeven in de lokale retail van Amsterdam:

  • Van de 3500 winkels heeft 76 procent een website. Bij de ketens is dit 97 procent.
  • Van de 3500 winkels heeft 37 procent een webshop, van de niet-ketens (winkels met maar 1 filiaal) is dat slechts 22 procent.
  • Van de winkels zonder webshop biedt slechts een kwart informatie over zijn assortiment.
  • Van de winkels met een webshop heeft ongeveer de helft een standaard e-commerceoplossing (zoals Magento) en de andere helft een maatoplossing.
  • 43 procent van heeft openingstijden op de website; bij niet-ketens is dit maar 31 procent.

Deel dit bericht

11 Reacties

Sewdath Ritoe

Interessant, ben benieuwd naar resultaten.
Doet me enigszins denken aan de ‘Productenvinder’ van De Telefoongids (thans DTG) dat een vroege dood stierf. Alhoewel die uitging van het reële aanbod ipv meta data: http://www.frankwatching.com/gespot/productenvinder-vinden-en-vergelijken/

Rudolf

Ik heb Voradius inmiddels al een aantal keer gebruikt, en ik vind het een geweldig product. Het was eigenlijk een oplossing voor een probleem waarvan ik helemaal niet wist dat het bestond 🙂

Tako

Een boeiende ontwikkeling. Daar was ik nog niet opgekomen. Kan me goed voorstellen wat ook Rudolf aangeeft dat dit een produkt is waarvan je niet wist dat je het nodig had.

Arne van Elk

Erg interessant initiatief. Zeker voor kleine speciaalzaken een mooie kans om meer publiek te trekken. In dat kader zou het wel handig zijn als er een extra filter wordt ingebouwd waarbij de grote winkelketens uitgefilterd worden. Die kom je nu nl. wel erg veel tegen, maar misschien komt dat ook omdat er nog niet zo heel veel kleine winkeltjes inzitten?

Jeroen

Zijn al veel soortgelijke initiatieven voorbij gekomen de laatste jaren. De beta versie stemt me niet positief dat deze het wel gaat redden, maar ik wens jullie veel succes!

jan

Gewoon een veredelde bedrijvengids. Met het vroegere Ilocal (tegenwoordig van TomTom) kan precies hetzelfde, met allang landelijke dekking en ook kleinere plaatsen.

Michel

Voradius een schreeuw van geluk en toegevoegde waarde voor de detailist en mischien wel het antwoord naar de etailer dus heel veel succes

Voradius

@Jan: In elk geval verschillend in dat ik bij ilocal/tomtom places nog niet kan zoeken op specifieke producten en de live voorraad van sommige winkels kan inzien. Wel hebben zij inderdaad al landelijke dekking – daar werken we hard aan!

Voradius

@Jeroen: Ik denk dat we ons van de voorgaande initiatieven kunnen onderscheiden – maar zullen hard ons best moeten blijven doen. Feedback en suggesties zie ik natuurlijk altijd graag – dus email me gerust.

Voradius

@rudolf @michel @tako @arne @sewdath

Bedankt!

N. Adil

Wat ik me heel erg afvraag is of al die 3500 winkels daadwerkelijk een abbonnement hebben genomen op de dienst van Voradius ?
Het kost de winkelier immers maandelijks geld terwijl het nog om een beta versie gaat.
Of gaat het gewoon om affiliate based voorraad data?
Het zou voor mij n.l. een groot verschil maken in de betrouwbaarheid van de dienst.
Ben benieuwd?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond