Deel dit artikel
-

Antimededingingszaak Google mogelijk uitgebreid naar advertentieproducten

De antimededingingszaak die de Europese Commissie tegen Google is begonnen, wordt mogelijk uitgebreid naar zijn advertentieproducten. Dat schrijft The Financial Times.

Tot nu toe beperkte het onderzoek zich grotendeels tot de dominantie van de zoekmachine van Google. Daarbij is gekeken in welke mate Google zijn marktmacht gebruikt om het concurrerende vermogen van online reisbureaus en retailers te beperken.

Een tweede onderzoek betreft de dominante positie van Android. De commissie wil weten in hoeverre fabrikanten van smartphones worden gedwongen om, in ruil voor een gratis Android licentie, Googles eigen apps te installeren.

Microsoft, WPP en OpenX zouden volgens de Britse zakenkrant The Financial Times klachten hebben ingediend bij de commissie met betrekking tot de advertentieverkoop van Google, zij het dat die nog niet hebben geleid tot concrete stappen.

In december lieten mediabureaus al weten dat zij bang waren dat Google hen zou dwingen om advertenties in te kopen via DoubleClick Bid Manager en DoubleClick Ad Exchange. Google ontkende toen dat daarvan sprake was.

Of er nog tijd is voor een uitgebreid onderzoek is de vraag. Maandag liet het Europees Parlement weten dat de commissie de zaak met urgentie moet oplossen. Bovendien moet ze ‘sterke maatregelen’ nemen om eerlijke concurrentie op de digitale markt te verzekeren.

Botond Horvath / Shutterstock.com

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond