AO.com groeit in Europa ondanks beperkte marketinginzet

Online elektronicawinkel AO.com sluit 2017 af naar eigen tevredenheid en die van de aandeelhouders. Dubbelcijferige groei op thuismarkt Engeland, de beurskoers in de plus en groei in Nederland en Duitsland zonder grote reclamecampagnes.

Dat is te lezen in een marktupdate die AO.com vanochtend publiceerde. De beurskoers steeg met ruim twee procent op bekendmaking. Financiële details geeft de directie niet. Dat doet ze enkel bij de rapportages over het halve en hele jaar. De cijfers van vandaag gaan over het derde kwartaal van AO’s boekjaar.

De omzet over de drie maanden tot eind december steeg met 16,6 procent (PDF). Dat komt door de groei in Engeland van elf procent en die in Nederland en vooral Duitsland met 58 procent.

Wat de thuismarkt betreft is de directie vooral enthousiast over de dubbelcijferige groei. Die markt wordt als erg concurrerend omschreven en er zijn geen bijzonder grote extra reclameacties gehouden. Het is vooral Black Friday dat bijdraagt aan de groei. AO hield twee weken lang acties in de aanloop naar dit koopjesfeest, met de gerapporteerde groeicijfers als resultaat.

In Duitsland en Nederland wordt amper geïnvesteerd in reclame op radio, tv en in kranten. “Toch trekken we nieuwe en terugkerende klanten en blijft de klanttevredenheid hoog.”

Bij de huidige ontwikkeling zal AO.com zijn boekjaar met een omzet van een kleine miljard euro afsluiten.

Foto: kurby (cc)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug