Deel dit artikel
-

AOL laat Facebook winnen, sluit sociaal netwerk Bebo

AOL trekt de stekker uit het sociale netwerk Bebo. De Amerikaanse provider annex uitgever zegt niet te kunnen opboksen tegen de heftige concurrentie op sociale netwerkgebied. Het bedrijf gooit de handdoek in de ring en erkent zijn meerdere in andere spelers.

In een schrijven aan de werknemers, dat circuleert op diverse sites, laat AOL weten niet meer te willen investeren in Bebo. AOL richt zich meer op het uitgeven van nichecontent en minder op de advertentiekant. In het kader van deze nieuwe strategie moet Bebo het onderspit delven. Er wordt nog gezocht naar een koper, maar mocht dit niet lukken, dan is het einde oefening voor de sociale netwerksite.

Uit de memo aan de personeelsleden blijkt dat AOL momenteel niet bereid is Bebo verder te ondersteunen: "Wanneer we onze portfolio met merken evalueren, dan is het duidelijk dat de markt van sociale netwerken met zware concurrentie te maken heeft en afhankelijk is van schaalgrootte. Terwijl dit laatste het succes bepaalt. Bebo is helaas steeds kleiner geworden en zou grote investeringen nodig hebben om mee te kunnen draaien in dit speelveld."

AOL kocht Bebo twee jaar geleden voor 850 miljoen dollar en hoopte te kunnen concurreren met Facebook en MySpace. De overname werd in contanten betaald.

Naast Bebo werd ook Buy.at van de hand gedaan vorige maand. Het affiliate netwerk, dat twee jaar geleden nog werd aangekocht door AOL, is overgenomen door het Britse Digital Window.

Deel dit bericht

4 Reacties

soboer

En de ceo van AOL mag lekker op zijn plek blijven zitten. Onbegrijpelijk, voor enkele miljoenen durfkapitaal start je toch zelf een soc netwerk. Dit is pure kapitaalsvernietiging.

Michel H

Eh ja, en voor enkele miljoenen koop je ook 40 miljoen leden… not.In 2007 had Bebo 40 miljoen leden ( http://web-social-communities.blogspot.com/2007/12/bebo-talking-with-mobile-portals.html ), die heb je niet zomaar als je je eigen social network opzet. AOL heeft gegokt en verloren, zo simpel is het.

s

40 miljoen bezoekers koop je met gemak. Laten we zeggen je 1 dollar per bezoeker begroot, dan ben je nog maar 40 miljoen kwijt. Kom niet vertellen dat 1 dollar aan de lage kant is, soc networks werken viraal. Zodra de eerste groep zich aanmeldt volgt de rest.En nog iets, dit is een onverantwoorde gok voor een beursgenoteerd bedrijf. Ik ben ervan overtuigd dat ik met een budget van 50 miljoen hetzelfde kan bereiken als bebo.com

Hugo

Volgens mij is het voornamelijk dapper. Het is nooit te laat om je terug te trekken. Tegen beter weten in door investeren, dat is pas onverstandig!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond