Deel dit artikel
-

AO’s buitenlandse groei kost winst

Online elektronicawinkel AO.com boekt een omzet van 808 miljoen euro, een toename van 17 procent. Ondanks de groei in Nederland en Duitsland boeken de Engelsen vrijwel precies nul komma nul winst.

Al het verdiende geld wordt geïnvesteerd in de expansie op het Europese vasteland. Dat laten de voorlopige jaarcijfers van AO.com zien (PDF). De beursgenoteerde webwinkel publiceerde de cijfers, over het boekjaar dat op 31 maart 2017 eindigt, vanochtend.

Negentig procent van de omzet wordt nog gerealiseerd in Engeland. Dat is 726 miljoen euro. De Engelse verkopen groeiden afgelopen jaar met zestien procent. De verkoop van artikelen met eigen merk namen met tien procent toe.

De twee andere landen waar AO actief is, zijn Duitsland en Nederland. In de randstad bijvoorbeeld bezorgen de eigen koeriers van het bedrijf, met hun groene bussen, al iedere dag. Buiten de grote steden bezorgen ze om de andere dag. In de twee landen aan de andere kant van de Noordzee steeg de omzet met 58 procent tot 82 miljoen euro. Het zwaartepunt zal nog in Duitsland liggen.

De directie zegt ook in het nieuwe jaar de winsten te blijven investeren in de op- en uitbouw van de Europese operaties. Die zijn, geëxtrapoleerd naar een heel jaar, bijna winstgevend (ebitda). Nederland en Duitsland kunnen dit jaar uitgroeien tot een business die 250 miljoen euro omzet kan opleveren, zo klinkt het optimistisch.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond