App volgt consumentenstromen

Marktonderzoek gaat tegenwoordig gewoon met een app, op basis van locatiegegevens die consumenten met de marktonderzoekers willen delen. In ruil voor kortingsbonnen.
Een half miljoen mensen hebben de app van Placed uit Seattle inmiddels gedownload. En die app verzamelt, zonder ook maar een concrete vraag te stellen, belangrijke informatie over het winkelend publiek. ‘We zien klanten naar een warenhuis als Walmart rijden, de winkel ingaan en ook weer verlaten’, vertelt CEO David Shim aan AdAge.
Gebruikers moeten wel akkoord gaan met het gebruik van locatiegegevens, maar krijgen daar dan kortingsbonnen voor terug.
De database van Placed bevat gegevens over meer dan duizend bedrijven en zo’n één miljoen locaties.
Op basis van vervoersstromen kan bijvoorbeeld worden vastgesteld dat meer dat de helft van de Amerikanen van veertien jaar en ouder in maart een McDonalds hebben bezocht. Maar ook dat het bezoek aan Popeye’s Chicken & Biscuits die maand minder is geworden.
Een niet nader genoemde retailer wilde nagaan waarom jonge vrouwen wel hun winkels binnenliepen, maar weinig kochten. Het bleek dat zij vervolgens gingen kijken bij goedkopere concurrenten als Old Navy, Paylass en Gap.
Veel van het onderzoek van Placed richt zich op het fenomeen van showrooming: kijken, maar niet kopen. Zo blijkt Best Buy het populairst onder mannelijke kijkers, terwijl vrouwen zich graag oriënteren in Home Depot en Lowe’s.
Ondanks de schat aan gegevens, wil het bedrijf de app niet voor gepersonaliseerde of gerichte advertenties gebruiken.
Top U.S. Businesses by In-Store Visitors Date: March 2013 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Rank | Business | % Visitors | Rank | Business | % Visitors |
1 | McDonald’s | 49.0% | 6 | Wendy’s | 22.8% |
2 | Walmart | 38.8% | 7 | Walgreens | 22.7% |
3 | Subway | 37.8% | 8 | CVS | 18.9% |
4 | Burger King | 24.3% | 9 | Taco Bell | 18.2% |
5 | Starbucks | 23.9% | 10 | Target | 14.2% |
Download the State of Place: Q1 2013 to view the expanded rankings. |
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Jan Willem van Eck
Zeker interessante hyperlocal ontwikkeling. Op zich is een GPS-signaal onvoldoende om vast te stellen in welke winkel de gebruiker van de app stapt (zeker als het een winkelcentrum is, GPS werkt zelden binnen gebouwen).
Placed schrijft dit probleem te omzeilen door “patent-pending statistical models”, ofwel: we nemen veel meer gegevens mee (deze telefoon gaat vaak naar Starbucks) en nemen dan aan dat dat nu het geval is. Een combinatie met vb Foursquare data, waarbij de gebruiker zelf actief incheckt, lijkt me nog interessanter.