Apple pakt helft mobiele advertentiemarkt

Apple brengt een nieuwe iPhone op de markt en claimt dat het tot eind 2010 de helft van alle mobiele advertentiedollars pakt. Unilever is een van de multinationals die miljoenen dollars bij Apple besteedt.
In de afgelopen acht weken heeft Apple 60 miljoen dollar aan toezeggingen van adverteerders in Amerika gekregen. Zij gaan mobiele reclame maken op Apples iAd-platform, meer in het bijzonder in applicaties.
Apple gokt erop dat het voor de rest van het jaar nog tot 300 miljoen dollar aan mobiele reclamebestedingen naar zich toe kan trekken. Dat zou de helft van de totale Amerikaanse markt zijn op dit punt.
Directeur Steve Jobs zegt dat het niet zijn doel is om rijk te worden van reclame-inkomsten. Juist door het geld te delen met softwareontwikkelaars, 60 procent van de reclameomzet, hoopt hij dat zijn applicatieplatform goedkoop blijft voor gebruikers en toch rendabel voor ontwikkelaars. En ontwikkelaar kan derhalve kiezen om zijn software gratis te maken maar met reclame of te koop aan te bieden zonder reclame.
Apple doet zelf de acquisitie en contracteerde reeds een aantal grote namen. Hun uitingen komen per 1 juli beschikbaar op tientallen miljoenen iPhones en iPads. Onder hen bevinden zich mondiaal opererende merken als Unilever, Chanel, General Electric, Nissan en Disney.
Voor Unilever is dit, naar eigen zeggen, de eerste stap van velen op het gebied van nieuwe media. Het top management van het bedrijf reisde vorige maand langs ‘s werelds grootste internetbedrijven om zicht te krijgen op de mogelijkheden en stand van zaken bij digitale media.
Apple werft momenteel onder adverteerders die gegarandeerd mobiel bereik zoeken en gelikte reclames willen tonen. De term ‘bereik’ is er een die adverteerders met een tv-achtergrond aanspreekt, alhoewel er online ook andere meeteenheden bestaan die beter de resultaten kunnen verwoorden.
Het mobiele reclameplatform is gebaseerd op de HTML5-technologie, wat qua ontwerp verrassende commerciële uitingen mogelijk maakt:
Het meest opvallende is dat iAd bij de lancering geen self service-systeem is zoals Google Adwords. Het tegenovergestelde is zelfs waar. In de eerste maanden zal niet een reclamebureau maar Apple zelf de reclame-uitingen produceren, in (het niet gestandaardiseerde) HTML5. Het zal tevens de reclame-in-applicaties zelf verkopen en distribueren.
Tijdens de presentatie van een nieuwe iPhone gisterenavond zei Steve Jobs dat er nu 225.000 applicaties beschikbaar zijn. Inmiddels staat de downloadteller op 5 miljard via iTunes verzonden applicaties.
De prijs van de reclames komen eenvoudig tot stand. Apple hanteert vaste tarieven: een advertentievertoning kost 1 dollarcent. Zodra de consument de reclame klikt, gaat de kassa echt rinkelen: 2 dollar voor Apple.
De reclame-optie voor de iPhone, iPod Touch en iPad zit ingebakken in Apples nieuwe mobiele besturingssysteem, versie 4.0. Deze komt op 1 juli beschikbaar voor alle eigenaren van een iPhone en iPad.
Voordat een advertentie op het iAd-platform verschijnt, wil Apple de uitingen eerst inhoudelijk keuren en goedkeuren.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reactie
soboer
Dit zijn absurde prijzen. Totaal niet marktconform. Zodra Google zich hiermee gaat bemoeien is het over met Apple. Cpm van 10 dollar en CPC van 2 dollar is werkelijk belachelijk. Het is algemeen bekend dat mobiele ads heel slecht converteren.