Deel dit artikel
-

Arno Lubrun: ‘Op Facebook is het altijd primetime’

Arno Lubrun leidt Facebook Benelux. Zijn primaire focus is het profileren van Facebook als meest waardevolle marketing & communicatieplatform. Lubrun begon zijn loopbaan bij Microsoft Advertising. Hij heeft altijd een passie gehad voor wat technologie kan betekenen voor communicatie.  Morgen is hij een van de belangrijkste sprekers op The Facebook Conference.

Hoe is Facebook naar jouw inzicht momenteel gepositioneerd in de Nederlandse markt?
“In de afgelopen twee jaar hebben we gezien dat Facebook zich razendsnel heeft ontwikkeld in Nederland. We hebben in juli bekend gemaakt dat er 6 miljoen actieve dagelijkse gebruikers zijn. Een op de twee Nederlanders is daarmee actief op Facebook. Acht van de tien Facebookers zitten zelfs dagelijks op Facebook. Om een gevoel bij de omvang te hebben van 6  miljoen per dag: dat is twee keer het aantal kijkers van Boer zoekt vrouw, maar dan elke dag – dus op Facebook is het altijd primetime. Dat is waardevol voor de marketeer die een nieuw product of dienst wil lanceren, een auto of film.”
“Misschien nog belangrijker is de groei van mobiel. Veel mensen kennen 2012 als het jaar van de beursgang van Facebook, maar wat mij betreft is het meer het jaar van mobiel. Facebook zag haar gebruikers massaal naar mobiel overstappen. Begin vorig jaar was de omzet van mobiel nog nul en nu halen we meer dan 40 procent van onze omzet uit mobiel wereldwijd. Als je kijkt naar het aantal gebruikers op mobiel, zit Nederland inmiddels in de kopgroep. De consument heeft al een jaar geleden gekozen voor hun mobiel (telefoon of tablet) als het eerste scherm. Gemeten naar de tijd die op mobiel wordt doorgebracht, staat Facebook ver bovenaan met 24 procent en volgt (dochter) Instagram met 2 procent.”

Welk element van Facebook blijft momenteel onderbelicht en waarom zou dat meer aandacht moeten krijgen?
“Wat mij betreft vooral mobiel. Dat is een massamedium met een enorm bereik. Als tweede zie ik dat bedrijven steeds beter in staat zijn de kracht van relevantie te gebruiken. Aan de basis van Facebook ligt een belangrijk principe ten grondslag en dat is dat je er alleen op aanwezig kunt zijn als je werkelijke zelf. Facebook gaat daarom over echte mensen met echte vrienden en echte voorkeuren. Adverteerders bereiken dus ook echte mensen. Dit zorgt ervoor dat advertenties binnen een sociale context en met een nauwkeurig bereik van de doelgroep zullen verschijnen. Dit zorgt voor relevantie en kostenefficiëntie.
“Zagen veel marketeers Facebook twee jaar geleden nog als een platform om pr op te bedrijven, nu is het veel meer een marketingplatform. Ieder bedrijf – van klein naar multinational – kan zeer gericht de doelgroep bereiken. Marketeers hebben de kracht ontdekt van aanbevelingen van vrienden en en hebben ook hun eigen manier gevonden om te communiceren met hun doelgroep in een sociale context. Daarnaast is het Facebook als marketinginstrument ook een nieuw tijdperk ingegaan voor wat betreft het nauwkeurig meten of je je gestelde doelstellingen hebt behaald en de juiste mensen hebt bereikt. Meten is meer dan ooit weten geworden.”
“Het bereiken van de juiste mensen kan overigens ook een gericht verkoopdoelstelling zijn, onder meer van Vakantievelingen.nl of mijn vriendin Els, die taarten verkoopt in Amsterdam en Facebook gebruikt om nieuwe klanten te werven. Met Facebook kan je 6 miljoen mensen dagelijks heel precies bereiken. Je kunt 700.000 mensen bereiken die aangeven hebben dat ze van tuinieren houden. Of alleen de 70.000 mensen die van tuinieren houden en in Amsterdam en omstreken wonen. Dat is het voordeel van relevantie op Facebook.”

Welke kansen laten Nederlandse bedrijven wat jouw betreft nog liggen?
“Gebruikers waarderen de aanwezigheid van bedrijven, producten en advertenties op Facebook als deze waarde toevoegen.  Facebook is een uitermate geschikte plek om dingen uit te testen, uit te proberen en jezelf uit te dagen. Je kunt direct meten wat werkt en wat niet werkt, voor de hele groep, of voor een deel van de groep. Facebook is geschikt voor elk bedrijf, van elke grootte en met welk type doelgroep dan ook. Op voorwaarde dat je je toon, advertentie, beeld en dergelijke goed afstelt op die doelgroep en de dynamiek van Facebook. Wij zullen in elk contact dat we met klanten hebben, op seminars en in media, blijven hameren op de mogelijkheden van Facebook voor Nederlandse bedrijven.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond