Deel dit artikel
-

eDay: ‘Een auto is niet veel anders dan een iPhone’

“Word designer, denk als een designer. Iedereen is eigenlijk al een ontwerper”, Stanfordprofessor Michael Shanks spoort het eDay-publiek aan om bij alle vernieuwingen het ontwerp een grote rol te geven.

“Een derde van de startups in Silicon Valley in de afgelopen drie jaar lanceerde producten met een grote focus op design. Het gaat niet puur om het product maar om de vraag of het optimaal interfacet met zijn gebruiker.”

Shanks is van huis uit archeoloog maar afgelopen jaren ontwikkelde interesse voor de online industrie en design. “Ja, ik ook nog bezig met opgravingen. In het noorden van Engeland, maar op Stanford ben ik ook betrokken bij het Revs-programma en the d.school“, dat verleden, heden en toekomst met elkaar verbindt. “Ik ben geen expert in jullie vakgebied, maar heb wel expertise van tweehonderduizend jaar geschiedenis van de mens.”

Op zijn universiteit houdt hij zich nu bezig met de toekomst van mobiliteit. Het instituut stond in 2007 aan de basis van wat we nu kennen als Googles zelfrijdende auto’s. Op dat concept borduurt hij met zijn collega’s nu voort.

“Een auto is onderdeel van een ecosysteem rondom mijn huishouden. Hij ziet en voelt hoe het mentaal met me gaat, weet dat ik nog e-mails moet beantwoorden en vertelt me wat ik met wie ga doen op de plaats van bestemming. Een auto is een geheel van interagerende systemen.”

“Het gaat erom dat mensen hun autonome gedrag afstaan zodra ze in de auto stappen. En bij het uitstappen die autonomie weer terugnemen. Dat is een grote psychologische drempel waarbij design de doorslaggevende faciliterende rol speelt in de vraag of je dat accepteert.”

“Een telefoon gaat over mobiliteit en persoonlijkheid. De auto van de toekomst ook. In die zin verschillen ze niet veel van elkaar.”

Foto: Peter Boer (c)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond