Deel dit artikel
-

Autozoekmachine legt het af tegen Wegener

Autozoekmachine Gaspedaal.nl mag het aanbod van Wegener-site Autotrack niet meer op de eigen site tonen. De rechtbank heeft geoordeeld dat Gaspedaal.nl inbreuk heeft gemaakt op het databankrecht van Wegener.

Met de bodemprocedure zocht Wegener een generieke uitspraak die tevens geldt voor vergelijkbare autozoekmachines. "Met deze uitspraak van de gespecialiseerde rechtbank in Den Haag staat het databankenrecht weer stevig op de kaart", aldus Joris van Manen, advocaat van Wegener. Hij vervolgt: "Het databankenrecht is een onmisbaar recht in de digitale wereld. Ik denk dat nu meerdere bedrijven hun rechten zullen gaan halen op internet."

Een vergelijkbare initiatieven is Zomoto.nl.

De zaak doet denken aan de processen die werden gevoerd tegen huizensites als Jaap.nl en Zoekallehuizen. Zo kreeg de laatste het na lancering al snel juridisch aan de stok met Funda en makelaarsvereniging NVM.

Gaspedaal.nl maakt auto-advertenties van vijf advertentiesites doorzoekbaar. Een daarvan is Autotrack.nl van Wegener. Het internetbedrijf InnoWeb, ook bekend van de  site Vinden.nl, moet binnen 48 uur stoppen met het aanbieden van de gegevens van rivaal AutoTrack op Gaspedaal.nl.

De rechtbank heeft geoordeeld dat de databank van AutoTrack beschermd is tegen het ‘herhaald en systematisch hergebruiken van niet substantiële delen’ door Gaspedaal.nl. Innoweb moet alle schade die AutoTrack geleden heeft betalen.

Eerder spande Wegener een kort geding aan tegen Gaspedaal. Die zaak werd verloren maar de uitgever tekende later hoger beroep aan. Dit beroep werd weer ingetrokken om via een bodemprocedure te starten.

Bron foto: Hugo90 (CC)

Deel dit bericht

14 Reacties

Jaap vd Put

"Vergelijkbare initiatieven zijn Zomoto.nl en AutoTrader." Dat is absoluut niet correct. AutoTrader is een soortgelijk initiatief als Autotrack. Zomoto is net als Gaspedaal een content scraper. Ze zoeken advertenties van verschillende websites op en stoppen die in een eigen database. 

Interessant

Waar kan de volledige uitspraak gevonden worden?

Ton van Houten

Voor mij is dit 'dubbel' nieuws. Freek en Jan-willem kunnen jullie dit niet samen oplossen ?

Charlotte

Ben ook geinteresseerd in de volledige case.

Thijs

Het vonnis staat online http://boek9.nl/?//Door+het+cumulatief+effect+van+de+vele+zoekopdrachten+////21791/ .Waardeloos: niet het belang van adverteerder of consument wordt hier gediend, maar alleen maar dat van het medium. Als je zo op je content moet zitten om je business model te beschermen moet je je afvragen welke meerwaarde je de auto(ver)koper nog biedt.

Frank Weijers

Dit is goed nieuws. Consumenten en verkopers mogen er op korte termijn misschien niet blij mee zijn, feit is dat wanneer het stelen van content (dat is het namelijk) wordt getolereerd, uiteindelijk de business van de echte contentcreators doodbloedt. En dan valt er niets meer te stelen, waardoor het hele verhaal stopt. En daar zijn (ver)kopers op lange termijn natuurlijk helemaal niet bij gebaat.

Noorman

Gaspedaal en Zomoto is een meta zoekmachine. Meta= meer. Zomoto en Gaspedaal spideren helemaal niets. De zoekopdrachten die middels het zoekformulier van Zomoto of een Gaspedaal worden ingetypt worden direct doorgezonden naar Autotrack en Autotrader enz. De resultaten die laatstgenoemde genereren worden opgevangen door een Zomoto en Gaspedaal en tonen deze resultaten in de eigen website. Dit is wel degelijk schending van het database recht. Daar komt bij dat het ethische karakter van een dergelijke exploitatie verwerpelijk is. Er wordt direct geparasiteerd op de inspanning van een ander zonder een gelijkwaardige inspanning te leveren. Technisch gezien is het vrij simpel om Zomoto en Gaspedaal initiatieven buiten de deur te houden door de IP's of de range te blacklisten vanwaar de zoekopdrachten binnenkomen. De consument is tevens niet gebaat bij Meta zoekdiensten. Deze claimen zogenaamd een hogere dekking aan te kunnen bieden omdat ze alle aanbieders in de markt raadplegen. Ze gaan voorbij aan het weergeven van de resultaten dus de relevantie. Dit is zo vaak belabberd dat er totaal geen meerwaarde inzit. Als de metazoekmachines af zouden stappen van parasiteren maar daadwerkelijk zouden gaan spideren (de autdealer websites af gaan) in plaats van het misbruiken van de infrastructuur en inspanning van de Autotrack's en Autotraders van deze wereld dan zouden ze een case hebben. Schending van het database recht, zakelijk ethisch verwerpelijk en geen economische waarde, teveel afhankelijk van de bronnen, voor de consument geen toegevoegde waarde. Sjapo voor de uitspraak.

Thijs

Noorman,Frank: op die manier kun je net zo goed redeneren dat het business model van google parasiteert op de inspanningen van alle content eigenaren. Door bronvermelding wordt er ook incoming traffic gegenereerd. Zolang je niet integraal overneemt zie ik het probleem niet. Bovendien wordt de consument door allerlei meta search engines iets extras geboden namelijk een site overschrijdend marktoverzicht. Nu moet die consument weer verschillende sites af en zelf gaan hannessen voor de best buy. Dat lijkt me in niemands belang.Noorman: volgens mij is zomoto trouwens geen meta se maar spideren ze, alle auto's staan lijken inmiddels bij voorbaat al op die site aanwezig te zijn ?

Noorman

@Thijs Je vergelijking met Google gaat niet op en zegt me dat je mijn commentaar niet goed gelezen dan wel begrepen hebt. Google spiderd, Zomoto en Gaspedaal sturen queries door en vangen de resultaten af. Dit is schending van het database recht. Vervolgens geven Zomoto en Gaspedaal een eigen draai aan de ranking die veel slechter is dan de relevantie van de bron (Autotrack bijvoorbeeld). Op die manier krijgen consumenten juist minder kwaliteit. Meer bomen, meer bos, weinig zicht. Het is overigens een romantisch en naief idee dat een Gaspedaal het voor de consument doet. Zij doen het voor het geld. Ze verdienen aan de advertenties, beinvloeden de relevantie en doen dat met de sortering en data van een bron die hier juist wel continu veel tijd en geld aan besteed.  Ofwel: Viva de uitspraak 🙂

Anders

@Noorman – "Op die manier krijgen consumenten minder kwaliteit" ??? Wat een rare opmerking. Kwaliteit is subjectief. De kwaliteit die een consument ervaart is afhankelijk van de behoefte van die consument. Als de consument er behoefte aan heeft om snel een overzicht te krijgen van resultaten in verschillende websites, kan een meta-zoekmachine juist meer kwaliteit bieden: de consument kan zijn behoefte dan met een enkele zoekopdracht vervullen in plaats van dat hij 10, 20, 100 sites af moet lopen en overal zijn zoekopdracht moet herhalen.

Thijs

@Noorman: in het algemeen gaat een gezonde bedrijfsstrategie van tevreden klanten en secundair pas van marge uit. Zeker op het internet 3.0 waar je eerst voor traffic, mond-op-mond door een goede site en ambassadors, zorgt en je later wel druk maakt over je verdienmodelletje. Google en Zomoto spideren, Gaspedaal is een meta search engine, zoals ik je in mijn post die je kennelijk niet goed gelezen heb al probeerde uit te leggen. Als een consument zelf zou vinden dat een meta search engine geen kwaliteit zou leveren zou de consument zelf wel bepalen dat een meta search engine geen bestaansrecht zou hebben. Daar heeft de consument jou, mijn noch Autotrack voor nodig.

Rooseboom

@Thijs: sorry, elke commerci�le organisatie heeft slechts 1 basisdoel: geld verdienen. dat kun je alleen bereiken door marge te hebben op hetgeen je aan klanten verkoopt. Wellicht verkoop je meer door je klanten ook zeer tevreden te hebben. Maar als je tevreden klanten hebt, maar negatieve marge zal je het niet lang volhouden. Voor wat betreft de uitspraak is deze zeer discutabel. Ik begrijp het genoemde verschil tussen meta-engines (gaspedaal) en eigen index engines (google e.d), maar het verschil ligt voornamelijk in de resultaatset die wellicht qua vergelijking meer zinvol is bij een index engine aangezien die alle documenten met elkaar vergelijkt en meta engines niet. Wat doet Google: haalt alle pagina's periodiek op, indexeert, serveert en na het aanklikken van het resultaat stuurt het je naar de bronpagina.Voordeel: beschikbare pagina's relevanter tov elkaar, snel resultaatNadeel: niet altijd up-to-date (ophalen pagina's niet real time)Belasting bron: elke pagina wordt x keer per periode opgehaald Wat doet Gaspedaal: query uitzetten bij alle bronnen. Resultaten samenvoegen en serveren aan gebruiker. Bij aanklikken van het resultaat stuurt het je naar de bronpagina.Voordelen: altijd up-to-dateNadelen: trager (resultaten samenvoegen), niet altijd volledig resultaatset (hangt van bron maximum af en tijd voor zoekenBelasting voor bron: elke zoekopdracht bij meta engine is een zoekopdracht voor de bron  Ik kan me voorstellen dat een bron zwaarder wordt belast met een hoog volume zoekopdrachten en dat daar een bezwaar ontstaat. Een optie zou in mijn ogen een fee betalen voor x aantal zoekopdrachten per maand aan de bron door de meta engine (en niet denken aan miljoenen, dat is niet reeel). Verder is er qua output weinig verschil tussen beide search principes.Met mijn bedrijf Qweery hebben we een index engine voor kinderkleding ( http://www.boezoe.nl ) opgezet en volgen deze problematiek met interesse, maar een auto index a la gasdepaal is voor ons niet echt heel moeilijk op te zetten en dat zou dan wel mogen? Hmmm..Jan-Willem eens bellen 😉

Jacco

Ik als grote autoliefhebber maak dagelijks gebruik van gaspedaal.nl. Verder kijk ik ook altijd op marktplaats.nl omdat gaspedaal.nl de advertenties van een grote partij als marktplaats.nl niet meeneemt. Ik vind het geweldig om met twee zoekopdrachten zo'n beetje de gehele Nederlandse automarkt te kunnen overzien.Ik vraag me echt af of het wel zo slim is wat autotrack.nl nu doet. Juist door gaspedaal.nl bezoek ik nu ook webpagina's op autotrack.nl. Dit deed ik voorheen nooit. In mijn ogen genereert gaspedaal.nl juist nieuwe traffic voor autotrack.nl! Ik zie niet hoe gaspedaal.nl het inkomstenmodel van autotrack.nl verstoort. De verkoper van een auto betaalt nog steeds voor zijn advertentie die hij op autotrack.nl of een concurrerende website wil plaatsen, hieraan doet gaspedaal.nl geen afbreuk. Sterker nog, gaspedaal.nl zorgt ervoor dat ik de advertentie nu ook bekijk (wat ik voorheen niet deed).Volgens mij gooit autotrack.nl nu zijn eigen glazen in. Ik ben in ieder geval niet van plan om in de toekomst ook apart op autotrack.nl te gaan kijken naar auto's. Verkopers (en dat ben ik ook) snappen dit en zullen daarom liever op websites gaan adverteren die wel worden doorzocht door gaspedaal.nl. Als adverteerder wil je dat jouw advertentie gezien wordt, en dus zorg je dat je je aanpast aan het zoekgedrag van potentiele kopers. En die potentiele koper heeft geen zin om op 9 verschillende websites te kijken, dit deed hij ook niet toen gaspedaal.nl nog niet bestond (ik niet althans).

PetenICT

Ik vind de uitspraak enigszins teleurstellend voor internetgebruikers. Een veel gehoord argument is dat metazoekmachines gewoon doodleuk kopieren en absoluut geen toegevoegde waarde hebben. Dat is natuurlijk niet waar. Gaspedaal doorzoekt voor de gebruikers meerdere databanken en hoopt zo een completer aanbod te kunnen leveren. Daar tegenover staat echter wel dat een bedrijf als Wegener, jarenlang ge?nvesteerd heeft in zijn eigen aanbod. Wegener ziet dat een ander verdient op hun '4 miljoen aan investeringen' en dat valt ze zwaar op de maag. Is het dan wel verstanding om Wegener databankbescherming toe te kennen, terwijl surfers juist op eenvoudiger wijze informatie kunnen doorzoeken? De wetgeving zegt van wel. Een oplossing voor Gaspedaal zou kunnen zijn om metazoekmachines te ontwikkelen, zonder alle toeters en bellen, a la Google. Ik ben wel benieuwd welk oordeel dan zal vallen. <a href=" http://www.petenict.nl">PetenICT </a>

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond