Deel dit artikel
-

balletje, balletje

De grote belofte voor de online exploitatie van sport is de combinatie van games en gokken. Volgend jaar wordt er in Europa 3,4 miljard euro omgezet in de gokmarkt. De gamesmarkt zit over vier jaar op ruim zes miljard euro. Maar dat geld is niet voor iedereen. Gokspellen kennen immers nogal wat valkuilen.

Een Australisch bedrijf is momenteel bezig met de aanleg van een racebaan voor paarden en honden, midden in de Australische prairies. Niks speciaals, zou je zeggen. Toch wel: Er worden alleen 's nachts wedstrijden gehouden, om Europeanen en Amerikanen de gelegenheid te geven overdag te gokken. De racebaan is namelijk speciaal in het leven geroepen voor online gokspelen.

Het is slechts één van de voorbeelden die Ashley Smith tegenkwam voor een onderzoek naar sport op het internet, dat hij deed in opdracht van Van Dusseldorp. "Ik denk inderdaad dat gokspelen een grote omzetstijging tot gevolg zullen hebben. Maar niet voor iedereen. Wetgeving omtrent gokken verschilt per land heel sterk; Engeland en Italië liggen met hun gokcultuur mijlen voor op andere landen."

Nederland is inderdaad niet het meest vooroplopende land. De enige vergunninghouder voor kansspelen op sportgebied, De Lotto, hoopt in de eerste helft van komend jaar online gokken mogelijk te maken. Juriaan Reesink, manager e-commerce van De Lotto, zegt dat De Lotto in principe nu al zou kunnen beginnen, maar het ontbreken van regelgeving houdt de organisatie nog even tegen. "Door onze vergunning kunnen we nu al de elektronische snelweg op. Eigenlijk is er nauwelijks wetgeving omtrent deze zaken. Maar wij zijn bijvoorbeeld gebonden aan een maximaal aantal trekkingen. Nu zou ieder internetspel dat wij introduceren mogelijk als een extra trekking gelden."

Daarbij komt dat de staatssecretaris van justitie, Kalsbeek, wil dat iedere speler afzonderlijk geregistreerd wordt. Officieel om criminaliteit en gokverslaving tegen te gaan, maar ook om een vinger aan de pols te houden. In Scandinavië gebeurt dergelijke registratie al langer. Hier kunnen spelers niet meedoen zonder hun sociaal fiscaal nummer. Reesink: "Wij zijn niet tegen registratie, wij willen ook graag weten wie er spelen. De spelen worden wel iets hoogdrempeliger, dat is waar. Maar de overheid ziet het liefst dat alle kansspelen op één internetplein samen worden gebracht. Dat lijkt ons een beetje onhandig." Omdat de illegale concurrentie al aanwezig is, wil De Lotto zelf ook snel het web op. "Ik kan zo vier, vijf sites noemen die illegaal ons spel Toto-Select aanbieden. Dan is het vreemd dat wij het zelf niet aanbieden."

Voordat online loterijen en kansspelen van start gaan, wil de overheid harmonisatie van regelgeving tussen de partijen. Zo is er een groot verschil in de regelgeving omtrent opbrengsten en prijzengeld. De Staatsloterij keert 60 procent of meer aan prijzen uit. De Postcodeloterij moet minimaal 60 procent aan opbrengsten garanderen. De Lotto zit hier tussenin. Die ongelijkheden ziet Den Haag graag gelijkgesteld voordat er een start op het web gemaakt wordt.

Begin volgend jaar gaat De Lotto dus wel los. Wat verwacht Reesink eigenlijk van de omzet op het web? "Op korte termijn verwacht ik van het web geen essentiële bijdrage aan de omzet. Het gaat eerst om de multi-channel strategie; we moeten kunnen aanbieden wat de klant wil. Dat geldt dus ook voor telefonisch spelen. Op langere termijn denk ik wel dat we ook nieuwe doelgroepen kunnen aanspreken, waaruit een omzetverhoging gaat komen."

Ashley Smith noteert in zijn onderzoek nog een remmer voor online gokken. Concurrentie van de offshore bedrijven is groot. De Lotto merkt dat nu al. Smith: "Die situatie ontstond ook in Groot-Brittanië. Daar verbood de overheid in eerste instantie de online gokspelen, maar het land werd daarop overspoeld met vage bedrijfjes in de Cariben. Die maatregelen zijn daarom teruggeschroefd, en nu maken bonafide bedrijven als Eurobet.com, Sportbetting.com en UKbetting.com de dienst uit."

In Nederland werkt De Lotto nauw samen met Sportdreams, het bedrijf van Gerald Smith. Dit mediabedrijfje is uitgegroeid tot de best bezochte Nederlandse sportcommunity. Bij de oprichting in 1998 richtte Sportdreams zich op drie pijlers: informatie, entertainment en merchandising.

In de games (zogenaamde manager-games) kan de speler zelf een team samenstellen en daarmee spelen in een poule, tegen andere spelers. Sportdreams haalt omzet uit de licentie-verkoop van deze spelen. Aan Eurosport werd al een tennismanager geleverd en RTL5 werkt met de Wimbledon-manager. Voor het NOC/NSF komt er tijdens de Olympische Winterspelen een medaille manager. "De koppeling met een televisiestation werkt goed, merken we. Blijkbaar is de mix van televisie en internet toch een goede."

Nieuwe inkomsten

Ook de games op de eigen site zijn populair. Tot nu toe werden die gratis aangeboden, maar die tijd lijkt binnenkort voorbij. Voor het voetbalspel Champions League manager wordt nu eenmalig vijf euro gevraagd. "Daar gaat het natuurlijk wel heen. De extra inkomsten geven ons weer nieuwe mogelijkheden. Van tevoren hebben we onderzocht of de spelers bereid waren te betalen; van de 17.500 mensen waren in ieder geval 5400 bereid te betalen."

De zoektocht naar nieuwe inkomsten komt ook voort uit de tegenvallende e-commerce en teruglopende advertising, hoewel Smith in dat laatste wel weer een stijging waarneemt. "Ik denk dat we het meer moeten zoeken in de context: merchandising aanbieden bij een journalistiek artikel. Dat geldt zometeen ook voor de kansspelen; contextual betting is in Engeland al heel groot."

Juist het gebrek aan kansspelen op het internet heeft al omzet gekost, vermoedt Smith. Zo richt VIPlanet.nl, de grootste voetbalsite in Nederland, zich vooral op spelletjes en quizzen, waar hooguit een auto of een reis naar een voetbalfinale te winnen is. Dat geldt ook voor Sportdreams. "Geldprijzen mogen inderdaad nog niet. Wij doen ook Poule.nl, waar internetters hun eigen poule kunnen opzetten om voorspellingen te doen, maar daarin zijn we nu nog puur faciliterend. In die zin hebben we wel omzet zien vertrekken naar buitenlandse sites".

Het verbaast Smith wel dat er in Nederland niet meer bedrijven actief zijn op sportgebied. Er ligt nog een onontgonnen markt, denkt hij. "Het woord fan komt van fanatic, dat zegt al genoeg. Na twee jaar hadden we 100.000 gebruikers, na drie jaar 230.000, nu al 260.000. En we hebben niet echt serieuze marketing gedaan. Dat ligt helemaal aan het product. Iedereen is gek van sport, en steekt vrienden of collega's aan. Wij draaien op communities: Zo'n voetbalspel heeft niet één winnaar. Het is ook mogelijk om in een subleague te spelen, tegen vrienden. Dat maakt zo'n spel populair."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond