Deel dit artikel
-

Beate Uhse: ‘gratis internetseks deert ons niet’

De verkoop van DVD’s en tijdschriften met ‘vleselijk genot’ bij Beate Ushe stort in, mede door de wijd verbreide aanwezigheid van gratis sekssites. Het Duitse entertainmentbedrijf zegt ‘kansen te zien in die bedreiging’. In Nederland contracteerde het bedrijf telecomoperators voor video on demand.

Net als uitgevers van kranten en tijdschriften heeft ook het Europees werkende entertainmentbedrijf Beate Uhse last concurrenten die op internet gratis diensten aanbieden waar men bij de Duitsers voor moet betalen. ‘Het deert ons niet, maar treft ons wel’, is in het kort de reactie van het bestuur. 

Opkomst specialistische erotische winkels

Uit de kwartaalcijfers die het bedrijf donderdag presenteerde, blijkt dat de omzet in het eerste halfjaar van 2008 met 5,6 procent is gedaald tot 121,4 miljoen.

In Nederland, waar het 64 winkels heeft, daalde de omzet met 8,1 procent tot 21,3 miljoen euro. De winst voor belasting kwam op concernniveau met 6,1 miljoen iets hoger uit dan vorig jaar. Dat wordt echter veroorzaakt door bijzondere opbrengsten, zoals de uitkering van 4 miljoen euro door de verzekering vanwege waterschade. Zonder die post was de winst op 1,4 miljoen euro uitgekomen.

Het bestuur van Beate Uhse zegt te investeren in vernieuwing. Ze ziet specialistische erotische webwinkels opkomen met kwalitatief goed aanbod. In die opmerking ligt impliciet verscholen dat het of overnames wil plegen in die richting of vergelijkbare initiatieven wil ontplooien. Daarover wordt echter geen uitsluitsel gegeven in de toelichting op de cijfers.

Beate Uhse is groot geworden met postorders en zoekt nu de vernieuwing in digitale kanalen en artikelen met hogere marges zoals ‘speelgoed’, kleding en wellness-artikelen. Naar die laatsten zegt het bestuur ook steeds meer vraag te zien.

Video on demand-contracten in Nederland

In Nederland sloot het bedrijf onlangs contracten met niet bij name genoemde telecomoperators. De Duitse genotverkopers vervullen daarin de rol van groothandel van speelfilms. Operators, zoals Adsl- en kabelbedrijven, gaan die als video on demand-producten aanbieden. De klant betaalt per film of neemt een abonnement op een apart kanaal.

Om de videorechten Europees te verhandelen, richtte het bedrijf in april van dit jaar Beate Uhse Licensing B.V. op. Die B.V. sloot eveneens groothandelscontracten in België en Scandinavië met telecompartijen.

Voorts worden er in Europa nieuwe websites geopend, digitale peepshows, waar men tegen betaling in kan.

Playboy rapporteerde in mei ook dalende omzetcijfers. Het Amerikaanse bedrijf zag ook de online omzetten dalen, met 3 procent tot 15 miljoen dollar.

Bron foto: kamalayan (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond