Deel dit artikel
-

‘We beconcurreren Goeievraag.nl om het marktleiderschap’

De vraag en antwoord-site Goeievraag.nl van Sanoma krijgt er een directe concurrent bij. Het Nederlandse Maxperience gaat direct in vier taalgebieden van start en profiteert van jaren ervaring die de site tijdens een digitale winterslaap opdeed.

In Amerika trekken Quaro en Yahoo Answers grote hoeveelheden verkeer omdat specialisten op deze Q&A-sites graag hun kennis delen. Hoe meer specialisten, hoe meer vragen en hoe meer verkeer de sites trekken. De vakkenners vinden er een podium om zich te profileren.

Nederland kent één groot enigszins vergelijkbaar platform in de vorm van Goeievraag.nl. Daar wordt, als het aan de initiatiefnemers ligt, een tweede aan toegevoegd. Een kort vraaggesprek met de oprichters van Maxperience.com: Mick Tinbergen, Mario Grunitz en Bart Brummelkamp.

Wat is Maxperience, wat is het doel en waarom wordt je in vredesnaam uitgever op een moment dat er op dat vlak amper droog brood te verdienen is?
Tinbergen: “Haha, we zien juist dat nu een sterk moment is om maxperience.com te lanceren. Maxperience is een vraag-en-antwoord-site gericht op ervaringen uit eerste hand. Gebruikers kunnen een profiel aanmaken met persoonlijke ervaringen, producten die ze bezitten of onderwerpen waar ze expert in zijn. Vragen van bezoekers op de site worden automatisch voorgelegd aan ervaringsdeskundigen met het onderwerp. Daarmee voorkomen we dat er antwoorden komen van mensen die zomaar wat roepen, of dat antwoorden enkel vanuit het bekende vriendennetwerk komen.”

“Waar Facebook de Social Graph van mensen benut, creëren wij waarde vanuit de Experience Graph. Dat is ons doel, en dat zit eigenlijk ook al in de naam Maxperience; Gebruikers halen het maximale uit hun eigen ervaringen en die van anderen”, vult collega Brummelkamp aan.

De eerste editie van de site heette AskAnOwner en ging al live in 2000. “We waren toen een van de allereerste vraag- en antwoordsites. Met het klappen van de eerste internetbubbel heeft de site een tijdje in de spreekwoordelijke ijskast gestaan, en heeft zonder enige aandacht van buitenaf jarenlang gewoon doorgedraaid. Maar we zagen een kans en hebben de site van de grond weer opgebouwd. Gebruiksvriendelijker dan ooit en met persoonlijke feeds, social engagement en visuele gridprofielen weer terug in de top”, aldus Tinbergen.

Gevraagd naar onze positie als uitgever juist nu in deze lastige economische tijden, geeft Brummelkamp aan dat “de advertentieopbrengsten slechts een klein gedeelte zijn van ons inkomstenmodel zoals we dat voor ons zien, maar natuurlijk wel een belangrijke pijler. Onze focus voor development ligt op het bouwen van premiumservices zoals betaalde antwoorden, en closed communities. Diensten die veel verder gaan dan het traditionele advertentie model. We verwachten dat deze diensten meer waarde toevoegen, en binnen twee jaar zo’n driekwart van onze opbrengsten zullen genereren.”

Hoe is jullie dienst anders dan Goeievraag.nl, Yahoo Answers, eHow en How Stuff Works?
“Wij combineren de kracht van online reviews en posts met die van een gestructureerde vraag- en antwoord functie. Online reviews alleen zijn nuttig, maar uiteindelijk vaak een dead-end. De mogelijkheid om vervolgens makkelijk vragen te stellen aan juist die persoon met specifieke praktijk ervaring, zie je alleen bij ons. Mocht je er bijvoorbeeld over denken om een halfjaar in Budapest te gaan wonen, maar heb je geen flauw idee waar je op moet letten? Dan vind je op Maxperience.com iemand die dat al eerder heeft gedaan. Voor degene is het ook leuk om jou met zijn of haar ervaringen te kunnen helpen”, aldus Brummelkamp.

Tinbergen vult aan: “Gebruikers op Maxperience delen hun ervaringen ook als er nog geen specifieke vraag over gesteld is. Je maakt spelenderwijs een mooi visueel profiel aan van dingen die je bezit of hebt meegemaakt. We merken dat gebruikers dat vaak al een trots gevoel geeft.”

Mario Grunitz zet de ambitie uiteen: “We beconcurreren Goeievraag.nl voor de leidende positie van vraag- en antwoord sites in de Benelux. Ons team heeft een lange ervaring in Q&A, startups en digitale media development, en we mikken erop om weer nummer één te worden. Maar de ambitie is groter. Nu komt zo’n veertig procent van de traffic al van buiten de Benelux. We liggen op koers om dit te laten groeien naar zestig à zeventig procent. Daarom lanceren we Maxperience nu naast Nederlands ook in het Engels, Frans en Duits. Drie andere talen staan op stapel. Doel is om aan beide kanten van de oceaan sterk te groeien.”

Traditionele vraag- en antwoord-sites als Yahoo Answers en ook contentcreators als Demand Media missen nog steeds het directe en persoonlijke contact tussen gebruikers. En een site als Quora mag dan sterk zijn als plaats voor gestructureerde kennis uitwisseling, het is wel vooral op techsavvy mensen gericht.” Tinbergen voegt toe (met een glimlach): “Met Maxperience hebben wij eigenlijk de Quora voor gewone mensen gebouwd.”

Kun je een vergezicht op dit Q&A-segment geven? Nu wordt er nog overwegend naar tekst gezocht via het web met Google. Je ziet echter het mobiel gebruik toenemen, internet komt in auto’s en brillen te zitten, et cetera. Blijft de oriëntatie op zoeken via het vaste web of komt er een of andere intelligente laag over de data heen te liggen (video, text to speech, e.d.)?
“Je ziet in de samenleving al een sterke opkomst van kleinschalige projecten, waar de menselijke maat weer terug is”, geeft Brummelkamp aan. “Bijvoorbeeld zelf verbouwen van gewassen in grote steden, crowdfunding of het uitlenen van spullen aan je buren. Bij al deze zaken gaat het niet alleen om het aanbieden van diensten, maar juist om de koppeling met de persoon er achter. Juist ook omdat consumenten voor alle product categorieën steeds meer online mobiel zoeken naar reviews en vergelijkingen, ook in de winkel. Zo’n aankoopproces is complex. Je kunt je prima voorstellen dat er ook meer behoefte aan persoonlijke en softere benadering binnen review- en Q&A-sites zal komen, en een platform als Maxperience past precies in die trend.”

“Meer dan twintig procent van search is al via mobiele devices. Momenteel zijn we de mobiele strategie voor Maxperience aan het definiëren. Naast het lanceren van een mobiele app in het volgende kwartaal, onderzoeken we kansen in nieuwe gebieden van Voice Search en zogenaamde Intelligent Objects als Google Glass”, zet Grunitz uiteen. “Uiteindelijk zullen we  a la Star Trek  gewoon de computer een menselijke vraag stellen. Of in een bepaalde situatie je vraag beantwoorden voordat je hem zelf geformuleerd hebt, omdat de feiten die we tonen zijn samengesteld op basis van waar andere mensen naar zochten. Voice interfaces als SIRI en Google Voice geven zelf antwoorden en suggesties en kunnen acties van verschillende apps initiëren. Daar zal ook voor Q&A-sites en -apps een kans liggen.”

“De evolutie van interface en feedback naar een natuurlijke communicatie zal steeds verder gaan. De Google Knowlegde Graph is een mooi voorbeeld van een systeem dat probeert antwoorden te genereren zoals een geïnformeerd echt persoon ze ook zou geven. Google heeft al een slordige 570 miljoen objecten en achttien miljard feiten en onderlinge relaties vastgelegd in een ‘semantisch netwerk’, van bronnen als CIA factbook tot heel Wikipedia, Freebase enzovoort. Nu wordt de laag Google Maps/Places toegevoegd, en die weer verrijkt met reviews als OpenTable, Yelp en anderen. Op een investor interview  gaf Google CEO Larry Page laatst zelf aan dat ze hiermee pas een eerste stap gemaakt hebben; “We are just one procent there”. Brummelkamp vat samen: “Juist de koppeling tussen echte mensen, zoals op Maxperience, voor specifieke, persoonlijke situaties, zal voor Google een fundamentele aanvulling zijn op de huidige resultaten.”

Foto: Todd Huffman (cc)

Deel dit bericht

4 Reacties

Kasimir

Goede ontwikkeling en complimenten voor de site! Mooi om te zien hoe er steeds meer zinnige ‘crowdsourcerige’ initiatieven ontstaan op de NL markt. Dit lijkt me de potentie hebben om een serieuze speler te worden. @ emerce redactie: denk dat je Quora bedoeld 🙂

Paul

Mooi initiatief, en goed om te zien dat de “menselijke maat” weer terugkeert, zoals Bart Brummelkamp in het interview al aangeeft. Ik geloof er namelijk in dat we het web samen kunnen verbeteren en ten volste kunnen benutten. Ik heb onlangs al een profiel aangemaakt op de site en ben onder de indruk van de functionaliteiten.

Elmer den Braber

Goed artikel, ik ben benieuwd hoe ze het gaat doen en met name hoe ze de integratie met social media gaan toepassen.
Wel is Maxperience een zwakke naam, te gezocht en gecompliceerd in mijn ogen. Als Quora voor de gewone mens, moet het natuurlijk wel eenvoudig te spellen zijn.
En wat Kasimir zegt: het is Quora.

Igo Geurtjens

Prima concept, prima experience met als extra sterk punt de inbreng van het menselijke aspect en het (automatisch) voorleggen van je vraag aan personen met die specifieke praktijkervaring: de experience van de ervaringsdeskundige. De naam ‘maxperience’ zegt dus precies wat het doet.

Ben benieuwd naar het succes van de internationale uitrol.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond