Deel dit artikel
-

‘Bedrijven kunnen niet overweg met verandering’

Negentig procent van de bedrijven kan niet overweg met verandering. En wie toch innovatietrajecten binnen de organisatie wil doen, moet vooral niet zoeken naar een breed draagvlak. Dat zei hoogleraar Transitiekunde Jan Rotmans op The Social Conference.

Rothmans was gisterenmiddag een van de deelnemers aan een paneldiscussie op Emerce’ The Social Conference in Amsterdam.

“Als organisatie heb je constánt een proces van uitdagingen nodig. Daarmee omgaan moet vooral systematisch en strategisch worden ingebed en niet intuïtief worden aangepakt. Voor radicale innovatie, want daar gaat het over, moet je ook niet kijken naar waar de behoeftes liggen. Om dat voorbeeld nog eens aan te halen: tot 2007 vroeg niemand om een iPhone.”

Directeur Joëlle Frijters van Improve Digital vulde de Rotterdamse hoogleraar tijdens hetzelfde panel aan. “Laat ook zeker de CFO niet meedoen. Winst maken telt in de vroege fases niet.” Over een toegankelijke manier om als groot bedrijf verniewingswind in huis te halen: “Werk samen met startups. En zoek die samenwerkingen niet enkel met je innovatiehoekje, maar vanuit alle gelederen binnen het bedrijf. Je hoeft ook helemaal niet dat ‘rondje Sillicon Valley’ te doen. Er is in Europa zat aanbod.”

Rothmans: “Als verandering niet in de kern van het bedrijf komt, blijft het aan de rand rondzingen. Radicale vernieuwingen van binnenuit starten ook nooit vanuit breed draadvlak. Sterker nog: zet hooguit vijftien man op nieuwe, vooral a-typische projecten. En zorg ervoor dat die mislukken. Als het niet mislukt ben je niet radicaal genoeg geweest.”

Foto: Peter Boer

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond