Deel dit artikel
-

“Belang ICT ontwikkelingslanden onderschat”

De overheid onderschat het belang van ICT voor ontwikkelingslanden, het ontbreekt aan beleid op dit terrein. Dit stelt Hivos-directeur Manuela Monteiro. Een Engels onderzoek laat ondertussen weinig heel van e-commerce in de Derde Wereld.

Van de Nederlandse ontwikkelingsorganisaties heeft Hivos veel aandacht voor de inzet van ICT in ontwikkelingslanden. Vorig jaar investeerde het 4,4 miljoen euro, oftewel 7,6 procent van het totale budget in projecten voor ICT. Er konden 79 plannen mee gefinancierd worden.

Monteiro kwam met haar kritiek op het regeringsbeleid tijdens de ondertekening van een samenwerkingsovereenkomst met het International Institute for Communication and Development ( IICD ). Beide organisaties zullen de komende jaren samenwerken – ook financieel – bij het opzetten van ICT-projecten in Ecuador en Zambia.

"We willen dat de overheid zich realiseert dat ICT voor ontwikkelingslanden geen luxe is, maar een noodzaak", zegt een woordvoerder van Hivos ter verklaring van de eerdere uitlating van Monteiro. "Het leidt tot toegankelijkheid en uitwisseling van informatie. ICT zorgt in dat opzicht voor toegang tot macht."

Als voorbeeld noemt de woordvoerster de mogelijkheid die vissers in India hebben gekregen om bij het internetcafé in hun dorp een printje te kunnen bekijken met de weersverwachting voor die dag – "dat scheelt veel mensenlevens" – of de mogelijkheid voor homo's in Zimbabwe om een gaysite in de eigen taal te bezoeken, en via die site met elkaar te kunnen chatten.

Het Britse Institute of Development Studies ( IDS ) laat in een vorige week gepubliceerd onderzoek weinig heel van e-commerce in ontwikkelingslanden. Het onderzoeksinstituut legde in opdracht van de overheid 180 marktplaatsen onder de loep en interviewde 74 managers van exporterende bedrijven en kwam vervolgens tot de conclusie dat online handel nauwelijks floreert in ontwikkelingslanden, aldus de BBC.

"We hebben geen enkel groot bedrijf kunnen ontdekken dat overstapt naar e-commerce", aldus John Humphrey van het IDS. Het zijn persoonlijke contacten die leiden tot nieuwe zakelijke betrekkingen, zomaar wat handelen met een onbekende partij blijkt een stap te ver, aldus de onderzoekers. Een huivering die overigens ook aanwezig is bij veel bedrijven uit het Westen die geacht worden via marktplaatsen met hun collega's in de Derde Wereld zaken te doen.

De woordvoerster van Hivos zegt in reactie hierop dat de waarde van ICT voor ontwikkelingslanden meer zit in "het faciliteren en ondersteunen", ook bij het ondernemen. Hivos legt de nadruk overigens minder op het stimuleren van elektronische handel, aandachtsgebieden zijn onder meer het zorgen voor "meer Zuidelijke content" op het nog voornamelijk door Westerse landen gevulde web, en het lobbyen voor internetrechten, zoals de vrijheid om volledige toegang te hebben tot internet, iets wat in veel landen niet het geval is.

Deel dit bericht

3 Reacties

Dwan

Wat een goed bedoeld slap gedoe met die Hivos; natuurlijk mislukken die projecten. Ze zijn in de landen waar 'Noordelijke Content' vandaan komt al niet zo succesvol geweest, dus waarom zou iemand zitten wachten op 'zuidelijke content.' Bij Hivos lopen goedbedoelende overgesubsidieerde medewerkers rond die meewaaien met de wind van de dag. Ze lopen daar op ieder vakgebied altijd heerlijk achter de feiten aan; dus nu we in het westen de dot.bom achter de rug hebben is het tijd om eens lekker te investeren in de derde wereld. Met de dot.bom spatte vooral het beeld uit elkaar van de grenzeloze internationale online handel. Die is er maar met mate gekomen en dan vooral tussen partners die toch al met elkaar handelde. Hivos doet me een beetje denken aan een tot over zijn oren gesubsidieerde organisatie die verzuipt in zijn eigen goede bedoelingen. Natuurlijk wuift Hivos kritiek weg. Dan zou de subsidiestroom maar in gevaar komen. Beste woordvoerster Hivos, wat is er faciliterend aan een chat site voor Zimbabwaanse homo's? Het is daar oorlog en het land zit in de grootste economische en politieke crisis sinds hun onafhankelijkheid.Over analfabetisme onder Indiase vissers en het nut van een printje met het weerbericht wil ik het even niet hebben. Wat niet is vermeld door de auteur Jasper Houtman maar wel interessant is uit het bericht over het Engelse onderzoek zijn de conclusies waarom e-commerce niet aanslaat in de derde wereld:-het Net is niet geschikt om nieuwe relaties te creeren maar om bestaande relaties uit te bouwen.-Er zijn geen deugdelijke betaalmogelijkheden-Duidelijke wetgeving rondom internationale online transacties ontbreekt. Voorts wordt in het artikel geconstateerd dat de Derde Wereld vergeven is van de hardware leveranciers die blijven hameren op investeringen in geavanceerde infrastructuren die nodig zouden zijn voor internationale online handel. Die leveranciers doen dat omdat de derde wereld nog een groeimarkt is. En dat zijn ze vooral omdat Hivos en andere goedbedoelende NGO's geld beschikbaar stellen voor dit soort investeringen. Op zich vind ik hulp aan derde wereld landen prima maar investeer dan in nuttige projecten. Leer van je fouten, dus investeer niet in zaken die in het 'westen' al zijn mislukt. En beste woordvoerder van Hivos, investeer juist wel in ondernemen want daar gaan mensen meer door eten en kunnen ze een leven opbouwen.

Redactie Emerce/ Jasper Houtman

Uit het artikel over het Engelse onderzoek is de belangrijkste conclusie naar voren gehaald, namelijk dat persoonlijk contact belangrijk is om een zakenrelatie op te bouwen. Dit is een drempel voor ondernemers die duizenden kilometers van elkaar verwijderd zijn. Dergelijke geluiden vallen ook te beluisteren bij westerse ondernemers die zaken willen doen met ontwikkelingslanden. De overige conclusies zijn niet specifiek voor online handel tussen westerse landen en ontwikkelingslanden. Problemen met betaalmogelijkheden en onduidelijke wetgeving, het is ook terug te vinden in handelsbetrekkingen tussen de Verenigde Staten en Europa. Dat de IT-industrie de eigen producten probeert te verkopen, is ook niet een exclusieve strategie van deze bedrijven binnen ontwikkelingslanden. Het meest interessant echter in bovenstaande reactie vind ik de opmerking: "Op zich vind ik hulp aan derde wereld landen prima maar investeer dan in nuttige projecten. Leer van je fouten, dus investeer niet in zaken die in het 'westen' al zijn mislukt." Dat roept de vraag op welke nuttige projecten bedoeld worden en wie heeft bepaald dat dit nuttige projecten zijn.

Jan Budding

Ik kan me nog een artikel van vorig jaar herinneren van Rob van den Dool, toen Online minister van Ontwikkelingssamenwerking in KabinetOnline, genaamd "De digitale waterputten van de toekomst", met dezelfde strekking als deze mevrouw van Hivos. http://www.emerce.nl/archives/nieuws/column/13460.html#1010461  Ik ben het wel eens met de bovenstaande schrijvers dat het ontbreken van relevante content voor de mensen in ontwikkelingslanden de crux is voor de huidige malaise die geconstateerd wordt. Westers georienteerde e-commerce gaat daar nooit werken, geef de mensen iets wat ze daadwerkelijk kan helpen. Met al dat geld wat nu uitgegeven wordt aan die overheidsgefinancierde denktanks zouden allang relevante stappen ondernomen kunnen worden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond