Deel dit artikel
-

Belgen grijpen in bij Trouw en Volkskrant

De nieuwe baas van Trouw en de Volkskrant, Christian van Thillo van de Belgische Persgroep, wil de papieren en digitale redacties van de kranten apart zetten. De online activiteiten moeten nu eens geld gaan verdienen in plaats van opeten, meent de Belg.

Dat spreekt althans uit een bericht van De Telegraaf, die de interne onderhandelingen op voet volgt via interne bronnen bij beide Nederlandse kranten.

Vandaag meldt De Telegraaf dat Van Thillo al spoedig grondige wijzigingen gaat doorvoeren. Maandag aanstaande zal het personeel daarover worden ingelicht.

Eerder meldde de krant al dat er tientallen banen zouden verdwijnen bij Trouw en de Volkskrant. Bovendien zouden de internetredacties apart worden gezet van de papieren redacties.

De hoofdredacteuren van beide kranten zouden enkel zeggenschap krijgen over de papieren uitgaven. Internet is een leuke, maar geldverslindende hobby gebleken die niets oplevert. De Belgen grijpen in en willen de sites commercieel veel sterker gaat uitbuiten. AD.nl werd reeds omgebouwd.

Volkskrant.nl had in oktober een bereik van 13,9 procent. Trouw.nl noteerde ongeveer de helft met 6,8 procent bereik.

De Persgroep is in Nederland ook eigenaar, of grootaandeelhouder, in radiozender Q-Music en de Amsterdamse krant Het Parool.

De bedrijfsopbrengsten bedroegen over 2008 555 miljoen euro, een toename van 4 procent. De nettowinst steeg in dat jaar met 10 procent tot 37 miljoen. 

Foto: picsbycam (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Ernst Muller

Op zich is het een verstandige keuze om de online en offline redactie uit elkaar te trekken. Schrijven voor internet en online media is niet hetzelfde als voor een papier. De reacties zijn wel typerend die van traditionele uitgevers. Zowel 'De Belgen' als 'De Telegraaf' gaan voorbij aan het feit dat de twee kanalen elkaar moeten versterken. Een krant zonder website is ondenkbaar. Aan de andere kant zijn er al genoeg nieuwswebsites, veel extra bezoek genereert een 'onafhankelijke' site niet meer. De website moet uitstralen waar de krant voor staat. Volledige onafhankelijkheid waarbij zelf inkomsten moeten worden gegeneerd zal snel leiden tot een te commerci?le website, waarbij advertenties en advertorials de boventoon gaan voeren en nieuwsberichten niet meer te vinden zijn. Een goede zet dus om aparte redacties voor papier en online in te zetten, maar probeer dat niet helemaal door te trekken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond