Deel dit artikel
-

Beslist.nl paait kleine webwinkels met prijsverlaging

Beslist.nl verlaagt de klikprijzen van 15 naar 10 cent. Webwinkels gaven bij Beslist.nl te kennen dat de tarieven bij vergelijkingssites te hoog waren. Een lager instaptarief zou vooral de kleinere webwinkels met minder budget moeten behouden.

De marges van webwinkels kwamen onder druk na de prijsverhoging. "Wij hebben ook wel prijsverhogingen gehad. Maar we merkten dat sommige webshops vanwege te hoge tarieven de vergelijkingssite moesten verlaten. Intern hebben we het beleid dat we de grootste vergelijkingssite van Nederland willen zijn. Om dat te bereiken moeten we zoveel mogelijk webshops binnenhalen", aldus Leon Kramer, marketing manager van Beslist.nl. De vergelijkingssite maakt hiermee een tegengestelde beweging van concurrent Kieskeurig, de grootste speler in Nederland op deze markt.

Andere, duurdere vergelijkingssites, beweren meer kwalitatieve leads te leveren. "De vraag is of die leads ook echt meer waard zijn. Uiteindelijk gaat het op cost per order: wat betaalt de webwinkelier wanneer hij een verkoop binnenhaalt." Kramer geeft aan dat een vergelijkingssite wel betere conversie kan leveren, maar daarmee niet per se per order meer oplevert. Als wij tien keer verkeer leveren voor een dubbeltje en daar komt één verkoop uit, dan ben je goedkoper uit dan bij een andere site die uit tien keer verkeer twee verkopen levert tegen een cost per click van 30 cent."

Vergelijkingssite Hardware.info is van mening dat dit verdienmodel van vergelijkingssites niet werkt. Webshops met een kleine marge en lage conversie betalen zich blauw aan de vergelijkingssite-tarieven. Als één op de veertig bezoekers iets koopt, dan is de webwinkelier, zelfs bij de lage tarieven van Beslist.nl, nog 4 euro kwijt per verkoop. Bij een product waar weinig marge op zit, kan dat een groot deel zijn van de koek.

Volgens Koen Crijns, hoofdredacteur van vergelijkingssite Hardware.Info is het een automatisch gevolg dat webshops alleen die producten plaatsen op vergelijkingssites waar ze voldoende marge op kunnen maken om de hoge verkoopkosten te kunnen betalen. Minder rendabele producten blijven achterwege waardoor het overzicht op vergelijkingssites niet compleet is.

"Dat klopt", beaamt Kramer. "Uiteindelijk gaat het er om dat ook wij kwaliteit moeten leveren. Een webshop is bereid datgene te betalen waardoor hij er zelf nog aan verdient. Als er niet meer uitkan, als de conversie niet voldoende is, dan hebben ze geen geld te besteden bij vergelijkingssites."

Vergelijkingssite Hardware.Info gebruikt om die reden dan ook een ander verdienmodel. Crijns: "Wij vragen online shops een vast bedrag per maand of jaar wanneer zij extra exposure willen, bijvoorbeeld in de vorm van een logo. Basisopname in onze prijsvergelijker is gratis."

Volgens Kramer mag iedereen zijn eigen strategie bepalen. "Onze zienswijze is verschillend. Uiteindelijk zal de toekomst moeten uitwijzen welke vergelijkingssite de consument en de webwinkel het beste helpt. Een deel van ons assortiment bieden wij overigens aan op Hardware.info. Zo’n veertig webshops. Alle kliks die daar uit voortvloeien, berekenen wij op basis van cost per click. Beetje vreemd om het ene te roepen en het andere ook te doen."

Deel dit bericht

9 Reacties

Tom

Let op bij deze Vergelijksite, als webshop betaal je voor elke klik en niet per unieke bezoeker! 0,10 per klik is dus al snel 0,60 per unieke klik. Affiliatenetwerken bieden een eerlijkere optie.

doug

alle vergelijkers geven niet zozeer bestellingen, maar bieden enkel bereik, net zoals traditionele media. kortom, net zo duur en net zo'n schot hagel. daarnaast is het zo dat de vergelijkers geen winnaars kent aan de retail zijde.

Jopie

Prijsvergelijkers hollen uit en maken handel onmogelijk. je moet de goedkoopste zijn om hoog te komen, dus al weinig marge, en dan ook nog eens zo belachelijk veel afdragen per bezoeker. kan niet veel langer meer. deze vergelijkingssites moeten naar cost per sale anders houdt het op voor ze. niemand is er bij gebaat zelfs de consument niet want webwinkels verzinnen wel weer slimmigheden om die extra euros toch uit de zakken te kloppen.

Oscar

@Jopie; waarom zou de consument altijd voor de goedkoopste willen gaan? Veel consumenten maken hun keuze toch ook op andere criteria als voorraad, snelheid van leveren, betaalmogelijkheden, bekendheid retailer (vertrouwen), retour mogelijkheden en veel meer. Je hoeft al retailer zeker niet de goedkoopste te zijn om succesvol te zijn in een vergelijkingsomgeving. Het is aan de retailer om de return-on-investment van de verschillende alternatieve verkeersbronnen zoals serach en affiliates te vergelijken en op basis hiervan de mix te optimaliseren.

Leon Kramer

@ Tom: Ik vind het jammer dat je ongenuanceerd reageert op het artikel, en niet gebaseerd op feiten.Beslist.nl wil alle webshops nu en in de toekomst als klant behouden. Het is dan ook niet in beider voordeel om onnodige clicks in rekening te brengen. Er wordt door ons dan ook continu op gecontroleerd.

Michel

Je kunt je natuurlijk ook gewoon bij een gratis en onafhankelijke vergelijkingssite als http://www.shopwiki.nl aanmelden. Zij vragen niets voor het doorgeven van bezoekers en scoren goede posities in de zoekmachines. In veel gevallen zelfs beter dan de betaalde concurrenten. Voor ons werkt deze optie voor onze klanten prima! Jammer dat zij niet om een reactie zijn gevraagd naar hun visie van een gratis vermelding!

Jeroen

Eigenlijk lees ik: de kliks van Beslist.nl converteren minder goed.

Michiel

Op http://www.inktvergelijker.nl, de vergelijkingssite voor goedkoope cartridges en toners, worden webwinkeliers afgerekend met een percentage van de verkoop. Krijgt de winkel omzet, dan krijgt InktVergelijker.nl hier ook een percentage van. Zo zijn de doelstellingen gelijk geschakeld.  Wel ben ik van mening dat dit goed werkt voor niche vergelijkers, en minder voor algemene vergelijkers.

hakselaar

in veel gevallen, net zoals adwords, betaal je relatief veel advertentie kosten. De marge wordt steeds kleiner en adverteren wordt steeds minder aantrekkelijk.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond