Deel dit artikel
-

Bestedingen binnen de wereldwijde entertainment- en mediamarkt gaan fors groeien

De totale bestedingen binnen de wereldwijde entertainment- en mediamarkt blijven de komende vijf jaar groeien met gemiddeld 5 procent per jaar. Digitale reclamebestedingen zullen naar verwachting toenemen met gemiddeld 12 procent per jaar, tegenover een bescheiden groei van 1,2 procent per jaar in niet-digitale uitgaven. Dit blijkt uit de PwC Global Entertainment & Media Outlook 2015-2019.

De toenemende wereldwijde internetdichtheid is volgens PwC een belangrijk fundament voor de groei van internetreclame. In 2017 heeft meer dan de helft van de wereldbevolking toegang tot mobiel internet. Het mobiele internetgebruik is een belangrijke katalysator voor onder andere betaalde muziek- én videostreaming diensten. De consument besteedt steeds meer tijd op mobiele apparaten en dit trekt weer forse reclamebestedingen aan.

De Global Entertainment & Media Outlook 2015-2019 van PwC voorspelt een jaarlijkse groei in mobiele internetreclame van 23 procent per jaar gedurende de komende vijf jaar.

Volgens PwC verandert de manier waarop wij videocontent tot ons nemen in een rap tempo. Door de opkomst van aanbieders zoals Netflix raakt de consument snel gewend aan reclamevrije content van hoogwaardige kwaliteit, die hij overal kan consumeren. Ook het zogenoemde binge viewing – een televisieserie in één keer achter elkaar kijken – is een belangrijke trend. Dit heeft weerslag op de krimp aan bestedingen in tv-aansluitingen en zet een rem op de groei in traditionele tv-reclame.

Er zijn ook lichtpuntjes in niet-digitale mediabestedingen. Volgens PwC groeit de komende vijf jaar de wereldwijde bioscoopmarkt met ruim 4 procent per jaar (in China zelfs met 15 procent per jaar) en blijven live muziekconcerten razend populair en groeit dit segment een kleine 3 procent per jaar.

De consument maakt volgens het bureau geen onderscheid tussen digitaal of niet-digitaal. Het advies aan bedrijven in deze sector is volgens PwC dan ook drieledig: innoveer rond het product en de beleving ervan, ontwikkel relaties met consumenten die via verschillende kanalen verlopen én zet mobiel (met in toenemende mate video) centraal.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond