Deel dit artikel
-

PwC: Nederlander mijdt fysieke winkels

Ongeveer helft van de Nederlanders winkelt bij maximaal zes retailers. Een jaar geleden was dat de helft en bezocht de ruime meerderheid veel meer fysieke zaken. Qua online shoppen loopt de Nederlander nog achter op de ons omringende landen, aldus PwC.

Het adviesbureau brengt zijn jaarlijkse rapport Global Total Retail Survey uit. Daarin tekent het de perceptie van de consument op over de fysieke retail. En dat is geen rooskleurig beeld.

“In Nederland staat zes procent van de beschikbare winkelruimte leeg. Retailers zullen in de nabije toekomst vermoedelijk nog meer winkels sluiten en de zoektocht naar de juiste combinatie van offline en online verkoopkanalen zal doorgaan.”

PwC deed zijn onderzoek onder 15.000 respondenten op alle continenten in vijftien landen.

Het blijkt dat het winkelend publiek in het algemeen minder winkels gaat bezoeken.

En wie denkt dat het antwoord in omnichannel retailing ligt, komt bedrogen uit. Het is aantrekkelijk dat de consument zowel offline als online bij een winkel terecht kan, maar het is niet zo dat wat offline aan verkeer wegvalt online wordt teruggewonnen.

“Het nieuwe normaal in retailing is dat shoppers om redenen van consistentie zoeken naar een kleiner aantal vaste retailers om bij te winkelen.” Redenen om wel naar een fysieke zaak te gaan is prijs (85%) maar, nog belangrijker (86%) het prettige gevoel dat het personeel en de locatie het winkelend publiek geven.

Voor de helft gelden ook zaken als ‘het verhaal van het merk’ en de sociale interacties op internet. En pluspunten van geheel andere orde zijn de aanwezigheid van WiFi in de winkel en ambulante kassa’s. Terminals die naar de klant komen om af te rekenen in plaats van dat de klant in de rij voor de kassa moet staan.

De onderzoeker signaleren bovendien de trend dat steeds meer consumenten direct bij het merk of de fabrikant hun boodschappen gaan doen. Daar is ten eerste de prijs veelal gunstiger, ten tweede is het aanbod er groot en ten derde zijn gewenste producten altijd wel op voorraad.

En als een lokale fysieke winkel dan toch uit iemands directe omgeving wegvalt dan is er niet per se een man overboord. De consument zal eerst zoeken of er een vergelijkbare zaak in de buurt is. Pas daarna wendt hij zich tot internet.

Foto: Paul Keller (cc)

Deel dit bericht

8 Reacties

Eva Quirinius

Dus in 2013 is 15% van de mensen maar in één winkel geweest? Dus bijvoorbeeld alleen Albert Heijn, en in dat hele jaar nooit in een andere winkel. Nooit geweest bij een kledingzaak, een slijterij, een schoenenwinkel, een boekwinkel, een kadozaak?
.
Ik vind dat lastig te geloven.

Tom

Vrij ongeloofwaardig inderdaad. Maar het gaat om een internationaal onderzoek en de resultaten hebben betrekking op 15 landen dus de stellingen in dit artikel kloppen zowieso niet. Ben wel benieuwd naar de lijst met winkelketens (“any of the following retailer”) waar uit gekozen kan worden. Vermoedelijk alleen internationale ketens zoals (Ikea, H&M etc) en niet de Nederlandse Albert Heijn, HEMA etc. dan is zo’n uitkomst logisch maar is de interpreatie in dit artikel niet helemaal goed.

C. Valli

Mensen komen alleen voor dagelijkse producten en food terug, dit zijn vooral gevoelsaankopen. Heb je honger dan ga je iets te eten halen. Voor alle andere producten is het zeer moeilijk om te verkopen, omdat men 10x nadenkt voordat ze verkopen. Bol.com Wehkamp enz zullen daar ook last van hebben. Zij worden verplicht om reclame te maken, anders blijven mensen weg.

Hedwig Wassing

@Erwin, Heb jij meer zicht op de antwoorden op de vragen die hiervoor gesteld zijn? Was Nederland één van de 15 landen?

Arnd Jan Gulmans

Inderdaad onzorgvuldig geformuleerd en onvoldoende context om de cijfers goed te kunnen duiden.

@Tom dat lijstje zou ik ook wel eens willen zien. Aan de andere kant – als ze vorig jaar precies hetzelfde lijstje hebben gebruikt dan is het wel mogelijk om een trend te herkennen lijkt me.

Erwin Boogert

Het rapport is te downloaden via de gegeven link. Daar kun je zien dat Nederland een van de landen waar respondenten om hun mening is gevraagd.

Er is geen weging aangebracht in de resultaten, noch splitsing per land. Ook wordt er niet vermeld welke ketens zijn onderzocht. De conclusies zijn dus inderdaad heel algemeen.

Niettemin vind ik het beeld dat wordt geschetst, en de afwegingen die de consument maakt, voldoende interessant om hier te melden.

Ernest Schaapman

@Erwin,
Inderdaad interessant genoeg om hier te melden, er staan in het rapport echter veel interessantere aanbevelingen dan het summiere stukje waarop de lezers reageren. Download het rapport voor alle informatie zou ik zeggen. Dank voor posting.

Hedwig Wassing

Bedankt voor de toevoeging, Erwin.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond