Deel dit artikel
-

Betalingsbereidheid verzendkosten daalt van €5,80 naar €3,40

Met een bedrag van 3,40 euro zijn Nederlanders het meest gierig als het gaat om verzendkosten voor pakketjes. Gemiddeld zijn Europeanen voor een bestelling van 50 euro bereid 4,10 euro te betalen. Dat blijkt uit de E-commerce Delivery Compass van Sendcloud, uitgevoerd onder 7873 consumenten uit acht Europese landen.

Bijna twee derde van de consumenten verlaat het digitale winkelwagentje wanneer de verzendkosten te hoog zijn. Maar het hangt wel in sterke mate af van de waarde van een bestelling.

Voor een bestelling van 15 euro wil de Nederlander 3,70 euro betalen, terwijl dit bij een bestelling van 150 euro oploopt tot 4,10 euro. Opmerkelijk is dat dit een stuk lager is dan een jaar eerder, toen telde de Nederlander nog respectievelijk 5,90 en 6,90 euro neer.

Al neemt de bereidheid om voor verzending te betalen over het algemeen af, jongere generaties lijken iets vrijgeviger. Voor een bestelling van 50 euro betaalt de millennial tot wel 3,70 euro en Gen Z is zelfs bereid 4,60 euro neer te tellen.

Ook al willen consumenten minder uitgeven aan verzending, ze hebben nog altijd hoge eisen als het gaat om bezorging. Naast verzendkosten (87 procent) heeft de Nederlandse consument levertijd (68%) en flexibiliteit in levering (65%) namelijk hoog in het vaandel.

Deel dit bericht

3 Reacties

Stef Bouwhuis - Intellicom BV

Als nu overal pakkerboxen worden geplaatst en de kosten daarvoor worden lager dan huis-huis leveringen, dan hebben we een startpunt.

Vervolgens dienen webshops VERPLICHT minimaal twee aflvervormen aan te bieden. Via de pakketbox (of een alternatief verzamelpunt) voor een lage prijs (zelf afhalen) of met betaalde toeslag voor electrische last mile vanuit dat punt en de duurdere, minder duurzame en minder verkeersveilige door-to-door variant.

Het waarom van deze keuze moet via campagnes goed uitgelegd worden (groen marketing, veilig verkeer). .

Het is natuurlijk groener om consumentisme af te zweren, maar dat past niet in de huidige economie. 1 stap tegelijk!

Gerben

Beste Stef,

Kun jij uitleggen waarom huis-huis afleveringen slechter voor het milieu en de verkeersveiligheid zijn?
Als een pakketbezorger op een dag 200 adressen bezoekt, dan scheelt dat 200 individuele ritjes (soms met de fiets of in de meeste gevallen met de auto want je moet een pakket mee terugnemen) van klanten aan een pakketafhaalpunt. Daarnaast rijdt de bezorger een logische route, terwijl alle klanten vanaf hun eigen huis naar een pakketafhaalpunt moeten rijden en in totaal dus meer kilometers afleggen.

Dus vanuit het milieu en verkeersveiligheid lijkt thuisbezorging mij de gunstigste optie.

Simon - Sendcloud

Beste Gerben,

Een artikel van Emerce legt Stef’s punt goed uit https://www.emerce.nl/nieuws/afhaalpunten-alleen-duurzamer-consument-webwinkel-samenwerken. Gelukkig zien we het aantal afhaalpunten nog steeds stijgen en dit kan nog verder uitgroeien zeker als bedrijven zoals bijvoorbeeld Inpost kluizen gaat aanbieden in Nederland https://www.trouw.nl/buitenland/groen-en-efficient-poolse-pakketbezorger-inpost-pakt-het-anders-aan~bae2a874/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond