-

Vier trends die groene bezorging aandrijven

Er worden steeds meer pakketjes bezorgd, en snelle levering is ook standaard geworden. Tegelijkertijd letten consumenten steeds meer op duurzaamheid. Is veel én snelle én groene bezorging wel te combineren? De eerste stappen worden her en der al gezet: vier trends.

Iedere seconde worden er wereldwijd zo’n 3248 pakketten verzonden, en als we de voorspellingen moeten geloven is dat aantal in 2026 verdubbeld. Tegelijkertijd zijn consumenten veeleisender dan ooit. Ze willen zelf bepalen waar, wanneer en hoe een pakket wordt bezorgd — en verwachten ook nog eens dat dit op een snelle en duurzame manier gebeurt. De vraag is: is het wel mogelijk om zowel duurzaam als flexibel te bezorgen?

Het korte antwoord is “ja”. De toenemende stroom aan pakketten heeft geleid tot een enorme drang naar innovatie binnen de logistieke sector. De volgende vier trends dragen bij aan het verduurzamen van bezorging, maar zetten tegelijkertijd de klant centraal.

1. Moedig milieuvriendelijke bezorgopties aan

De beste manier om een probleem aan te pakken is bij de bron. Met andere woorden: consumenten bewust maken van de impact van de gekozen afleveroptie op het milieu.

Online bestellen kan zo eenvoudig zijn als op een knop klikken en je bestelling dezelfde avond al voor de deur aantreffen. Het is zo gemakkelijk dat mensen vaak niet nadenken over de consequenties van bezorging voor het milieu. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org blijkt echter dat het effectief is om consumenten juist in de check-out te stimuleren de meest duurzame bezorgoptie te kiezen. Het aanbieden van informatie over de CO2-uitstoot van de bezorgopties en het aanvinken van de duurzaamste keuze als standaard helpen daarbij.

Daarnaast kun je als webwinkel ook overwegen voor snelle levering verzendkosten te rekenen en duurzame levering daarentegen juist gratis aan te bieden. Door in de check-out duidelijk en transparant te communiceren blijft de klant in controle, maar kun je als retailer wel duurzame bezorging aanmoedigen.

2. Uberficatie van de last mile

Een andere manier om snel en duurzaam bij de klant te leveren, is slim gebruik te maken van bestaande laadruimte. Wist je bijvoorbeeld dat meer dan 50% van de vrachtwagens in Europa geheel of gedeeltelijk leeg rondrijdt?

Door de lege laadruimte van vrachtwagens te benutten, kunnen we de logistiek verduurzamen en transportkosten verlagen. In Nederland timmert Quicargo bijvoorbeeld al hard aan de weg om ongebruikte laadruimte eenvoudig beschikbaar te maken. Het transportnetwerk identificeert beschikbare laadruimte en biedt die vervolgens aan bedrijven aan.

Dat ‘Uberficatie’ in opmars is blijkt ook uit de lancering van Amazon Flex, ook wel de Uber voor pakketbezorging genoemd. Amazon nodigt met dit initiatief particulieren en kleine bedrijven uit zich in te schrijven om deel uit te maken van hun bezorgnetwerk. Hoewel ‘Uberficatie’ van logistiek een vrij nieuwe trend is, is het een interessante manier om het gebruik van laadruimte te optimaliseren en pakketten snel over een lange afstand te vervoeren. Mits efficiënt georganiseerd kan deze manier van bezorgen zeker bijdragen aan het terugdringen van CO2-uitstoot.

3. Nieuwe routes voor een groenere toekomst

Het is eigenlijk eenvoudig: hoe minder kilometers een chauffeur op de weg is, hoe kleiner de ecologische voetafdruk. De technologie van vandaag maakt geautomatiseerde routeoptimalisatie mogelijk, waardoor de efficiëntie van bezorging toeneemt.

Greenplan, een door DHL gefinancierde start-up, heeft bijvoorbeeld een algoritme ontwikkeld dat groene routeplanning ondersteunt en rekening houdt met input zoals de CO2-uitstoot van het voertuigtype en de actieradiuslimieten van elektrische voertuigen. Door deze input te combineren creëert Greenplan efficiënte en duurzame routes.

Daar blijft het echter niet bij. Een algoritme kan niet alleen helpen om de uitstoot te reduceren, maar kan ook bijdragen aan klanttevredenheid, zoals Budbee bewijst. De Zweedse vervoerder gebruikt een algoritme om efficiënte routes te creëren, maar geeft consumenten ook de ruimte hun levering te wijzigen naar een tijdslot van een uur. Op die manier stelt het algoritme zowel de consument als het milieu tevreden.

4. Een stapje verder: lokale bezorging

Tot slot biedt lokale bezorging een oplossing voor zowel duurzame als flexibele levering. Door gebruik te maken van lokale bezorgnetwerken hoeft een pakket een kortere afstand af te leggen, hetgeen de uitstoot vermindert en een snellere levering aan de klant oplevert. Win-win.

Neem Amazon als voorbeeld. In maart 2020 heeft de e-commercegigant zijn lokale bezorgstrategie verdubbeld door te investeren in een netwerk van microfulfilmentcentra die populaire artikelen op voorraad hebben. Op die manier kan Amazon klanten snelheid en gemak bieden en tegelijkertijd de uitstoot verminderen.

Maar ook dichterbij huis is lokale bezorging in opkomst. Kijk maar naar Fietskoeriers.nl die levering in heel Nederland per fiets mogelijk maakt, of een vervoerder als Hurby die inzet op regionale bezorging met elektrische busjes. Wanneer je veel pakketten in een specifieke regio te bezorgen hebt kan het interessant zijn om met een dergelijke lokale koerier in zee te gaan. Dit bespaart niet alleen CO2, maar door de korte afstand kun je vaak ook sneller leveren dan via een nationaal netwerk — en dat hoeft niet eens duurder te zijn.

Innovatie

Al met al kunnen we stellen dat de bezorgmarkt volop in beweging is. In de race om snelle en flexibele levering moeten bedrijven kiezen voor duurzame, betaalbare bezorgopties die de last mile een stuk milieuvriendelijker maken. Innovatie is nodig om aan de vraag van consumenten te voldoen en tegelijkertijd duurzaam te leveren, maar de eerste stappen zijn gezet.

Over de auteur: Iris Delmee is PR Content Specialist bij Sendcloud.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

4 Reacties

bert

2 is heel gevaarlijk. Uberficatie klinkt hip, maar het is feitelijk “creëren van hondenbanen”. Met als gevolg meer mensen die eindjes aan elkaar knopen met dit soort 21 ste eeuws putjesscheppen. Waardoor je de verderfelijke race naar de bodem van goedkoop en veel aanmoedigt, de kiloknallers onder de e-commerce. Waarmee duurzaamheid dus helemaal niet gediend is. Krijg je voordeel als boemerang dubbel terug.

Abel - Lockster

Ik lees niks over de bezorging in pakketkluizen, terwijl dat toch een trend is die heel erg in opmars is. Steeds meer klanten kiezen voor de duurzaamheid en het gemak dat wij, maar ook onze concurrenten aanbieden met pakketwanden op strategische locaties.

Iris - Sendcloud

Hi Bert,

Goed punt en een terechte zorg. ‘Uberficatie’ van de last mile kan zeker een bijdrage leveren aan het verduurzamen van pakketbezorging, maar dan moeten hier uiteraard wel heldere afspraken en voorwaarden aan verbonden zijn. Quicargo is als je het mij vraagt een partij die dit goed hebben ingericht, omdat zij transportbedrijven helpen hun belading te optimaliseren door vraag en aanbod in kaart te brengen en duidelijke prijsafspraken te maken. Wanneer je particulieren gaat inzetten als pakketbezorger krijgt ‘Uberficatie’ uiteraard een andere vorm en dan is het zeker zaak waakzaam te zijn op het gebied van arbeidsvoorwaarden. Belangrijk dus deze trend op de voet te volgen!

Groet,
Iris

Iris - Sendcloud

Hi Abel,

Je hebt helemaal gelijk dat ook pakketkluizen een steeds grotere rol spelen bij het verduurzamen van de last mile. Goede toevoeging!

Groet,
Iris

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond