Deel dit artikel
-

Beter zaken doen

Het is een bekend verschijnsel dat mensen zich online vrijheden permitteren die zij in het offline leven zelfs niet zouden overwegen. De hoogste baas die in een e-mail plotseling amicaal met je en jij wordt aangesproken, de klant die nonchalant geschreven mailtjes vol met spelfouten ontvangt, en verzin er zelf nog maar een paar. Betekent dit dat de maatschappij deze nieuwe 'manieren' zich maar moet laten welgevallen? Niet als het aan trainings- en adviesbureau Woltering & Kroon Training Consultancy ligt, dat is gespecialiseerd in zakelijke omgangsvormen. Dat wil zeggen: zij adviseren met name over informeel zakendoen: dat omvat "het brede gebied van omgang met zakelijke relaties in situaties waar het even niet over zaken gaat, zoals evenementen, lunches en diners, recepties. Belangrijke commerciële momenten die als lastig worden ervaren, maar waar men vaak niet in getraind wordt."

Adviseert Woltering & Kroon ook specifiek over online gedrag? Volgens Lilian Woltering is dat "een onderwerp dat zeker bij ons hoort, omdat online gedrag ook onderdeel van het zakendoen is".

Merken zij vanuit hun werk verschillen in manieren tussen medewerkers van inernetbedrijven en andere ondernemingen? Woltering zegt dat ze dat "nog niet echt in de praktijk zijn tegengekomen", maar "als dat speelt bij onze klanten dan pakken wij dat zeker op".

Waar worden in het algemeen de meeste vormfouten gemaakt? "De manier van uitnodigen, de ontvangst, contact maken èn houden met de klant, de gespreksonderwerpen, maar ook kleding en follow-up kunnen vaak beter. Sommige account managers zitten bij diners niet eens met hun relaties, maar met elkaar aan de dinertafel."

Hoe gaat het met de belangstelling van bedrijven voor de diensten van Woltering & Kroon, oftewel: wil men sowieso nog wel weten 'hoe het hoort?' Woltering zegt dat er "gelukkig" heel veel belangstelling bestaat, wat ze ook merkt in de aantallen aanvragen van bedrijven om meer informatie. Woltering: "Nieuwe klanten binnenhalen wordt voor veel bedrijven steeds moeilijker. Verkopers moeten zich daarom onderscheiden van anderen, wat onder meer kan met behulp van goede manieren. Wij spreken vaak van 'gunnen', iemand gunt jou een opdracht, en dat gebeurt eerder wanneer iemand jou aardig vindt, iets waar goede omgangsvormen aan kunnen bijdragen."

Wie wil leren hoe het hoort, vervoege zich beleefd bij www.wktc.nl

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond