Deel dit artikel
-

Big Data heeft het voetbal ontdekt

Draagbare technologie zou in de toekomst wel eens een belangrijke rol kunnen spelen bij de selectie van jong voetbaltalent. Dat vertelde Mike Forde, voorheen verbonden aan de Britse voetbalclub Chelsea en tegenwoordig CEO van Ingenio Management, gisteravond op het Teradata Connect congres in het Wembley Stadion in Londen.

“We zijn in een heel andere wereld beland”, zegt Forde. “Voetbal is erg zakelijk geworden doordat de clubs in andere handen zijn overgegaan, er zijn enorme bedragen mee gemoeid. De selectie van talent is wereldwijd een markt van 8 miljard dollar. Je hebt het over 13.000 spelers in vijfhonderd teams. Die kun je niet allemaal in de gaten houden voor transfers. We hebben extra data nodig om aankooprisico’s beter in te schatten. En wie weet kunnen wearables die analyses leveren.”

De grote investeerders van voetbalclubs willen ook meer zekerheid, zegt Horde. “Dat zijn traditioneel mensen met een analyticsachtergrond. Als je iemand koopt voor 15 miljoen pond en je betaalt hem ook nog een fors salaris, dan wil je weten dat je goed zit. Het is niet anders dan bij de exploitatie van een olieveld.”

Voormalig scheidsrechter Pierluigi Collina erkende dat ook op het veld technologie een grotere rol is gaan spelen. “Tot ver in de jaren negentig was het voldoende om als scheidsrechter voor de wedstrijd gewoon fit te zijn, maar de laatste tien jaar wordt ook van ons verwacht dat we statistieken van individuele spelers bekijken om te kunnen anticiperen op wedstrijden.”

Wereldvoetbalkampioen Duitsland maakte vorig jaar al dankbaar gebruik van SAP Match Insights. Samen met de Duitse voetbalbond DFB is een data-analysesysteem ontwikkeld, waarmee de coaches al tijdens de wedstrijd op grond van statistische informatie tactisch kunnen ingrijpen. Scouts en coaches kunnen op ieder moment een speler aanklikken en krijgen dan allerlei gegevens te zien, maar ze kunnen ook wedstrijden analyseren.

SAP is een samenwerking aangegaan met Panasonic om het systeem in het tweede kwartaal van 2015 op de markt te brengen.

The Wall Street Journal maakte al eens een gewag van de Poolse startup Betegy, die met 90 procent zekerheid uitslagen van wedstrijden zegt te kunnen voorspellen.

Big data specialist Teradata, die zijn jaarlijkse Europese congres steevast in voetbalstadions houdt, heeft zelf nog geen oplossingen voor sportanalyse. Maar de software wordt wel gebruikt voor de verkoop van kaartjes voor bijvoorbeeld autoraces en andere sportevenementen, zegt evangelist John Timmerman desgevraagd aan Emerce. “Ook daar is nog veel te winnen. Door hun voorkeuren te leren kennen, kun je maatwerk aan fans leveren.”

Andrew Barker / Shutterstock.com

Deel dit bericht

3 Reacties

van Zanten

Vreemde titel bij dit artikel. Volgens mij heeft het voetbal Big Data (analytics) ontdekt en dat is ook wat hij zei bij het congres. Hij sprak over ‘quantifying the game’.

Gijs Vroom

@van Zanten Bij afwezigheid van Jan reageer ik even. We hadden hier intern namelijk ook discussie over de titel. Jan’s reactie is: de beweging kwam in dit geval vanuit de data-wereld. Vandaar Data ontdekt voetbal – in die volgorde.

Maar uiteraard een wat puristische discussie. Het gaat erom dat in sport analyse en data een steeds prominentere rol heeft. Waar Triple IT mee bezig is met Beyond Sports is ook een voorbeeld van oprukkende technologie in sports.

Martijn Brouns

Prima artikel Jan.
De sportmarkt maakt een enorme groei door qua big data. Ik begon 3 maanden geleden een kleine startup genaamd Uscoutfor op het gebied van sportscouting en binnen 3 maanden hebben we een miljoenen waardering, funding en vlieg ik eind van de maand o.a. naar Old Trafford om te spreken voor een zaal bestaande uit vertegenwoordigers van de NBA, NFL en andere grote partijen. Ik durf met zekerheid te stellen dat technologie de sportprestaties van komende generaties alleen maar verder vooruit weet te stuwen.
De discussie die binnen Emerce dan ook prima thuis hoort is in hoeverre bijvoorbeeld grote merken deze prestaties voor een gedeelte kunnen claimen of in ieder geval in hun doelstellingen moeten meenemen. Het voetballende jongetje in de nieuwe ING reclame ‘Vooroplopen’ https://www.youtube.com/watch?v=0g_ECkT2e58&list=PL4DCC462FE6671121
of de sporters in de Adidas reclame ‘take it’ https://www.youtube.com/watch?v=uiQVkoDlBbQ zijn wat mij betreft prima voorbeelden van merken die nu al bezig zijn om de prestaties van de toekomst te vieren of te claimen. Het sponsoren van sporters was ooit pas het begin van de manier waarop merken de prestaties van sporters mee kunnen helpen te ontwikkelen. We gaan een mooie sportieve tijd tegemoet!!!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond