Deel dit artikel
-

Biz Stone (Twitter): ‘Voor succes moet je plat op je bek gaan’

“Silicon Valley is heel erg open. Daarin verschilt de regio zelfs van New York, waar ze je nog altijd ideeën willen toelichten onder geheimhouding.” Aldus Twitter-oprichter Biz Stone, eerder vandaag op het Teradata Connect congres in het Wembley Stadion in Londen.

Stone werkt al enige tijd niet meer voor Twitter, en is tegenwoordig in de weer met zijn nieuwe, minder opvallende startup Medium. Voortgekomen uit een mislukte zoekmachine Jelly die menselijke kennis moest samenbrengen. “Een idee verzinnen kan iedereen, maar succes komt je niet aanwaaien. Je leert het alleen maar door vol te houden. Hoeveel Kindle-tablets heeft Jeff Bezos van Amazon wel niet uitgebracht voordat ze een beetje goed waren?”

Twitter was een idee om een communicatiesysteem bovenop sms te bouwen, wat ook de beperking van het aantal tekens per bericht verklaart. “Heel toevallig kwam de iPhone op de markt en dat is onze grote doorbraak geworden, maar denk niet dat we een doordacht plan hadden. Van de naam tot het logo, het hangt van toevalligheden aan elkaar. Toen we begonnen waren er tal van klonen die technisch beter waren, maar wij hebben echt aan het merk gewerkt.”

Mislukken is helemaal niet erg, vindt Stone. “Voor succes kan je maar beter eerst plat op je bek gaan. In de VS wordt dit soort mensen op handen gedragen omdat ze risico willen nemen. In andere culturen zie je dat nog onvoldoende. Ik was onlangs in Rotterdam en daar hoorde ik de gezegde ‘Zorg dat je hoofd niet boven het maaiveld uitkomt’. Gelukkig draait Europa bij.”

Stone zegt grote bewondering te hebben voor Mark Zuckerberg van Facebook of Jack Dorsey van Square, “omdat die niet bang zijn om te veranderen. Het belangrijkste dat ik geleerd heb met Twitter is dat je gewoon met een goed idee moet beginnen, en niet met een verdienmodel. Laat dat gewoon weg uit je eerste pitch aan investeerders.”

Deel dit bericht

1 Reactie

Paul Haarman

Ai, daar worden we als vooruitstrevende Hollanders toch op onze plaats gezet door Biz. En hij heeft gelijk, we benadrukken vaak dat het succes uit het verleden geen garantie voor de toekomst inhoudt. Maar dan moeten we ook meer respect hebben voor de mislukkingen uit het verleden, die dus ook geen garantie voor het falen van morgen zijn.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond