Deel dit artikel
-

Blijf vragen

Gemeenschappen rond producten of diensten worden steeds belangrijker. Met die gedachte begonnen vier ondernemers uit Amsterdam eind vorig jaar AskAnOwner.com. Gebruikers kunnen er ervaringen uitwisselen over een groot aantal producten en diensten. Het doel: bedrijven helpen hun dienstverlening te verbeteren.

Er zijn verschillende sites waar gebruikers onafhankelijke informatie over producten en diensten kunnen krijgen. In de Verenigde Staten bestaat bijvoorbeeld Epinions en in Nederland kennen we onder meer Kieskeurig.nl, Consumerdesk en Koopwijzer online. Maar volgens directeur Michiel van Dam zijn er belangrijke verschillen met AskAnOwner. Op Epinions staan bijvoorbeeld louter beschrijvingen, terwijl Consumerdesk en Koopwijzer hoofdzakelijk productspecificaties verschaffen. Wel wisselen gebruikers in nieuwsgroepen informatie uit over producten, maar van georganiseerde aanpak is geen sprake. "Je moet maar afwachten of er iemand is die toevallig jouw vraag heeft gezien", zegt Mick Tinbergen, die als consultant bij AskAnOwner is betrokken.

Gebruikers kunnen zich bij AskAnOwner aanmelden als vraagbaak voor een specifiek product of voor een complete productgroep. Voor het beantwoorden van vragen krijgen deze experts niet betaald, al overweegt Van Dam hun inzet in de toekomst op een andere manier te belonen, bijvoorbeeld door prijzen uit te keren. "We betalen onze experts niet omdat de informatie zo zuiver mogelijk moet blijven", zegt Van Dam. "Gelukkig zijn er voldoende mensen die vinden dat ze over een bepaalde deskundigheid beschikken en anderen de weg willen wijzen."

Deskundigheid

Op het eerste gezicht is op de site misschien weinig van die deskundigheid terug te vinden, getuige de korte, vaak eenregelige opmerkingen over een computer of camcorder. Maar het zogenoemde prikbord is niet waar het bij AskAnOwner om draait, zegt Van Dam. "Mensen die vragen hebben communiceren rechtstreeks met gebruikers." Hun oordeel wordt door consumenten belangrijker gevonden dan aanprijzingen van fabrikanten. Volgens Van Dam is het dan ook geen toeval dat consumenten bij de aanschaf van producten en diensten vaak vrienden en kennissen raadplegen. Vooral als het gaat om zogenoemde 'high involvement'-producten, waarbij miskoop vervelende gevolgen kan hebben, zoals een mislukte vakantie of een (te) dure stereo. Sinds de start eind vorig jaar worden er dan ook vooral vragen gesteld over reizen, waptelefoons en spelcomputers.

AskAnOwner wil vooral geld verdienen door zijn faciliteiten aan bedrijfssites te koppelen. Gebruikers zijn veelal op zoek naar gerichte informatie, maar kunnen die vaak niet vinden. Een call center kan natuurlijk helpen, maar is kostbaar. Een professioneel onderhouden discussieplatform kan een call center vervangen of ontlasten. "Vragen kunnen soms beter door andere gebruikers beantwoord worden dan door verkopers die hooguit bekend zijn met de technische specificaties van een product." In het gunstigste geval maken gebruikers zelfs reclame voor een product, al kan het natuurlijk ook gebeuren dat gebruikers zich er negatief over uitlaten. Maar die kritiek zullen bedrijven zich moeten laten welgevallen, vindt Van Dam. AskAnOwner bemoeit zich niet met de inhoud van de discussies. "We grijpen alleen in bij misbruik", zegt Van Dam.

Kennismanagement

Het bedrijf, dat de site zonder externe financiering ontwikkelde, heeft zijn eerste klanten binnen, maar namen wil men nog niet prijsgeven. Echte concurrentie heeft AskAnOwner vooralsnog niet, zegt Van Dam. "Ik hoop dat er meer van dit soort initiatieven komen, want dan wordt het fenomeen sneller geaccepteerd." Tinbergen denkt dat de technologie zich zelfs zou kunnen lenen voor kennismanagement in bedrijven. Daar wordt het wiel nogal eens twee keer uitgevonden, omdat werknemers niet weten dat een collega zich al eens in een onderwerp heeft verdiept. Tinbergen: "Kennismanagement-systemen zijn vaak niet meer dan verzamelingen doorzoekbare intranetpagina's, maar de meeste kennis in organisaties wordt niet gedocumenteerd. Daar zul je op een andere manier achter moeten zien te komen, bijvoorbeeld door aan collega's vragen te stellen."

Deel dit bericht

5 Reacties

Ed de Tollenaer

Een concurrende site voor askanowner.nl is http://www.beoordelingen.nl. Die site gaat echter verder. Je kunt daar naast produkten ook organisaties en media beoordelen. Overigens vind ik hem eenvoudiger werken.

Susanne Ton

Volgens mij heeft Ed de Tollenaer Askanowner.com niet helemaal begrepen. Want bij Askanowner kan je ook je ervaring/mening geven over allerlei producten en diensten. Maar daarnaast kan je de eigenaren van die ervaringen, vragen stellen over dat product of die dienst en dat kan weer niet bij beoordelingen.nl.Daarnaast vindt ik het nogal flauw om door middel van een reactie op een artikel je eigen website proberen aan te prijzen. Want de site beoordelingen.nl is geregistreerd door dezelfde heer de Tollenaer. Daarnaast is, objectief gezien, zijn eigen site niet uitgebreider en werkt zeker niet eenvoudiger en dus absoluut geen concurrentie.

Rick Poolman

Ben het volledig eens met Susanne. Ik ben een Owner bij AskAnOwner en een zeer tevreden gebruiker. Ik sta momenteel bovenaan de top 10. AskAnOwner geeft niet alleen de vragende mensen een bruikbaar antwoord maar ook een gewaardeerde Owner komt bij AskAnOwner helemaal tot zijn recht. Wat moet je doen als je helemaal vol zit met antwoorden als je nergens terecht kan om vragen voorgeschoteld te krijgen…. Bekijk het eens van de andere kant. Ik ben van plan om nog lang aktief deel te nemen en heb er zelfs mijn eigen site gedeeltelijk aangekoppeld zodat ook mijn vrienden mij via deze fantastische weg vragen kunnen stellen. Dan hoeven ze me niet meer uit mijn bed te bellen. Fijn is natuurlijk dat vde Owner antwoord kan geven wanneer hij wenst en dit vaak binnen een aantal uur al doet. AskAnOwner is een aanrader voor de vragende mens en de mens die wil antwoorden.

Ed de Tollenaer

Het klopt inderdaad dat de site http://www.beoordelingen.nl door mij ontwikkeld is. Die site is echter vanuit idealistisch oogpunt ontwikkeld. Ik begrijp dat mijn berichtje als een soort verkapte reclame gezien kan worden en inderdaad, dat is het natuurlijk ook. De insteek van mijn bericht was echter niet alleen zo bedoeld. Naar mijn mening is Beoordelingen.nl wezenlijk verschillend van Askanowner, aangezien beoordelingen.nl insteekt op het beoordelen van organisaties. Indertijd heb ik niet begrepen dat Askanowner dat ook doet. Ik heb die site uit idealistisch oogpunt opgezet, omdat ik vond dat er een site moest komen waarop mensen ervaringen met (malafide) organisaties konden uitwisselen en zo andere consumenten kunnen waarschuwen. Het is in eerste instantie is het een zolderkamerproject en waarschijnlijk zal dat ook altijd zo blijven. Ik hoop dat ik met dit antwoord de "flauwheid" van mijn bericht wat heb kunnen rechttrekken.

Rick Poolman

Natuurlijk heeft Ed wel een beetje gelijk. Hij mag er trots op zijn en ik vind het een erg goed initiatief om een site op te zetten dat de mensen in de gelegenheid stelt vragen te stellen over produkten en/of ervaringen. Of het nu een professionele site is of een zolderkamerproject. Beide geven een service aan de mensen en beiden zijn goed. Natuurlijk kan je geen vergelijking stellen over deze sites. Je kan het natuurlijk proberen. Ik vind dat AskAnOwer deze maand is begonnen met een nóg professionelere aanpak en daarmee bedoel ik niet het geven van vergoedingen aan de hooggewaardeerde owners maar meer in de zin van het in de gelegenheid stellen van een duidelijker waarderingsperspectief. Het stelt de 'minder bekende' owners in staat om ook zichtbaar in beeld te komen wanneer zij hun best doen. Het tonen van het puntentotaal geeft immers een verflauwd beeld van de werkelijke gang van zaken en is een ééntonige aangelegenheid wanneer iemand veel meer punten heeft dan de gemiddelde owner. Nu komt ook de gemiddelde owner aan bod en dat verdienen ze dubbel en dwars, omdat zij óók hard hun best doen en ook de kans moeten krijgen om in de top10 te raken om zo een hogere bekendheid te verkrijgen en zo aan meer vragen kunnen raken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond