Deel dit artikel
-

De blik vooruit op eRetail Europe

Vertegenwoordigers van het Japanse Rakuten, Björn Borg, Zalando, Wolford en Otto Group komen tijdens eWeek op 7 oktober naar Emerce eRetail Europe, zonder twijfel een van de meer bijzondere online retailcongressen van Europa.

Het is zo langzamerhand traditie geworden: voorafgaand aan Emerce eDay, dit jaar op donderdag 8 oktober, blikken vertegenwoordigers van de grote ondernemingen vooruit op de e-retailbranche. Het is niet zomaar een congres, zegt programmasamensteller Angela Capo. “Wij selecteren niet alleen de sprekers, maar ook het publiek. In principe kun je alleen op uitnodiging komen. En dan moet je echt iemand uit het vak zelf zijn.”

Iedere spreker geeft een presentatie van 25 minuten, en nog eens 20 minuten wordt ingeruimd voor de dialoog. Dat is volgens Capo de meerwaarde van het congres. De formule is bedoeld om de interactie met de bezoekers te stimuleren en te waarborgen en dat is de reden dat grote sprekers graag willen komen. Zoals Ashish Sensarma, de topman van het Oostenrijkse luxeconcern Wolford. Hij zal vertellen hoe traditionele merken het digitale tijdperk worden ingeloodst.

Of neem Dieter Kindl, hoofd ontwikkeling van Rakuten Europa. Rakuten (het Japanse woord voor ‘optimisme’) is in 1997 opgericht door Hiroshi Mikitani. In Japan is het de grootste dienstverlener op het gebied van e-commerce. Op een eBay-achtige marktplaats bieden 40.000 bedrijven artikelen aan. Sinds 2005 is men aan de internationale expansie begonnen.

Moritz Corbelin, hoofd e-commerce van online warenhuis Otto, gaat het hebben over datagedreven online zakendoen. Diezelfde insteek, maar met een iets andere benadering, heeft Martin Smeding van de Zweedse online bloemenhandel Interflora. Noelia Guinon van Björn Borg zoomt meer in op de logistieke aspecten.

Voor het eerst heeft Emerce eRetail Europe een aantal zogenaamde satellietsessies samengesteld waar bezoekers worden bijgepraat over bepaalde branches, naast fashion zijn er specifieke sessies gewijd aan consumentenelektronica en B2B.

Daarnaast zijn er enkele e-commercestartups die zich zullen presenteren, waaronder Bid my Travel, MyMuesli en Stylect. “Die laatste zou je een Tinder voor schoenen kunnen noemen”, zegt Capo. Je veegt naar rechts als je de schoen leuk vindt en naar links als je het niets vindt. De app leert de smaak en persoonlijke stijl van de gebruiker, waardoor sneller de ideale paar schoenen zullen verschijnen.

eRetail Europe wordt dit jaar voor het eerst gehouden in Hotel CASA 400 aan Eerste Ringdijkstraat in Amsterdam, op loopafstand van het Amstel Station.

Bezoekers van Emerce eRetail Europe krijgen ook een toegangskaart voor eDay. Wie meent dat hij of zij onmisbaar is op Emerce eRetail Europe kan zich hier registreren. De aanvraag zal dan worden beoordeeld.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond