Deel dit artikel
-

Blockchain dringt door tot online advertising

Technologiebedrijf MetaX heeft een toepassing van Blockchain ontwikkeld, adChain, om de fraude en intransparantie in online reclamewereld terug te dringen.

Het ecosysteem rondom internetreclame wordt steeds ondoorzichtiger omdat er meer spelers, rollen, kanalen en formats opkomen. Daar komt bij dat steeds meer transacties via algoritmes op marktplaatsen tot stand komen. Er komt geen mens meer aan te pas, laat staan dat iemand zicht heeft op de ‘eerlijkheid’ in de keten.

MetaX presenteerde eerder deze week het systeem adChain dat deze reclamesoep weer wat helderder en boevenvrij moet maken. Het gaat hier niet om weer een nieuwe reclametechniek in de keten, maar een extra laagje. Een toevoeging op iedere schakel in een keten, een toevoeging die ieder schakel identificeerbaar maakt met Blockchain-techniek. Omdat alle transacties in een openbaar decentraal ‘grootboek’ worden opgeslagen, is alles tot in detail controleer- en herleidbaar.

adChain is ontwikkeld met hulp van onder meer ConsenSys, Microsoft en de technici van Vidroll. De CTO van MetaX is ook mede-oprichter van het spellenbedrijf Zynga. Langs de zijlijn keken programmatickenners van bekende, internationale bedrijven mee.

De techniek wordt momenteel in besloten testomgevingen getest.

MetaX legt de achtergrond en werking van zijn techniek in onderstaande video uit:

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Foto: Eunice (cc)

Deel dit bericht

6 Reacties

Z.Eur

Je kon erop wachten.
Weer een nieuwe hype waar we met z’n allen bovenop moeten springen.
Afgezien van het feit dat er simpelweg te veel data verwerkt moet worden om alles bij te houden,
gaat geen van de grote spelers natuurlijk alle informatie naar een derde partij afgeven.

Erwin Boogert

‘te veel data’ – Wanneer wordt veel te veel? Er zijn inmiddels zat proeven met blockchain die een idee kunnen geven van de schaalbaarheid.

‘alle informatie naar een derde partij afgeven’ – Volgens de video hierboven zijn de data versleuteld (9:30″)

ferdinandes

@zeur,

ER is een hele goede reden voor deze derde partij om mee te doen en dat is als klanten gewoon simpel afhaken en hun budget verschuiven. Ieder weldenkend mensen kan bedenken dat display bij de huidige inzet gemiddeld genomen niet uitkan. De meeste partijen nemen echter niet de moeite om dit te doen en kijken niet verder dan: voor x bedrag krijg ik x vertoningen en ctr en that’s it. Als je het doorrekend met attributie (en dat is best lastig) zul je in veel gevallen zien dat display voor veel producten/.diensten niet uit kan. Er zijn genoeg alternatieve marketingkanalen die veel transparanter, beter meetbaar en met een hogere conversie zijn.

Marko Dobroschelski - Daisycon

Interessante ontwikkeling. (je moet wel even de video bekijken en om het hoe en waarom te begrijpen @zeur.)

De adChain zou de gedistribueerde legder worden, dat is qua “hoeveelheid” een uitdaging maar wel mogelijk.
Als je dit op zich weer grotendeels onderbreng bij de dsitributie partijen, die zouden dan initieel de validatie moeten faciliteren en adchain nodes in de lucht houden, ik kan me goed voorstellen dat dat gaat werken.
Kosten technisch zou dat mogelijk wel uitkunnen door besparingen op slechte distributie en de herstelkosten hiervoor.

Hans

Deze oplossing kwalificeer ik als zeer complex zonder iets op te (kunnen) lossen waar we niet al tools voor hebben. Zo kan dit nooit een oplossing zijn voor ad blockers, iets dat in het filmpje wel wordt gesuggereerd. De oplossing voor ad blockers is het integreren van de advertising stack in de backend (data centers). Jammer dat de industrie hier nauwelijks op inzet.

Stephan Alspeer

zeer interessante ontwikkeling. adChain als distributed ledger is inderdaad een uitdaging (in verkeer). Ik vraag me alleen af wie het voortouw neemt in deze ontwikkeling. Binnen het gehele ecosysteem zijn er weinig partijen die de gevolgen voelen van het huidige ‘frauduleuze’ systeem. Er is volgens mij echt een probleemeigenaar nodig om deze ontwikkeling een boost te geven.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond