BN/De Stem: laten betalen voor online content mislukt
BN/De Stem, een regionaal dagblad dat onderdeel is van het Wegener-concern staakt de proef waarbij betaald moet worden voor online content. “De belangrijkste reden is dat het pilot-project niet aan de verwachtingen heeft voldaan,” aldus de krant. Gevolg is dat BN/De Stem het advertentiemodel op de site verder omarmt.
“Toen we tien maanden geleden aan het project begonnen, was BN/DeStem Online een van de best bezochte regionale krantensites van Nederland, maar na het invoeren van ’de slagboom’ liep zowel het aantal bezoekers als het aantal pageviews sterk terug. Dat gegeven was geen verrassing, maar het verlies aan bezoekers – en daarmee op termijn onvermijdelijk weglopende adverteerders – werd niet gecompenseerd door de stijging in de verkoop van verschillende digitale abonnementsvormen, waar we op gerekend hadden,” zo stelt Leon Krijnen, chef internet van BN/De Stem op de website (registratie verplicht) van de krant.
Reden ook voor BN/De Stem om het advertentiemodel verder te omarmen. “Omdat recente ontwikkelingen op de advertentiemarkt voor digitale media erop wijzen dat toename van bezoekersaantallen tot verhoging van advertentie-inkomsten leidt, is besloten om weer terug te gaan naar het model dat we tot september vorig jaar hanteerden. Dat wil dus zeggen dat alle bezoekers – abonnee van de papieren krant of niet – weer gratis toegang krijgen tot alle artikelen, dossiers en fotoalbums,” zo vervolgt Krijnen.
Krijnen stelt verder dat het best zou kunnen dat BN/De Stem over twee jaar weer een ander betaalmodel gaat uitproberen, als het mobiele internet wat meer ingeburgerd is. “In ieder geval tot die tijd – maar mogelijk ook voorgoed – is onze strategie om zoveel mogelijk bezoek te genereren naar onze portal en winst te maken door middel van verschillende vormen van adverteren en samenwerkingsverbanden en andere vormen van omzet genereren.”
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
6 Reacties
Henk
Het is opvallend is dat traditionele media zoveel moeite lijken te hebben met het "aanvoelen" van de mogelijkheden van internet, terwijl nieuwe spelers, zoals http://www.webregio.nl al jaren weten te bewijzen dat met hun advertentiemodel geld verdiend kan worden. WebRegio Interactie, het bedrijf achter Webregio.nl, heeft ons al meerdere malen succesvol weten te adviseren in deze.
Jeroen
Ik denk dat de traditionele media wel komen. Het nadeel voor deze organisaties is dat ze uit een andere hoek vandaan komen en daardoor een omschakeling moeten maken. Over een aantal jaar zullen deze partijen zich wat gemakkelijker in de markt kunnen bewegen, nu is goed te zien dat ze nog zoekende zijn. Dit alles neemt niet weg dat de traditionele uitgevers een bijna niet in te halen achterstand oplopen t.o.v. concurrenten als webregio punt nl. Zij zijn begonnen via het www en hebben alle nodige kennis en middelen waarschijnlijk op een rijtje.
Mare
Ik heb eens gekeken op die site van Webregio.nl en ik weet niet hoe ze het doen, maar ze barsten van de adverteerders in het MKB segment. Weten zij dan wel die regionale ondernemer te overtuigen, terecht overigens, dat traditionele media steeds meer terein zal verliezen? Buiten dat een partij als Webregio die voorsprong heeft, bewegen ze ook sneller denk ik. EenLada kan nooit meer een Ferrari inhalen die ook al een half uur voorsprong heeft gekregen…
Betty
"Het is opvallend is dat traditionele media zoveel moeite lijken te hebben met het "aanvoelen" van de mogelijkheden van internet". Precies: gisteren lazen we dat de websites van De Limburger en het Limburgs Dagblad vanaf 1 september voor niet-abonnees niet meer gratis zijn. Uitgever Media Groep Limburg kan dus over een half jaar de zaak (ook) weer gaan terugdraaien. Oostindisch doof en stekeblind.
Koos Koets
Webregio is in zijn totaal niet te bekijken met firefox, dat je dat 3 jaar terug nog kon maken kan ik me voorstellen, maar met een gebruikers aantal van rond de 10 procent snij je daar toch mee in de vingers
louise
bndestem gaat uit van zgn vrijheid van mening. als je al een mening hebt, plaatst bn deze niet. hoe fatsoenlijk je mening ook is. een waardeloze website en niet waard om nog te benaderen. van mij mogen ze wegblijven.vraag dan niet om meningen van mensen. en zo wel, dan plaats ze.!