Deel dit artikel
-

‘Boekhouders begrijpen ’t niet, riep Roel Pieper’

Fred Kappetijn (59) stond aan de wieg van interactieve diensten en nieuwe media in Nederland en heeft Kennisnet van de grond getild. Volgende stap: de slimme mediagids. Ambitieus, gedreven, maar geen zitvlees.

Overal gewerkt, behalve bij KPN.

Op een of andere manier wordt zijn naam altijd weer geassocieerd met het vroegere PTT Telecom, maar daar heeft hij nooit op de loonlijst gestaan. Kappetijn begon als wetenschappelijk medewerker bij de TU Delft en werd daarna wetenschapsredacteur bij Elseviers Weekblad. Vanaf 1983 zit hij al in de nieuwe media. Hij was directeur Nieuwe Media bij VNU, waar hij abonnee-tv en interactieve teletekst (Ditzitel) ontwikkelde. "Uitgeverijen willen nieuwe technieken altijd vóór zijn, maar een van de dingen die ik heb geleerd is dat je technologie en de markt niet tegelijk kunt ontwikkelen. Wij waren met alles te vroeg. Sinds internet is dat allemaal veel makkelijker geworden. De infrastructuur is er nu wel."

Toch rekende hij zich niet tot de voorhoede van internet.

Kappetijn communiceerde eerder dan iedereen via e-mail, maar had moeite met de goeroes die hard schreeuwend vooruitliepen. "Ik was gewend om sommen te maken en vond die onrealistisch. Roel Pieper riep dan dat al die boekhouders er niks van begrepen omdat het heel andere economie betrof. Ik heb steeds geroepen dat ik dat onzin vond, wat mij niet altijd in dank is afgenomen." Toch had het weinig gescheeld of hij was als stafdirecteur Elektronische Media van PCM in zee gegaan met Nina Brinks World Online. "De foto’s met de champagneglazen lagen klaar, maar PCM stapte niet in omdat er een investeringsstop was vanwege de dure overname van de Dagbladunie."

Pas echt trots is hij op Kennisnet, de ondersteuningsorganisatie op het vlak van onderwijs en ict.

Het interactieve kabelexperiment in Limburg in de jaren tachtig was technisch uitdagend, maar Kennisnet (internet voor scholen) kwam ook daadwerkelijk van de grond. "In 1995 was er nog helemaal niks, behalve een enkele leerkracht die wel eens een pc mee naar school nam. Nu hebben we een infrastructuur waarop we trots kunnen zijn." Na Kennisnet bleef Kappetijn zich met internet bemoeien, eerst met Exo’vision (breedbeeldtoepassingen), later met onder meer met Mobillion en Bibop TV (web-tv), onderdeel van De Telegraaf. "Die hebben rond 2000 60 miljoen gulden verbrand omdat ze niet geleerd hadden dat je langzaam moet beginnen, en dan pas gas moet geven. De laatste jaren begrijpt De Telegraaf die markt veel beter. Dat geldt ook voor andere uitgevers, al heerst er nog veel conservatisme."

Bijna zestig en nog alijd niet uitbeblust.

Sinds een jaar werkt Kappetijn weer via zijn eigen Kappetijn ICT Strategy. Hij adviseerde Atos Origin over de media- en entertainmentmarkt en is sinds kort directeur van MediaMoods, een slimme mediagids gebaseerd op Web 2.0. Zelf weer een nieuwe technologie bedenken en tot bloei brengen, dat trekt hij niet meer. "Ik vind het leuker om met mijn ervaring bestaande projecten te begeleiden." En dat wil hij zeker tot zijn pensioen volhouden. Lachend: "Ik zal wel moeten. Want één ding heb ik niet goed gedaan. Ik ben in al die jaren niet echt binnengelopen."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond