Deel dit artikel
-

Bol.com zet hoog in op Engelstalige boeken

Bol.com opent op 14 juni een nieuw onderdeel van de site met Engelstalige boeken. Het bedrijf verwacht veel van de nieuwe site; 25 procent van de in Nederland online gekochte boeken is Engelstalig. Bol hoopt dan ook met name kopers bij concurrent Amazon.com te trekken. Met de nieuwe dienst hoopt Bol dit jaar vier procent van de totale Nederlandse media-aankopen binnen te halen.

In totaal denkt Bol 250.000 Britse en 450.000 Amerikaanse boeken te kunnen aanbieden. De levering geschiedt met door Ingram in de VS en Gartners in Engeland, de logistieke afhandeling wordt gedaan door Docdata in Nederland. De consument betaalt voor iedere verzending 3,95 gulden aan verzendkosten, levering is binnen vijf dagen. Managing director Daniel Ropers: "De Engelstalige boeken kunnen wel eens een derde van de omzet gaan vormen, zeker als ook de zakelijke markt de site ontdekt."

Ropers noemt het aanbieden van Engelstalige boeken "uniek". Bol zegt buitenlandse titels tot dertig procent goedkoper aan te kunnen bieden dan elders. Klanten voor de boeken moeten met name komen van de Engelse Bol-site en van concurrent Amazon. Ropers: "Het was even afwachten of Amazon eerst in Nederland zou openen, of dat wij met buitenlandse boeken zouden starten. Wij zijn nu de eerste." Afgelopen jaar is wel een managing director voor Amazon in Nederland aangesteld, maar die activiteiten zijn in de ijskast gezet. Ook het callcenter van de Amerikanen vertrok alweer uit Nederland.

Op het net is Bol.com marktleider in Nederland; ongeveer vijftig procent van de online verkochte boeken en muziek gaat via dit bedrijf. Vorig jaar tekende Bol voor bijna twee procent van de totale mediabestedingen door consumenten in Nederland. Nu, halverwege het jaar, ligt dat rond de drie procent. Aan het eind van het jaar moet dat vier procent zijn. Dit jaar zal de omzet op ruim vijftig miljoen gulden uitkomen.

Deel dit bericht

22 Reacties

Ronald Klip

> Ropers noemt het aanbieden van Engelstalige boeken "uniek".Boeknet heeft al geruime tijd Engelstalige boeken, en ook bij Bruna kan je daarvoor terecht. Wat er "uniek" is aan de Bol-aanbieding ontgaat mij.

Desiree Hilhorst

deze actie van bol is zeker niet uniek, Davista levert al minstens een jaar goedkope engelstalige boeken. bij Davista leveren ze bovendien veel betrouwbaarder en godkoper!

Stijn

Beste Desiree, Ik denk inderdaad dat Davista daarom zo ontzettend weinig verkoopt, omdat ze altijd zo een hoge kwaliteit hebben geboden en zo veel goedkoper zijn dan haar concurrenten. Ik zie ze overigens nooit ergens en ken ook niemand die er ooit iets heeft besteld. De Nederlandse consument op Internet kiest namelijk altijd voor partijen, die EN duurder zijn EN onbetrouwbaarder. Dus daar zal het wel aan liggen! Voel je aan hoe onzinnig jouw opmerking is over VEEL BETROUWBAARDER en VEEL GOEDKOPER? Ik denk dat de consumenten dat zelf wel gaan uitmaken – en vooralsnog zijn professionele bedrijven als bol.com en Amazon gewoon met afstand het meest succesvol – simpelweg omdat zij de miljoenen en de wil meebrengen, om echt een professionele en betrouwbare service neer te zetten. En hoeveel miljoenen heeft de eigenaar van Davista afgelopen jaar eigenlijk uitgegeven voor verbetering van hun betrouwbaarheid? Stijn Frederiks P.S.: Overigens, je raadde het al, een bol.com klant van het eerste uur – maar ik moet zeggen dat zij vergeleken met de kleintjes zoals Proxis, Boeknet, en zeker vergeleken met Davista echt hebben bijgedragen tot het tot stand brengen van een goede e-commerce service voor boeken en muziek in Nederland. Hoewel er in het begin ook bij bol.com wel eens iets is misgegaan en een product een dag later is geleverd dan beloofd, blijft een feit dat pas NA de komst van bol.com ook de anderen ineens na gingen denken over meer productinformatie, gemakkelijke betaalmethoden, en vooral BETROUWBAARHEID!

Mo'riche

Ik dus bij BOL op zoek naar het engelstalige boek dat ik wou bestellen. Ja hoor, ze hadden het, de collectie is niet slecht. Toch nog even bij Amazon gekeken, en wat bleek: zelfs met de hoge dollarkoers en de transatlantische verzendkosten was ik bij Amazon nog ruim 30 piek goedkoper uit, en dat al bij 1 boekje…..

Walter

Het zou me niks verbazen als Desiree bij Davista werkt en op persoonlijke titel deze reactie plaatst.

Robbert de Bruin

Beste Stijn,Ik ben het met je eens wat Davista betreft. Het is voor Davista slechts bijzaak om aan de consument te leveren. Vandaar ook dat zij geen grote marketingacties houden en bij slechts weinigen bekend zijn.Op twee punten ben ik het echter niet met je eens. Zo uniek is de positionering voor Engelse boeken niet. Het heeft mij zelfs verbaasd dat Bol hier zo laat mee begonnen is en daardoor de concurrentie een voorsprong heeft gegeven. Bol kennende zullen zij dat met het nodige marketing geweld wel weer recht trekken.Op het punt van de unieke bijdrage van Bol aan e-commerce in Nederland vergeet je de site die echt baanbrekend werk heeft verricht, namelijk Bruna.nl.Zij zijn al vanaf 1996 actief, ruim voordat Bol op de markt kwam. Ik ben het met je eens dat veel sites erop zijn ingesprongen toen het succes reeds daar was, maar Bruna.nl is echt belangrijk geweest bij de ontwikkeling. Nog steeds bieden ze veel toegevoegde waarde zoals de boekrecensies en een goed bereikbare customer service zonder standaard antwoorden. Overigens steun ik het initiatief van Bol van harte.

Mitchel

Beste Stijn, Ik begrijp dat je tevreden bent met Bol.com, maar weet jij half hoeveel geld daar wordt weggegooid. Weet je trouwens de omzet van Proxis, want zo klein zijn ze niet. Kortom zeer slecht geinformeerd en erg voor ingenomen.

Martijn

Beste allemaal, Ik zocht een bepaald boek wat alleen in het engels te verkrijgen was. Een boek wat redelijk bekend is en ook wat aandacht heeft gekregen in de media. Ik naar bol, zij zijn sterk in engelstalig…niet gevonden. Boeknet…niet gevonden. Bruna…niet gevonden. Davista niet gevonden….En allemaal zijn ze zo sterk in engelse boeken…haha. Amazon..gevonden. Managementboek.nl gevonden Proxis gevonden En dit is niet de eerste keer. Als de nederlandse boekverkopers nu eerst eens zorgen dat hun aanbod klopt en dan gaan schreeuwen.

Ricardo

Ik ben ook een klant van het eerste uur bij BOL.COM. Wat stijn al aan geeft. In het begin ging het niet altijd goed maar de laatste maanden geeft het geen problemen meer (wat ik ervan mee maak). Verder is het aanbod van Engelse en Amerikaanse boeken erg breed. En je kan altijd wel bij Amazon 30 piek goedkoper zijn maar wacht maar tot het pakketje aankomt. Mag je 50 piek invoerrechten gaan betalen en ben je dus geen 30 piek goedkoper uit maar 20 piek duurder….. Verder ben ik het eens met de stelling dat BOL.COM een zeer grote bijdrage levert aan de e-commerce cultuur in Nederland. Nederlanders zijn nog steeds een beetje huiverig met het kopen via internet. En gelijk hebben ze. Het blijft eng. Maar met een grote naam als Amazon of BOL.COM is de drempel toch lager.Voor zover ik weet heeft BOL zijn zaakjes goed voor elkaar. Zeker de site en ook de distributie van de pakketjes.

Jeroen Remijnse

Het lijkt mij al met al een goede keuze van bol.com om ook Engelse boeken te verkopen. Ze zijn reeds groot in de markt en hebben het vertrouwen van de consument. En dat laatste is vaak toch belangrijker dan de prijs.

Pepita

Ik koop toch gemiddeld zo'n 5-10 engelstalige non fiction boeken per maand en iedere keer loop ik het rijtje af. Zo nu ook Bol.com. Maar wat ik zoek zit daar niet in het assortiment en de prijs is niet altijd beter. En prijs is niet altijd een issue. Soms wil ik het snel. Soms wil ik gewoon een aantal boeken tegelijk kunnen bestellen. En ik wil gewoon veel keus hebben. Bol heeft lang niet alles. Managementboek heeft ook lang niet alles. Een optie is ook nog boekenmeer.nl, maar die site is nog erg knullig. Amazon.com is best duur qua verzendkosten als je het snel wilt hebben, dus bestel ik vaak bij amazon.co.uk.

Wessel Vasen

Een Nederlandse boekhandel die nu ook Engelstalige titels gaat verkopen?! Je gaat er toch gewoon van uit dat ze engelse boeken hebben? Bol loopt weer eens achter de feiten aan en denkt veel te bekrompen. Een internetboekhandel die mee doet aan het (criminele) Nederlandse boekenkartel valt voor mij toch al niet serieus te nemen.

Stijn

Beste Wessel, Je hebt natuurlijk een punt dat het leuker was geweest als bol.com eerder met dit aanbod van Engelse boeken was gekomen. Want een markt lijkt er zeker te bestaan, uit mijn eigen ervaring en die van anderen (zie reacties hierboven). Maar je opmerking over het feit dat bol zich aan de Nederlandse wet houdt en daarom niet serieus genomen kan worden door jou zegt voornamelijk iets over jouw prioriteiten bij het kopen op internet. Ik vind het net zoals jij onbegrijpelijk dat de Nederlandse overheid een kartel in stand houdt door wetten te handhaven die verticale prijsbinding toestaan (zoals dus die vaste boekenprijs). Maar als je de pers goed volgt heb je ook gelezen dat de Belgische internetboekwinkels na een korte introductieperiode met lage prijzen inmiddels allang hun prijzen hebben verhoogd en op 99% van het aanbod nog maar enkele dubbeltjes goedkoper en soms zelf duurder is dan bij de Nederlandse boekhandels.En dat terwijl de kwaliteit van Belgische internetboekhandels belabberd is. Zo heeft mijn vriendin na een bestelling bij Proxis meer dan 2 weken op haar boek moeten wachten, terwijl op de site stond dat het direct geleverd zou worden. Zoals ik het zie hebben we als Nederlandse consumenten dus twee keuzes:1 – Kopen in Belgie, bij Proxis: Gemiddeld enkele dubbeltjes goedkoper, maar met twee weken levertijd en weinig aanvullende productinformatie op de site2 – Kopen in Nederland, bij bol: Vaste boekenprijzen (dus relatief duurder dan bij Proxis), maar snelle betrouwbare levering en veel extra informatie op de site En als jij dan voor optie 1 kiest is dat jouw zaak. Maar ik denk dat de ontwikkeling van het Internet meer gebaat is bij goede kwaliteit en grote betrouwbaarheid dan bij (tijdelijk) iets lagere prijzen. Tjezus, nu heb ik alweer weet ik hoeveel tijd besteed aan deze discussie – uiteindelijk moet iedereen natuurlijk zelf weten wat hij/zij belangrijk vindt als individuele consument. Maar wat voor mij als een paal boven water staat is dat de sterk uitgedunde Nederlandse internetindustrie gebaat is bij professionele partijen die voor kwaliteit gaan, en wat mij betreft liever vandaag dan morgen verlost zou moeten worden van het grote aantal aanbieders dat van alles roept en STRUCTUREEL haar beloftes niet waar kan maken. Dat bol.com ongetwijfeld niet voor ELK boek de goedkoopste is, dat je in een enkel geval (zie boven) een bepaald boek niet kan vinden, en dat ook daar af en toe vertraging bij de levering optreedt is jammer en behoeft verbetering. Maar in mijn ogen zijn ze in ieder geval het beste dat de Benelux op dit moment te bieden heeft. En dat vindt blijkbaar ook het merendeel van de Nederlandse internet-shoppers. Hoe is anders het enorme marktaandeel te verklaren (volgens NRC 50%)? P.S.: Is er eigenlijk een officiele statistiek met marktaandelen en klantenbeoordeling van de verschillende Nederlandse webwinkels? Ik zag in NRC van een half jaar geleden een keer een grafiekje, maar de bron daarvan waren Boeknet en bol en geen officiele instanties. Maar het zou toch mooi zijn als we een keer zouden weten hoe tevreden "de" nederlandse internetkoper nu werkelijk is met de diverse aanbieders! Dan weten we tenminste waar we het over hebben in plaats van te discussieren op basis van n=1.

Stijn

O ja, nog even een aanvulling/relativering: Nu ik mijn reactie – en die van anderen – teruglees bedenk ik me, dat het marktaandeel van bol natuurlijk ook beinvloed is door de marketingcampagne – waarbij volgens Mitchel (zie boven) veel geld is uitgegeven/weggegooid, en die waarschijnlijk ook omzet/marktaandeel heeft opgeleverd. Dus het hoeft niet alleen door de kwaliteit van de leveringen en de site te komen dat ze zo een groot marktaandeel schijnen te hebben. Maar goed, ik heb de laatste tijd eigenlijk voornamleijk goede ervaringen met mijn internetaankopen (bij Wehkamp, bol.com en MaxFoodmarket), en wens iedereen hetzelfde toe bij hun winkelavonturen op het net.

Wessel Vasen

"het feit dat bol zich aan de Nederlandse wet houdt en daarom niet serieus genomen kan worden" Ho ho, er bestaat helemaal geen Wet die voorschrijft dat Bol zich aan het Nederlandse boekenkartel moet houden!! De onderlinge prijs-afspraken in deze industrie, het in stand houden van de vaste boekenprijs, is puur een zaak van de uitgevers & boekenhandel. Een situatie die door de Nederlandse overheid wordt gedoogd en zeker NIET wordt voorgeschreven. Bol doet hier dus vrijwillig aan mee en Proxis, Fronstage etc… kiezen hier niet voor. Voor mijn bestellingen heeft dit zeker gevolgen voor de prijs van het boekenpakket (en geen enkele dubbeltjes maar tientjes). Dit is inderdaad een N=1 onderzoekje Stijn maar voor mij zeer relevant. Oh ja en een Nederlandse boekhandel die naast de Nederlandse vertaling van John Irving's boeken niet de orginele Engelse titels kan leveren is pas echt RAAR!

Erik

Ik heb al meerdere keren bij Bol engelstalige boeken besteld. Dat wil dus zeggen dat ze gewoon in Engeland besteld zijn. De prijs zal ik niet over klagen, ik was bij mijn eerste bestelling voor 2 lonely planets in totaal incl. verzendkosten 35,- goedkoper uit dan wanneer ik ze in de lokale boekhandel had gekocht.Bij een latere bestelling ging het echter fout. Om de verzendkosten zo goed mogelijk te verdelen had ik 5 artikelen tegelijk besteld. Vervolgens werden er twee van die artikelen geleverd en bleef de rest als pending order staan. Drie dagen later kreeg ik doodleuk een mailtje waarin ik bedankt werd voor mijn bestelling en dat de overige artikelen helaas niet geleverd konden worden. Hier werd ik om een aantal redenen errug pissig:1. Mijn bestelling werd duurder dan wanneer ik hem in Nederland in de winkel had aangeschaft.2. De niet geleverde boeken betroffen in twee van de drie boeken van de internationale bestselling author Robert Ludlum (was overigens een week voordat hij overleed!)3. Ik was van mening dat je met behulp van de huidige technologie juist alles zo goed op elkaar zou moeten kunnen afstemmen, dat niet te leveren artikelen ook gewoon niet als mogelijke bestellingen naar voren moeten komen. Het blijkt al, ik ben niet blij met Bol.com. Ik besloot niets meer met Bol te maken te willen hebben en gaf aan dat ik de nieuwsbrief niet meer wilde ontvangen. Ik heb die nieuwsbrief via mijn webbased e-mail aangevraagd en ontvang daar inderdaad geen nieuwsbrief meer. Aangezien ik een keer op mijn werk besteld heb en toen wellicht dat e-mailadres heb opgegeven, krijg ik ook daar de nieuwsbrief. Het is blijkbaar onmogelijk voor Bol.com om te traceren hoe die brief bij mij terecht komt, want ik krijg hem nog steeds. Na drie pogingen ook van deze versie af te komen heb ik de moed maar opgegeven en gooi hem ogenblikkelijk na ontvangst in de prullemand.

Jeroen Remijnse

Gister wilde ik onze internationale prijs en shop vergelijker site (www.jaysar.com) aanmelden voor het bol.com partner programma in Frankrijk. Wat blijkt: http://www.bol.fr heeft de handdoek in de ring gegooid…!

erik

Na mijn laatste reactie (hier vlak boven) kreeg ik dezelfde dag nog van de directeur van Bol Ned. een mailtje waarin hij beloofde dat indien ik bepaalde gegevens naar hem zou mailen hij voor mij zou uitzoeken hoe het zat dat het bij mij zo gelopen was en waarom ik die nieuwsbrief niet opgezegd kon krijgen. Ik was zeer verbaasd en vond het met name zeer attent dat er zo snel op gereageerd werd. Ik had niet meteen tijd en heb toen een paar dagen later de benodigde gegevens doorgemaild. Dit was 2 1/2 week geleden en ik heb tot op heden niet eens een ontvangstbevestiging mogen ontvangen, dus het leek mooier als het in werkelijkheid was.

Wim Hollebrandse

Erik, hoe naïef kun je zijn? De directeur van Bol Nederland gaat zich toch niet met een specifieke order van een klant bemoeien zeker? En als 'ie dat al doet, is er iets goed mis, want dat betekent dat 'ie het blijkbaar niet erg druk heeft…Misschien is het gewoon een grappenmaker geweest die een het e-mail adres ge-'spoofed' had…

erik

Bedankt voor het compliment, Wim! Wellicht een beetje voorbarig aangezien jij die mail niet gelezen hebt! Die mail die ik van Bol kreeg was te serieus om een grap te zijn. En of hij daadwerkelijk die mail persoonlijk gestuurd heeft of dat hij een team secretaresses op negatieve publiciteit laat letten op sites als Emerce, weet ik niet.

Rokko

Ik denk dat ze bij BOL bots gebruiken om email te scannen. Deze bots zijn natuurlijk in opleiding geweest bij de nonnen in Vught. Tevens verwacht ik dat er veel resonatie ontstaat bij het impliciet induceren van informatie aan toonder. En beste Eric, beste Wim, ik zeg maar zo, ik zeg maar niks, want dat is genoeg, want het is altijd wat.

Annelies

Deze discussie net ontdekt en wilde graag iets toevoegen. Als je er zeker van wil zijn dat je het boek van je keuze (of het nou nederlands- of engelstalig is) bij de goedkoopste aanbieder besteld, dan kun je gewoon gebruik maken van vergelijkingssites zoals http://www.vergelijk.nl of http://www.elcheapo.nl. Dit doe ik regelmatig en het bevalt mij prima! Nog even een leuk detail over de Engelse boeken bij Bol bestellen: het is vaak voordeliger om je bestelling bij uk.bol.com te doen omdat zij veel leuke aanbiedingen hebben en hogere kortingen geven. Natuurlijk rekenen ze ook wel hogere verzendkosten maar ik heb de laatste tijd al meerdere malen gezien dat het dan toch nog voordeliger kan zijn. En de verzendtijd is niet extreem veel langer dan bij de nl.bol.com…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond