Deel dit artikel
-

wehkamp grootste daler in Retail Merkenonderzoek, ‘verliest slag van Amazon’

wehkamp verliest als merk steeds meer terrein aan bol.com en Coolblue. Dat blijkt uit het Retail Merkenonderzoek 2020 van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Consumenten verwachten dat wehkamp ook de slag op de retailmarkt gaat verliezen van Amazon.

Vergeleken met het onderzoek van 2019 is wehkamp de meest opmerkelijke daler. Terwijl veel online retailers hun positie juist flink weten te versterken, daalt wehkamp van de 23e naar de 31e plaats in de top 100 van sterkste retailmerken.

‘Het is steeds minder fijn winkelen bij wehkamp volgens de consument en de reclame vindt men ook minder goed dan vroeger’, zegt merkadviseur Hendrik Beerda. De teloorgang van wehkamp is des te opmerkelijker omdat zijn webshop al in 1995 live ging.

Sinds de start van het Retail Merkenonderzoek in 2015 bezetten bol.com en Action de eerste en tweede plaats op de ranglijst van verwachte groeiers. Maar de opkomst van Coolblue en Amazon in de ranglijst valt toch het meest op. Coolblue is inmiddels de nummer 3 als het gaat om groeiverwachting en Amazon staat op plaats 9.

De succesformule van de online retailmerken is vooral hun specialisatie. Voorbeelden hiervan zijn zooplus als dé online dierenspeciaalzaak, fietsenspecialist Fietsenwinkel.nl en de succesvolle aanbieder van cartridges en toners 123inkt.nl. Voor de consument is, ook in de merknaam, glashelder wat deze winkels doen.

Het Retail Merkenonderzoek wordt sinds 2015 jaarlijks uitgevoerd. Voor het onderzoek van 2020 zijn 1.895 respondenten ondervraagd. Elk merk is op 40 factoren onderzocht: merkkracht (bekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (16 factoren), merkprestatie (18 factoren), aankoopintentie, aankoop en groeiverwachting.

Sterkste dalers in merkkracht 2019-2020
1. Overvecht
2. wehkamp
3. vanHaren
4. Gall & Gall
5. Hunkemöller

Retailers met hoogste groeiverwachting in 2020 (+ positie in 2019, 2018, 2017, 2016 en 2015)
1. (1,1,1,1,1) bol.com
2. (2,2,2,2,2) Action
3. (3,4,6,9,16) Coolblue
4. (5,6,9,7,6) Kruidvat
5. (6,5,4,5,4) IKEA
6. (7,9,7,6,8) Jumbo
7. (4,3,3,3,3) Lidl
8. (8,8,8,8,13) Albert Heijn
9. (13,16,29,22,27) Amazon
10. (9,7,5,4,5) Primark

Deel dit bericht

3 Reacties

Seb

Het probleem van Wehkamp, is Wehkamp. De propositie is totaal onduidelijk geworden. Qua merk en campagnes zijn ze nog meer ‘feminine’ maar Zalando en AboutYou hebben deze ‘niche’ al gekaapt. Bekijk je de homepage, zie je baby’s en kleuters met daarboven een visual van bbq’s en tuinmeubels.

Wehkamp is online geworden wat V&D in de winkelstraat was: overbodig en links/rechts ingehaald door de concurrentie.

Jurjen - OAK

Daarnaast is het ook opvallend dat Wehkamp organisch in de zoekresultaten onvindbaar is voor diverse clusters waar consumenten op zoeken in zoekmachines. Hier ligt voor een merk als Wehkamp wel nog een kans.

Richard

Als ik Wehkamp zou zijn, dan zou ik het roer compleet omgooien en beginnen met andere marketing technieken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond