Deel dit artikel
-

Breedband: wel diensten, geen inkomsten?

Steeds meer telecombedrijven in Europa bieden tegen betaling amusementsdiensten aan via ADSL, maar geld wordt er nauwelijks mee verdiend. Dat vertelde analist Jonathan Doran van de Yankee Group op het congres Connected Home, dat gisteren in het Hilton in Rotterdam werd gehouden.

Betaalde diensten zijn noodzakelijk om de dalende omzet voor breedbandaanbieders te compenseren. Volgens Doran is de gemiddelde opbrengt per gebruiker sterk aan het dalen door de toenemende concurrentie: van 32,88 euro tot 23,73 euro in 2008.

Tegen die tijd zal zeker een derde van de Europese huishoudens over een (draadloos) huisnetwerk beschikken en zouden breedbandprogramma’s aan zowel pc’s als televisietoestellen aangeboden kunnen worden.

ADSL providers in onder meer Spanje, Duitsland en Oostenrijk bieden nu al films in digitaal formaat aan voor 2,50 tot 3,50 euro per stuk. Maar de marges op deze diensten zijn niet erg hoog, zo zegt Yankee’s Doran. “Telecombedrijven hebben niet de rechten op de programma’s, daarvoor zijn ze op derden aangewezen. Door die diensten uit te besteden zullen ze er niet erg veel aan kunnen verdienen. De meeste aanbieders zien videodiensten dan ook vooral als een lokkertje.”

De marktvisie van Doran werd door de congresdeelnemers – overwegend kabel- en internet providers – met de nodige scepsis ontvangen. Bedrijven als KPN merken juist dat er een grote belangstelling is voor breedbanddiensten. Het in december gelanceerde breedbandportaal heeft nu zo’n 10.000 betalende bezoekers, terwijl er tot op heden nauwelijks veel ruchtbaarheid aan is gegeven.

Probleem is wel dat de apparatuur van gebruikers nog niet echt geschikt is voor (interactieve) breedbanddiensten. Weliswaar worden er steeds meer draadloze routers voor kabel en ADSL verkocht, maar hoofdzakelijk om met laptops draadloos te kunnen internetten. Pas over een aantal weken brengt Philips een eerste serie producten op de markt onder de noemer Connected Planet, die juist bedoeld zijn om huishoudelijke apparatuur zoals televisies draadloos aan breedbandmodems te koppelen.

Televisie kijken op een pc is niet populair. In 2003 keek slechts vijf procent van de Nederlanders wel eens televisie op zijn computerscherm, zo vertelde Hans Bakhuizen van de publieke omroep in Rotterdam. Toch zijn er technische oplossingen mogelijk waardoor een breedbandsignaal rechtstreeks aan een televisietoestel kan worden aangeboden. Voor First Mile TV, het superbreedband initiatief van NOB in samenwerking met Kenniswijk BV, KPN, SURFnet en Volker Wessel Netwerkbouw, wordt gebruik gemaakt van een opzetkastje van Amino.

Bakhuizen kondigde gisteren een aantal nieuwe diensten aan voor First Mile TV, waaronder TELEAC cursussen, cabaretfragmenten, onderwijs televisie en de ’preek van de week’.

De gebruikersvriendelijkheid bij dit soort toepassingen staat echter voorop, zo waarschuwde Jonathan Doran van de Yankee Group nog maar eens. “De hulplijnen van de ADSL providers worden tegenwoordig vaak gebeld door mensen die een draadloos netwerk willen opzetten, maar dat niet voor elkaar krijgen.”

Jeroen Hoogland, marketing manager consumentelektronica van Philips, moest gisteren toegegeven dat inderdaad veel afhangt van der respons van gebruikers. “Voor ons wordt 2005 het jaar van de waarheid.”

Deel dit bericht

7 Reacties

Toine Peter Aerdenhout

De inkomsten uit breedband content zullen moeten worden verdeeld onder de gehele waardeketen van producer, publisher, distributor, access provider en fabrikant. Zij zullen onderling afspraken moeten maken over inkomsten.  Access partijen zullen hun geld moeten blijven verdienen met access diensten. Fabrikanten met het wegzetten van apparatuur. Distributors met het hosten, managen en uitserveren van content. Publishers met advertentieinkomsten en betalingen van consumenten. En tot slot de producer (vaak de copyright owner) zal een fee van de Publisher verwachten.  Persoonlijk geloof ik niet in FirstMileTV, omdat men zich focust op de technologie en veel te hoog inzet met bandbreedte waardoor volume technisch en financieel binnen 5 jaar niet realiseerbaar is. Connected Planet van Philips en KPN's breedbandportal zijn een stap in de goede richting, maar hier zie je dat men problemen krijgt met marktaandeel. KPN heeft immers nog geen derde van de breedband access markt in handen, terwijl je voor een positieve business case in een klein land als Nederland de hele markt moet kunnen bereiken. Dit betekent dat content partijen en fabrikanten zoals Philips afspraken moeten maken met alle breedband access partijen in Nederland. Niet alleen technische afstemming (formaten, drm) is noodzakelijk, maar ook zal men afspraken moeten maken over rapportage en betalingsverkeer in de gehele waardeketen. Toevallig las ik vorige week over een initiatief dat deze afstemming kan bereiken, alsmede een forse kostenreductie. Jammer dat dit niet aan de orde is gekomen op dit congres. De link is http://www.jet-stream.nl/nieuws/publicaties-mei2004.html

Joost

"Zij zullen onderling afspraken moeten maken over inkomsten." dus,… weet jij waar de afkorting NMA voor staat en wat die dames en heren doen? Daarbij: ook al doe je nog zo je best, en maak je met iedereen afspraken, fietsen met vierkante wielen zul je nooit verkopen (niet op grote schaal tenminste). Misschien wil de klant al die diensten (nog) niet hebben.

Stef

@Joost: Afstemming op gebied van standaardisering en het gezamenlijk realiseren van een werkend businessmodel voor elke partner in de waardeketen is iets anders dan het verdelen van de markt en het maken van prijsafspraken. Het eerste is wenselijk (stimuleert bedrijvigheid en concurrentie) en het tweede is onwenselijk (kartelvorming).  Of de markt klaar is voor dergelijke diensten? Ja en nee. Omroepen hebben nu al moeite met de load die de 5% internetters aan audio en video diensten opvragen. FirstMileTV kan maar een paar duizend kijkers tegelijk verwerken. Ik geloof niet dat betalen voor speelfilms nu al een gezonde operatie is, maar dat is wel waar iedereen naar toe wil. Een tussenvorm waar veel over wordt gesproken is packaging: neem een abonnement bij een ISP en krijg gratis (of als pluspakket) onbeperkt toegang tot bepaalde content. 

ElMariachi

zolang providers hun consumenten propositie op bandbreedte of datalimiet baseren zullen ze op zoek gaan naar services die het gebruik stimuleren. Streaming of on demand content lijkt een mooie match maar het is een lapmiddel voor het echte probleem: de consumenten propositie. Als we de TV zouden betalen per minuut of per Mb zou een kabelmaatschappij een deal moeten sluiten met WaltDisney Pictures en een partnership met TMF …. De paradox is deze: er zijn vaste kosten voor de hardware en er zijn variabele kosten voor de belasting van deze hardware en deze bedrijven (en andere providers) zijn toch niet in staat hun eigen kostenmodel los te laten op zoek naar een consumenten-waardemodel.  Denk eens aan dit voorbeeld:koop je een boor omdat je een boor wilt? Nee. Je koopt een boor omdat je een specifiek type gat wilt maken. En niet omdat je een gat nodigt hebt, maar omdat je iets aan de muur wilt maken. En waarom wil je ietd aan de muur? … precies. Een netwerkprovider (wireless, cable, tv of wat dan ook) is (met alle respect) een provider en niet meer dan dat. Laat de contentproducers maar de pull strategie loslaten op de connectivity met een leuke revenueshare ofzo. Het zelfde geldt bijv in de games-wereld:je koopt een Playstation omdat je er een bepaalde reeks spellen op wilt spelen. Daarom gaat de traffic op internet ook naar de sites van de games makers en niet naar playstation2.com.  Kortom: providers hou je bij je eigen taak en lever gewoon een stabiel netwerk en laat de content partijen de vraag stimuleren.  

Joost

Ik denk niet dat het de providers gaat om de extra omzet (en wellicht winst) die ze zouden kunnen behalen door het aanbieden van extra diensten buiten de core business. Ik denk dat ze hun netwerk aantrekkelijker willen maken door unieke diensten aan te bieden (en zodoende maken ze het netwerk aantrekkelijker voor consumenten dan het netwerk van de concurent) om daarmee extra breedband abo's te kunnen verkopen. Een marketing strategie dus. Vergelijking met games industrie: voordat de wetgeving ingreep was een game meestal maar op 1 platform te verkrijgen –> doel van de console suppliers: hun console zo aantrekkelijk mogelijk maken en zodoende zoveel mogelijk van die dingen verkopen.  Core-business van de breedband aanbieders is dus nog steeds breedband, maar de marketing zit wat ingewikkelder in elkaar. En ik kan ze daar geen ongelijk in geven.

ElMariachi

@joost dat is vergelijkbaar met het toevoegen van de schroef-functionaliteit in de metafoor van de boor en het gat. Best een leuke marketing tactiek maar in dit geval gaat het niet zozeer om de marketing van de netwerk provider, het gaat om de distributie strategie van de content provider.  Je ziet de TPG ook niet een abonnement op (huis-aan-huis) bladen verkopen aan de bewoners.. en toch beheert zij zowel de bandbreedte en beheer van dit netwerk.  mbt je opmerking mbt de games industrie: dat zei ik ook al. Je bevestigt dat de provider een content partner nodig heeft om de hardware te slijten. Maar het gaat in deze situatie niet om hardware (lees: modems) maar om het netwerk.

Joost

@ ElMariachi: ik zou het eerder vergelijken met het toevoegen van een extra accu voor je accuboormachine. Het apparaat boort nog steeds dezelfde gaten, maar een consument zal meer nut ervaren van de boormachine met de extra accu in vergelijking met een zelfde soort boormachine zonder de extra accu (waardoor dus de kans groter is dat de boor met extra accu gekocht zal worden). verder heeft het niets te maken met hardware of content of wat ook, het gaat er om hoe de corebusiness van een bedrijf zo aantrekkelijk mogelijk aan de consument kan worden aangeboden. TPG zal inderdaad geen abo's op bladen verkopen omdat een cunsument (voor nu even de versturende partij, want die betaalt over het algemeen de post) het nut van de diensten van TPG zal baseren op de snelheid en accuratesse van TPG. Het nut wat een klant ziet in TPG zal dus niet worden verhoogd door het aanbieden van bijvoorbeeld abo's.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond