Deel dit artikel
-

Bullet Journal: notitieboekje 3.0

Een analoog tijd- en taakmanagementsysteem voor de digitale tijd. Dat is hoe je ‘bullet journaling’ het best kunt omschrijven. Als je het plat slaat, is het een planningssysteem in een papieren notitieboekje. Maar wel een superstrak georganiseerd systeem.

Is het nódig? Niet per se. Maar voor een bepaalde categorie mensen is het wel heel handig. Immers, niet iedereen wil alles in en vanuit de cloud doen.

Er is een behoorlijk grote groep die nu eenmaal liever met papieren notitieboeken werkt. Je komt ze op de werkvloer steevast tegen. Koffie in de ene hand, zwart boekje in de andere. Onafscheidbaar. Het liefst jaar in, jaar uit. Alle boekjes keurig geordend in een kast. Zichtbaar, als triomfantelijk tentoongestelde symbolen van overwinning op de chaos van alledag.

Een bullet journal bestaat uit vier vaste componenten: een index, dag- en maandoverzicht en taken en toekomstige thema’s dan wel projecten. In die rubrieken deel je je boek in. Daarin zet je vervolgens taken, events en notities. Elk met een eigen symbool, bijvoorbeeld een punt, rondje en hokje. Is iets aan het eind van de week niet af? Dan schuif je het door met een pijltje naar rechts, of pijltje naar links dat je naar je jaaragenda verwijst; in de hoofdindex zet je paginanummers die verwijzen naar maanden, thema’s, colleges en projecten.

Specificaties
Bedacht door: Ryder Carroll
Doel: offline systeem van organisatie en taakindeling
Benodigdheden: pen, papier en discipline
Vergelijkbaar: met filing en GTD in Evernote
Inspiratie 1: Bullet Journal for Professionals Facebook-group
Inspiratie 2: bulletjournal.com
Inspiratie 3: #bulletjournal op Instagram

* Dit artikel verscheen eerder in het novembernummer van Emerce magazine (#153).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond