Deel dit artikel
-

“Business intelligence te weinig ingezet”

Business intelligence wordt op dit moment nog onvoldoende ingezet. Dat zegt Chief Marketing Officer (CMO) René Bonvanie van Business Objects. Bonvanie schat dat 15 procent van de mensen in een organisatie in aanraking komt met business intelligence. Daarom gaat zijn bedrijf zich nu ook richten op de andere 85 procent.

“Binnen grote organisaties hebben vaak slechts enkele mensen toegang tot de tools, terwijl business intelligence eigenlijk veel breder ingezet moeten worden, wil het effectief worden. Het stroomlijnen van dat proces wordt de komende jaren dan ook de grootste uitdaging voor bedrijven die moeten werken met business intelligence en voor partijen die business intelligence-oplossingen bieden,” zegt Bonvanie, het enige Nederlandse bestuurslid van het van oorsprong Franse maar vanuit de Verenigde Staten opererende Business Objects.

Dat weinig mensen nu nog gebruik maken van business intelligence komt volgens Bonvanie omdat het tot voor kort te complex was om grote groepen gebruikers te koppelen aan business intelligence-tools. Nu Business Objects zijn business intelligence-tools via het nieuwe product XI (dat staat voor eXtreme Insight) ook gekoppeld heeft aan MS Office is dat volgens de CMO van Business Objects veel eenvoudiger geworden.

“Met XI kun je in Word bijvoorbeeld betrekkelijk eenvoudig staafdiagrammen plaatsen en zodra er nieuwe informatie binnen is deze meteen updaten. Dat kan als je een salespresentatie hebt of verkoopcijfers moet toelichten erg handig zijn.” Ook is het is nu bijvoorbeeld mogelijk om rechtstreeks vanuit PowerPoint een Olap-query uit te voeren. XI is met name te gebruiken voor performance-management (hoe loopt een bepaalde productlijn?), monitoring (hoeveel geld geef ik uit en hoeveel komt er binnen?) en gegevensbeheer.

Business Objects, dat in West-Europa een marktaandeel van 17,8 procent heeft en concureert met bedrijven als Hyperion en Cognos heeft grote Nederlandse klanten als ABN Amro, Unilever en Shell. ABN Amro gebruikt business intelligence software met name voor financiële rapportages (omdat daar de meeste risico’s zitten), Unilever zet het bijvoorbeeld in voor ‘brand assortment’. Daarmee kun je zien welke merken bij Unilever naar tevredenheid presteren en welke merken niet aan de verwachtingen voldoen. Ook wordt met behulp van business intelligence gekeken naar de samenstelling van het productaanbod. “Unilever hebben we ook gebruikt om onze applicatie te bouwen. Dat wil zeggen wij hebben een betere applicatie kunnen bouwen door goed naar de mensen van Unilever te luisteren.

Verder is Salesforce.com bijvoorbeeld reseller van de business intelligence software van Business Objects omdat je met de software van Business Objects meer te weten kunt komen over je klanten en hun gedrag in kaart kunt brengen. Volgens Bonvanie werken op dit moment veel financiële instellingen met de business intelligence-tools van Business Objects. Ook wordt het veel gebruikt door fastmovers en door retailbedrijven.

Bonvanie vindt dat de telco’s er juist meer zouden moeten werken, maar die hebben de afgelopen jaren andere dingen aan hun hoofd gehad, zoals het afbouwen van schulden. Ook zouden de energiebedrijven er volgens de CMO van Business Objects mee moeten werken. “Ook die hebben namelijk te maken met nogal wat complexe informatiestromen. Met behulp van business intelligence zou je die goed kunnen stroomlijnen.”

De CMO van Business Objects denkt dat organisaties de komende jaren goed zouden moeten nadenken over synergie tussen het (bedrijfs-)proces en business intelligence. “Marketeers zouden bijvoorbeeld moeten leren om ‘out of the box’ te denken. Ze zouden verder moeten kijken dan naar hun eigen afdeling. Zo zouden ze bijvoorbeeld ook nauwer moeten samenwerken met ontwikkelafdelingen. Op de ontwikkelafdeling van een bedrijf zouden de ontwikkelmensen via business intelligence ook inzicht moeten krijgen in hoe snel de ontwikkelkosten zich terugverdienen en zouden ze ook moeten weten hoeveel extra marketinginspanningen daarvoor nodig zijn,” illustreert Bonvanie.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond