Deel dit artikel
-

Buurtwinkel met wereldvoorraad

"E-commerce is de ondergang van het MKB," waarschuwt Titus Tischer van Hyperchannel Benelux. Zijn medicijn is de online marktplaats Hyporium, vanaf april gratis toegankelijk voor kopers en verkopers in de ICT-handel.

Een gratis webwinkel en een enorm productaanbod van verschillende distributeurs. Met paginagrote advertenties in de vakbladen wil Hyperchannel zoveel mogelijk fabrikanten, distributeurs en resellers laten weten dat dit geen fictie is als zij zich aansluiten bij de 'Hyporium Trading Hub'. Het principe van deze elektronische marktplaats voor de ICT-sector is eenvoudig. Resellers openen bij Hyporium een webwinkel, die gekoppeld is aan product-, voorraad- en prijsinformatie van de distributeurs. Vanuit deze webwinkel verkopen ze aan de eindgebruikers producten uit hun eigen catalogus en uit catalogi van de aangesloten distributeurs. Zo kan zelfs het kleinste computerzaakje in Ruurlo online een groot deel van alle beschikbare ICT-artikelen leveren.

Titus Tischer, algemeen directeur van Hyperchannel Benelux, werkt al 15 jaar in de ICT-sector en is stellig in zijn beoordeling van het huidige verkoopkanaal. "Het is traag, lui, duur, foutgevoelig. Iedereen werkt met telefoon, soms fax en e-mail." Hyporium moet de communicatie tussen retailer, distributeur en fabrikant doorzichtiger, efficiënter en vooral goedkoper maken. Volgens de advertentiecampagne maakt Trading Hub de gemiddelde 33,1 telefoontjes van een traditionele transactie in het ICT-distributiekanaal overbodig. Hierdoor zouden de kosten teruggebracht kunnen worden van 150 tot 15 gulden. Deze kostenbesparing geldt voor alledrie de partijen. Volgens Tischer hebben retailers nog meer redenen om zich aan te sluiten. "Als hun vaste distributeur een product niet op voorraad heeft, kunnen ze meteen klant worden van een distributeur die het wél heeft en alsnog leveren." Zeven distributeurs hebben zich aangesloten bij het handelsnetwerk. Dat moeten er tussen de twaalf en vijftien worden, waarmee 90% van alle ICT-artikelen beschikbaar zou zijn.

Van de bedrijven en fabrikanten die nu ICT-producten verkopen via Internet heeft Tischer geen hoge verwachtingen. "Niemand kent ze echt of weet waar ze zitten. Eindgebruikers werken met vertrouwde partijen. Als hun pc kapot is, willen ze die niet naar Ierland opsturen, maar laten ze hem door een techneut bij hun reseller nakijken." Hyperchannel richt zich juist op die kleinere, lokale reseller, die vertrouwd is voor zijn klanten, maar die geen geld heeft voor een fatsoenlijke webwinkel.

Bij Hyporium hebben zich tot nu toe 250 van de 4.500 Nederlandse resellers aangemeld voor een webwinkel. Deze is een jaar lang gratis; daarna betalen zij vijf- à zeshonderd gulden per maand en misschien een percentage van de omzet. Fabrikanten kunnen tegen betaling gericht adverteren op de aangesloten webwinkels.

www.hyperchannel.nl

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond