Campagnepanel – De toekomst heeft jou nodig

In het campagnepanel geven drie deskundigen een rapportcijfer aan een campagnesite. Lees wat de experts ervan vinden en geeft zelf onderaan een cijfer aan de campagnesite! Dit keer ‘de toekomst heeft jou nodig’ van Ordina.
Ook een goede camapagnesite gemaakt? Mail hem!
– Site: detoekomstheeftjounodig.nl
– Opdrachtgever: Ordina
– Opdrachtnemer: Clockwork
Andere betrokken partijen:
– video productie: Goeroe Media
– flash productie: Us Media
– illustraties: Eelco van den Berg / Artbox
De boodschap ‘De toekomst heeft jou nodig’ is in een eigentijdse propagandacampagne verwerkt. Zowel in stijl als in middelen. Zo is er bijvoorbeeld een wildplak- en sjabloongraffiti-actie in de buurt van concurrenten van Ordina uitgevoerd. Hiervoor is ook de online talkshow ‘De maan draait door’ in het leven geroepen waarin de bezoeker de hoofdrol speelt.
Doel van de campagne:
– primair: vergroten naamsbekendheid Ordina op de arbeidsmarkt
– secundair: traffic naar werkenbijordina.nl
Paul Herijgers
Marketing bij Hewlett-Packard PSG
Cijfer: 7
"De toekomst heeft jou nodig" is een leuke en verrassende actiesite. Het weet je aandacht vast te houden met de video en maakt op een leuke manier gebruik van personalisatie (waarbij niet meer dan de noodzakelijke informatie wordt gevraagd). De tekst waarin de campagne wordt uitgelegd en de "call to action" wordt alleen erg kort getoond. Of de campagne site leuk genoeg is om het aan je kennissen door te mailen, vraag ik me af. Een incentive hieraan koppelen zou het viral effect zeker versterken.
Andrea Huijssoon
Senior Planner Digital bij Universal Media
Cijfer: 7,5
Arbeidsmarktcommunicatie blijft een moeilijk veld om iets te bedenken dat onderscheidend is van concurrenten. Het concept is goed uitgevoerd, de presentatie van Daphne Bunskoek is natuurlijk erg leuk, maar het idee van je eigen naam in een video hebben we de laatste tijd al zo vaak gezien. Je kijkt het filmpje wel af, dus qua naamsbekendheid zal het wel zijn werk doen. Het weet mij alleen niet echt te verrassen en spoort dan ook niet aan tot doorsturen.
Stefan Verkerk
Hoofd Online Strategie & Acquisities bij Sanoma Uitgevers
Cijfer: 6
Plus: creatie, niet revolutionair, maar wel leuk, goed uitgevoerd.
Min: de landing op de jobsite van Ordina. Die biedt teveel keuze, en geen keihard conversie-gerichte call to action.
En erger: Neem je toch aktie dan blijkt dat de mensen bij Ordina helemaal geen toekomstveranderende hemelbestormers zijn, maar degelijke, gewone, misschien ietwat saaie IT’ers.
Op zich prima, maar het filmpje vraagt je te komen naar Ordina om de toekomst te veranderen, terwijl in werkelijkheid niemand in de testimonials daarom naar Ordina lijkt te zijn gekomen. In de aansluiting van de campagne op de site en de werkelijkheid gaat het dus mis.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
5 Reacties
Tim Bijlsma
Vraag me af of de -meestal- sarcastisch en overkritische IT-er zich laat overhalen door dat 'megatalent'. Denk dat de 'Ordina recruiters' officieel met hun handen in het haar zitten. Jammer dat er gewoon niet gekeken wordt naar de jonge 20-jarige starter. Het zijn webloggers die nogal misselijk worden van de krampachtige pogingen van marketeers om 'kekke' virals of 'hippe' reclameuitingen. Het probleem volgens mij is dat Denk dat je met gericht banneren op tweakers etc. nog het meeste effect hebt. Overigens de reden waarom Ordina niet in de smaakt valt bij IT-ers is omdat het te groot aanvoelt en doet. De binding -en mogelijkheid om medewerkers aan je te binden- aan een bedrijf ligt bij starters zowiezo tegenwoordig laag. Dat wordt versterkt omdat je na 3 maanden traineeship gedetacheerd wordt bij een ander bedrijf. Wat is dan nog de reden om niet te gaan freelancen, of bij een vast bedrijf zitten?. Het komt al naarboven dat (de juiste) starters niet enorm veel waarde hechten aan het salaris, maar meer aan de uitdaging. Als je dat niet kan bieden, heb je tegenwoordig een probleem. HBO IT-figuren zijn nogal gevat, behandel ze dan ook niet als een gemiddelde kijker van Jetix.
Maurice
Ik kom wel eens 'per ongeluk' op dit soort actie sites en ik behoor echt tot de doelgroep van deze actie site. Als doorgewinterde surfer is mijn 1e indruk (2 seconden)… waar de hell zit die SKIP INTRO knop! Jammer geen skip intro knop.. Ah, ik mag mijn naam invullen. Spannend dat heb ik namelijk nog nooooooit gedaan op een site. Vervolgens het oude trucje weer dat je naam in beeld komt, en nog eens… en nog eens.. en .. tsja toen kon het mij al niet meer boeien. Nog even snel gekeken of er ergens skip oid stond maar die was er niet. Ik ben ongeveer afgehaakt bij het moment dat ik door het gordijn zou moeten komen. Ze hebben tijd genoeg gehad om iets te laten zien of mededelen. 1 van de redenen dat ik het voor mijn doen nog zolang uitgehouden heb met die onzin, is dat Daphne Bunskoek niet verkeerd is om naar te … luisteren. Rekeninghoudend met het doel en de doelgroep van de site… Cijfer: 5
Geert
Niet leuk, niet mooi en niet goed wat mij betreft. Dit gaat echt niemand doorsturen, ondanks de aanwezigheid van Daphne… en dan sla je de plank wat mij betreft finaal mis. Als je dan zo nodig een BN-er in je viral wilt hebben, doe er dan iets leuks of onverwachts mee. Niet heel moeilijk zou je zeggen, of toch wel?Cijfer: een 3: terug naar de tekentafel
Mike
Ik probeerde zo objectief mogelijk te zijn. Had dus eerst naar de campagne gekeken, daarna een cijfer gegeven. Dacht dat ik zo zwaar negatief was, maar gelet op de andere reacties zat ik toch aardig in de buurt. Cijfer: 3 Waarom? Het is een slap aftreksel van de politieke campagne van Jan M. De marketeers van Ordina hebben hun huiswerk niet goed gedaan. Wat maakte de campagne van Jan M. zo goed… precies Jan M. Wat heeft Daphne ( met alle respect ) te maken met de toekomst van een potentiele klant/werknemer? Ongelovelijk dat mensen als Paul Hereigers, Andrea Huijssoon, Stefan Verkerk de campagne een voldoende hebben gegeven. Zo zie je maar weer, kritisch beoordelen en daaraan een gerelateerde cijfer koppelen is voor sommigen heel lastig… Vriendelijk blijven zal kennelijk de reden geweest zijn om een voldoende te geven. Hun bedrijven mogen waarschijnlijk niet gekoppeld worden aan een negatief cijfer.. de lezer kan het immers op een verkeerde manier associeren… heel slim.. maar jammer voor de objectiviteit. Al met al zo'n campagne jaagt potentiele klanten/werknemers weg. Jammer een gemiste kans.
Bart Zoetmulder
Ik onthoud me even van stemming, maar ben wel benieuwd naar de resultaten. Die lijken me in dit geval het meest belangrijke criterium. Hoeveel reacties (ingevulde formulieren), en hoeveel bleken er relevant, ofwel voldeden aan de gestelde eisen. Iemand die daar iets over kan roepen?