Deel dit artikel
-

CBS gebruikt tweets voor meten sentiment

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gebruikt tweets om het sentiment in Nederland (experimenteel) te meten. Dat vertelden vertegenwoordigers van de instantie gisteren op Cross Media Café: Apps&Data in Hilversum.

Het CBS heeft via een tussenpersoon datasets van Twitteraangekocht om te gebruiken voor het (mede) bepalen van onder meer het consumentenvertrouwen. Op dit moment worden die data die een jaar beslaan vergeleken met gegevens die via traditionele enquêtes zijn vergeleken als. Twittergebruikers hoeven geen representatieve groep te te zijn, de gegevens zijn wel degelijk goed bruikbaar, vertelde Maarten Emons van het CBS bij Beeld & Geluid in Hilversum. Het is overigens nog onderzoek en geen dagelijkse praktijk.

Commerciële marktonderzoekers hadden tweets al eerder ontdekt. Multiscope lanceerde vorig jaar de onlinedienst Momentum, die social media-data uit Twitter, Facebook en LinkedIn analyseert en vertaalt naar live marketinginformatie.

Het CBS kent een programma Kennis & Innovatie, dat nieuwe technologie wil inzetten bij de productie van statistieken. Met internetrobots (software-applicaties die automatische opdrachten op internet uitvoeren) werden al eens prijswaarnemingen gedaan op het gebied van vliegreizen en benzine. Ook is op deze wijze naar de woningmarkt gekeken. De locatie van smartphones kunnen worden gebruikt voor statistieken over verplaatsingen, tijdsbesteding en toerisme.

Het CBS moedigde appontwikkelaars gisteren aan om vaker gebruik te maken van hun databestanden, die onder meer aan nieuwsmedia als Elsevier en Nu.nl worden geleverd. Deze data behoren tot het publieke domein en is dus gratis beschikbaar.

Volgens Ivonne Jansen-Dings van Waag Society kunnen publieke data nog veel beter worden benut. De Waag werkt samen met diverse gemeenten, instellingen als Kennisland, TNO, Universiteit van Amsterdam, de Vrije Universiteit voor de exploitatie van open data. Er zijn al diverse apps voor het lokaliseren van bijvoorbeeld fietsstallingen en toiletten voor gehandicapten.

Sinds kort zijn ook gegevens voor reisinformatie van streekvervoerders in de stadsregio Amsterdam vrij beschikbaar, net zoals dat al eerder gebeurd is met data van GVB. Met deze data kunnen applicatiebouwers programma’s en apps maken die reizigers van informatie voorzien op hun mobiele telefoon of tablet.

 

 

Deel dit bericht

1 Reactie

Jeroen Lampe

Dat is slim… dat doet me denken aan http://www.sntmnt.com die via sociale media beursbewegingen probeert voor te zijn.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond