CES 2008: Microsoft Auto

Al jaren probeert Microsoft met innovatieve oplossingen de auto binnen te dringen. Nu weer met Microsoft Auto.
Een enorme tent met glimmende luxe-auto’s, vlak voor de ingang van het Convention Center in Las Vegas, maakt nog eens duidelijk dat Microsoft serieuze plannen heeft met elektronica en software in de auto.
Tien jaar lang doet Microsoft nu al zijn uiterste best om autofabrikanten voor zijn automobiel producten te interesseren, waaronder software om de boordelektronica aan te sturen. De eerste versie van Windows Automotive kwam al in 1998 op de markt, maar het is typisch weer zo’n product dat na jaren doormodderen weinig heeft bereikt. Tot grote frustratie van Microsoft, want het totaal aantal auto’s op de wereld wordt geschat op 700 miljoen stuks en is dus even interessant als de pc markt.
Sinds 2000 was Microsoft trouwens ook al in de weer met de Auto PC. De softwaregigant zocht nieuwe afzetmogelijkheden voor zijn minibesturingssysteem Windows CE, dat tot dan toe hoofdzakelijk voor zakcomputers werd gebruikt. Het idee was dat de Auto PC – uitgerust met AM/FM-tuner, CD-speler en geluidsversterker – de standaard autoradio zou vervangen.
Dat is niet gebeurd. Traditionele fabrikanten van autoradio’s – van JVC tot Pioneer – haalden Microsoft al snel in en het softwarebedrijf miste ook nog eens de markt voor autonavigatie, terwijl het nu juist ondernemingen als TomTom zijn die werkelijke innovatie naar de auto brengen.
Ook nu nog heeft Microsoft Auto heeft weinig meer om het lijf dan het via USB kabel of Bluetooth synchroniseren van email of muziek op mobiele telefoons met de boordapparatuur en ook Microsoft Automotive spreekt – de samenwerking met Ford en Fiat ten spijt – kennelijk niet echt tot de verbeelding. De bediening verloopt weliswaar heel uniek via spraakherkenning en knoppen in het stuur van de auto, maar General Motors en Daimler Chrysler hebben onder namen als ‘OnStar’ en ‘MyGIG’ ook al eigen ‘in car’ besturingssystemen gelanceerd,
Misschien gaat het allemaal nog eens veranderen, want Microsoft geeft nu eenmaal niet gauw op, maar dan ligt een samenwerking met pakweg Kenwood, JVC of Sony – bedrijven die de markt voor car entertainmenrt stevig in handen hebben – toch meer voor de hand.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Rick
Holycrap! :-)Zou ook weinig verkoopwaarde hebben he.. Stel je voor.. Windows als basis voor het OS van je auto.. (en niet alleen media, want dat soort praat krijg je dan toch..)Een auto net zo traag als Vista of de hele tijd meldingen krijgen over veiligheid, oei! haha Desalniettemin is hun poging nobel, maar slagen ze er keer op keer niet in om actuele technieken en "uitvindingen" functioneel goed te brengen en ook echt te verkopen. Het zijn allemaal van die halve producten! BrrrHun huidige "succes" bestaat momenteel volgens mij alleen uit de Xbox. de rest vd wereld sukkelt gewoon lekker mee aan hun mooie OEM deals en overeenkomsten. de wereld is oneerlijk! 🙂