Deel dit artikel
-

Chinese YouTube schrijft rode cijfers (update)

Tudou, de Chinese YouTube, heeft over het tweede kwartaal flink meer omzet gedraaid, maar eindigde 24 miljoen dollar in het rood.

De omzet van in het Shanghai gevestigde bedrijf steeg met 47,3 procent naar 27,1 miljoen dollar, maar voor het eerst waren er verliezen als gevolgd van flink gestegen kosten.

Voor bandbreedtecapaciteit moest meer betaald worden – zelfs twee keer zoveel als in het eerste kwartaal – en ook de mobiele dienstverlening werd duurder. Ook zijn er kosten in verband met de voorgenomen fusie met aartsrivaal Youku.

Dat laatste bedrijf publiceerde vandaag eveneens zijn kwartaalcijfers. Het bedrijf noteerde een nettoverlies van omgerekend 9,9 miljoen dollar, vergeleken met 4,4 miljoen een jaar eerder. De netto-omzet ging naar 61 miljoen dollar, een stijging van 96 procent vergeleken met een jaar geleden. CEO Victor Koo is tevreden met de omzetstijging. Voor het derde kwartaal verwacht hij wederom 70 tot 80 procent omzetgroei.

Het aantal Chinezen dat online video kijkt, neemt fors toe, onder meer omdat de Chinese regering een aantal populaire televisieshows heeft vervangen door eigen programma’s, die minder goed aanslaan. Veertig procent van de online kijkers kijkt minimaal 20 uur per week, bij televisie is dit een stuk minder.

Tudou werd enkele jaren mede opgericht door de Nederlander Marc van der Chijs en heeft 300 miljoen maandelijkse bezoekers.

Update: Cijfers Youku toegevoegd.

Deel dit bericht

1 Reactie

Jeremy Timessen

Zo dan. Dat zijn forse bedragen. Nooit geweten dat een ‘onbekende’ site zoveel winst danwel verlies kan maken!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond