Deel dit artikel
-

Daling advertentie-inkomsten blijft TMG dwarszitten

TMG heeft nog steeds last van dalende advertentie- en oplage-inkomsten. Wel is er sprake van groei in het aantal digitale abonnenten van De Telegraaf.

De advertentie-inkomsten uit print daalden fors (21,8 procent), een trend die eveneens zichtbaar is in de rest van de Nederlandse markt. Het EBITDA-resultaat daalde daarom naar 8,1 miljoen euro (16,2 miljoen in dezelfde periode vorig jaar). Onder de streep behaalde TMG overigens nog wel een winst van 3,1 miljoen, tegen een verlies van 2 miljoen vorig jaar.

Het aantal digitale abonnees bij De Telegraaf (combi en digital only) steeg met 16 procent in het eerste halfjaar van 2016. De e-commerce omzet laat overigens een zeer sterke stijging zien van 22,0 procent naar 11,1 miljoen euro, grotendeels dankzij opbrengsten uit Groupdeal.

CEO Geert-Jan van der Snoek blijft optimistisch. Het bereik van de digitale activiteiten groeit en het bereik is nog verder uitgebreid door (strategische) samenwerkingen aan te gaan met onder andere Talpa. ‘De cijfers laten echter zien dat we er nog niet zijn en de positieve effecten nog te veel overschaduwd worden door de te hoge vaste kosten van de organisatie.’

TMG is naar eigen zeggen dan ook nog niet klaar met afslanken. De verkooporganisatie zal worden afgestemd op de ‘behoefte in de markt’ en de vaste kosten binnen dit bedrijfsonderdeel worden verlaagd. De herinrichting kost naar verwachting circa 75 arbeidsplaatsen.

Andere maatregelen is het zoveel mogelijk centraliseren van essentiële TMG-activiteiten in Amsterdam, de verhuizing van het hoofdkantoor van Holland Media Combinatie van Alkmaar naar Amsterdam en het overwegen van (out-)sourcing van (ondersteunende) niet-kernactiviteiten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond